استفاده آمریکا از قطر برای مقابله با روسیه

کارشناسان اعتقاد دارند اقدام قطر برای خرید سهام پروژه توتال در راستای استراتژی واشنگتن برای عراق و تحکیم تحریم انرژی روسیه قرار دارد.

به گزارش تحریریه، مرکز مطالعات خلیج فارس نوشت، یک هفته پیش، رویترز فاش کرد که قطر در حال مذاکره برای به دست آوردن سهام شرکت فرانسوی توتال و تجارت آن در عراق است. رویترز گفت که سرمایه گذاری کلان این کشور خلیج فارس یک پیروزی مهم برای محمد السودانی، نخست وزیر عراق است که در اکتبر گذشته روی کار آمد.

منابع به رویترز گفتند که انرژی قطر به دنبال به دست آوردن حدود ۳۰ درصد از سهام این پروژه است.

اهمیت این معامله برای قطر چیست؟

این قرارداد برای عراق اهمیت ویژه ای دارد، به ویژه پس از آنکه اکسون موبیل، شل و بریتیش پترولیوم در سال های اخیر فعالیت های خود در عراق را کاهش دادند. قرارداد توتال انرژی با عراق که به سرمایه گذاری اولیه ۱۰ میلیارد دلاری نیاز دارد، پس از سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در سپتامبر ۲۰۲۱ انجام شد.

بر اساس تحلیلی که توسط کارشناس سیمون واتکینز که توسط وب‌سایت اویل پرایس منتشر شده است، اقدام قطر برای خرید ۳۰ درصد از سهام چهار پروژه به ارزش ۲۷ میلیارد دلار در عراق که قرار بود توسط توتال انرژی اداره می‌شد، با استراتژی واشنگتن برای عراق مطابقت دارد.

Basra Oil Company head expects Qatar to take 20-25% stake in TotalEnergies'  Iraq project | Reuters

پروژه توتال به پروژه های پمپاژ آب دریا به میادین نفتی عراق، پروژه های اکتشاف، پروژه های حمل و نقل و پروژه های گاز تقسیم می شود. این تحلیل می گوید که با توجه به تجربه قطر در این زمینه و نقشی که به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان دارد، بهترین گزینه برای قطر در این گروه از پروژه ها، پروژه گاز است.

قطر با ظرفیت تولید ۷۷ میلیون تن سالانه یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز در جهان است و در صورت لزوم می تواند گاز بیشتری نیز تولید کند. این وب سایت می گوید دوحه قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ این میزان را به ۱۲۶ میلیون تن در سال افزایش دهد و با پیوستن قطر به پروژه های گازی عراق، قادر خواهد بود بخش بزرگی از عرضه گاز روسیه را جبران کند.

این سایت می‌گوید زمانی که تحریم‌ها علیه انرژی روسیه اعمال شد، از ذخایر LNG قطر برای پر کردن بخش بزرگی از شکاف عرضه استفاده شد. این تحلیل می گوید که یکی دیگر از امتیازات مهم قطر، تمرکز ایالات متحده بر روی این کشور به عنوان متحد اصلی به جای سعودی است که ایالات متحده برای تنبیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین از این کشور کمک خواست، اما سعودی پاسخ روشنی به درخواست آمریکا نداد.

پایان/

۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 24111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =