جایگاه مهم چین در معادلات اقتصادی الجزایر

چین به دنبال گسترش نفوذ خود در قاره آفریقا است و الجزایر در اولویت پکن قرار دارد. چین در سال ۲۰۱۹ الجزایر را وارد طرح ابتکار یک جاده و کمربند کرد تا این کشور به گذرگاهی برای ورود پکن به قاره آفریقا تبدیل شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن درباره سرمایه گذاری های گسترده چین در کشور الجزایر نوشت، چین با قدرت یابی «عبدالعزیز بوتفلیقه» در الجزایر از نظر اقتصادی وارد این کشور شد. چین در زمان حکومت بوتفلیقه بزرگترین پروژه ساخت مسکن در تاریخ الجزایر را با احداث ۲ میلیون واحد آپارتمانی آغاز کرد.

شرکت مهندسی معماری «CSCEC» در سال ۲۰۰۲ کار نظارت بر این طرح را بر عهده داشت. این شرکت در ادامه موفق شد کار احداث مسجد بزرگ الجزایر را با اعتبار مالی بیش از ۳ میلیارد دلار آغاز کند. همچنین این کشور بخش بزرگی از جاده شرق به غرب الجزایر را با اعتبار مالی ۱۷ میلیارد دلار آغاز کرد. در ادامه این شرکت ساخت ساختمان جدید وزارت امور خارجه الجزایر و مرکز همایش های بین المللی و دیگر پروژه های بزرگ این کشور را هم بر عهده گرفت.

Ex-Algerian President Bouteflika, Ousted Amid Protests, Dies at 84

به نوشته روزنامه العربی الجدید، همزمان با پیشبرد این پروژه ها، چین از فرصت باز شدن درهای بازارهای الجزایر بر روی کالاهای خارجی استفاده کرد و بسیاری از کالاها و خدمات خود را در اختیار الجزایر قرار داد. این اقدام سبب شد که چین در طول زمان به طرف ثابت در معادله اقتصادی الجزایر تبدیل شود.

«محمود خیاری» کارشناس معماری و مسوول سابق وزارت مسکن و شهرسازی الجزایر گفت گرایش به چین در پروژه های مسکونی به چند دلیل بود که نخستین آن هزینه پایین پیشنهادات چین نسبت به پیمانکاران مصری و ترکیه ای بود. دومین عامل هم مسائل سیاسی بود زیرا بوتفلیقه نگاه خاصی در برقراری روابط با چین داشت.

وی افزود در دوره بوتفلیقه به ویژه در سال ۲۰۱۳ الجزایر به طور آشکار به سوی چین گرایش پیدا کرد و توانست از فرانسه به عنوان نخستین شریک تجاری خود فاصله بگیرد. پس از آن چین به نخستین شریک تجاری الجزایر تبدیل شد. در سال ۲۰۱۳ رئیس جمهوری الجزایر با همتای چینی خود برای برقراری روابط نزدیک و همکاری راهبردی و فراگیر میان دو کشور در عرصه های اقتصادی، علمی، فناوری، نظامی و هوا و فضا تصمیم گرفتند.

China, Algeria vow to enhance pragmatic cooperation - CGTN

«جمال نورالدین» کارشناس الجزایری تبار مسائل اقتصادی بر این باور است که نزدیکی دو کشور به مقتضای شرایط ایجاد شده است. با به قدرت رسیدن بوتفلیقه در سال ۱۹۹۹ میلادی قیمت نفت افزایش یافت و درآمدهای این کشور هم بیشتر شد. در نتیجه الجزایر پروژه های اقتصادی بزرگی را آغاز کرد و چین نخستین کشوری بود که خدمات خود را برخلاف فرانسه بدون هیچگونه شرطی برای الجزایری ها پیشنهاد کرد. چین چگونگی تشویق الجزایر به همکاری را با استفاده از ارتباط دادن اقتصاد و سیاست درک کرد. چین هیچگونه موضعی درباره برخی از مسائل که برای الجزایر نگران کننده بود، در پیش نگرفت. همچین پکن چند اقدام مهم را نیز در پیش گرفت که سبب شد الجزایر با این کشور همکاری کند. از جمله اینکه ماهواره الجزایر از خاک چین و با کمک کارشناسان چینی به فضا پرتاپ شد.

«عمر زهانی» کارشناس روابط بین الملل در دانشگاه الجزایر هم به این روزنامه اظهار داشت که چین خدمات مجانی ارائه نمی دهد، بلکه این کشور به دنبال گسترش نفوذ خود است و در همین چارچوب شماری از کشورها از جمله الجزایر و اتیوپی و ... را در اولویت قرار داده است. از این رو، باید به نزدیکی الجزایر و چین از دید واقعی نگریسته شود.

وی تصریح کرد چین در سال ۲۰۱۹ موفق شده است الجزایر را وارد طرح ابتکار عمل یک جاده و کمربند کند تا این کشور به گذرگاهی برای ورود چین به آفریقا تبدیل شود. الجزایر باید برای استفاده از این ابتکار عمل برای ورود به بازارهای آفریقایی هوشمندانه عمل کند و یک ائتلاف سیاسی را در آفریقا تشکیل دهد. همچین الجزایر باید بداند که چین می خواهد از شرکای خود در جنگ اقتصادی میان غرب و شرق استفاده کند.

پایان/

۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 24641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =