پیش بینی ها غلط بود، رستگاری اقتصاد روسیه پس از جنگ اوکراین

با گذشت یکسال از جنگ روسیه و اوکراین، اقتصاد روسیه برخلاف پیش‌بینی اکثر اقتصاددانان با بحران عظیمی روبه‌رو نشد. رسانه تخصصی اکونومیست در گزارشی به تحلیل وضعیت امروز اقتصاد روسیه پرداخته است.

به گزارش تحریریه، بیش از یک سال از ساعت صفر جنگ روسیه و اوکراین می‌گذرد. جنگی که طرف غربی تحلیلش آن بود که روسیه در خاک اوکراین زمین‌گیر خواهد شد و این جنگ مقدمه‌ای برای نابود قدرت این کشور خواهد بود. طرف دیگر نیز فکر می‌کرد روسیه قرار است در مدتی کوتاه اوکراین را فتح کند اما واقعیت امروز جنگ با تحلیل‌های هر دو و حتی آنچه که امروز بازنمایی می‌شود متفاوت است.

رسانه «اکونومیست» در گزارشی به وضعیت اقتصادی روسیه پس از جنگ با اوکراین پرداخته است. این رسانه گزارش خود را با این عبارت آغاز کرده است: «نهمین اقتصاد جهان، بسیار عملکرد بهتری نسبت به پیش‌بینی‌ها داشته است». این رسانه به آمارهای اصلی اقتصادی کشور روسیه اشاره کرده است و عملکرد این کشور را در حوزه اقتصاد بررسی کرده است.
سال گذشته شوک عظیمی به اقتصاد کشور روسیه وارد شد. بسیاری از سرمایه‌گذاران این کشور را ترک کردند و بخش اعظم آن‌ها دیگر نمی‌خواهند برگردند. بسیاری فکر می‌کند تولید ناخالص داخلی این کشور بسیار کاهش خواهد یافت و درصد آن‌را مانند درصد آسیبی که به اقتصاد اوکراین وارد می‌شود پیش‌بینی کردند.
در ابتدای جنگ، به‌نظر می‌رسید اقتصاد روسیه دچار فروپاشی خواهد شد. در روزهای بعد از حمله به اوکراین، ارزش روبل روسیه بشدت کاهش یافت و بازار سهام این کشور با بزرگترین تنش خود پس از مدت‌ها رو به رو شد. پس از آن نیز طولی نکشید که کشورهای غربی با تحریم‌های متعدد سعی کردن اقتصاد این کشور را محدود کنند.
اقتصاددانان متعجب از وضعیت رخ داده، پیش‌بینی‌های جسورانه‌ای می‌کردند. برخی صحبت از تورم ۱۵درصدی می‌زدند و برخی دیگر معتقد بودند تولید ناخالص داخلی این کشور ۱۰درصد کاهش خواهد یافت. بانک مرکزی روسیه با انزوا مواجه شد و شرکت‌ها یکی پس از دیگری در حال ترک روسیه بودند. تحریم‌ها افزایش می‌یافت و حجم معاملات روسیه و غرب رو به کاهش بود.
پیش بینی ها غلط بود، رستگاری اقتصاد روسیه پس از جنگ اوکراین
اما با گذشت زمان اگرچه که همچنان می‌شد آثار تحریم را در اقتصاد روسیه دید، وضعیت اقتصادی این کشور بهتر شد. اتفاقاتی که پس از شوک اولیه تاکنون افتاده است بسیار عجیب است و باعث نقض پیش‌بینی‌های زیادی شده است. برای مثال اقتصادی که قرار بود ۱۰ درصد از حجم تولید خود را از دست دهد، ۳.۵ درصد پیشرفت کرد و نرخ بیکاری نیز افزایش چندانی نداشت. روبل نیز که قبل از جنگ نرخ برابری‌اش با دلار، حدود ۷۵ به یک بود، امروز تقریبا هر ۶۰ روبل معادل یک دلار است که خبر از باارزش‌تر شدن پول ملی روسیه است.
دو دلیل اصلی اینکه اقتصاد روسیه با بحران عظیمی روبه‌رو نشد، سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و همچنین تغییر در کشورهایی بود که با آن‌ها مبادله می‌کند. در روزهای نخست جنگ روسیه و اوکراین، همان زمانی که کشورهای غربی با سرعت در حال تحریم‌ روسیه بودند، بانک مرکزی این کشور اقداماتی را با سرعت برای تنظیم‌گری انجام داد. (از جمله راه‌اندازی سامانه مبادلات طلا و ارز) همچنین افزایش نرخ بهره انگیزه سرمایه‌داران را برای ورود به بازارهای تورم‌زا کاهش داد و موجب شد پول‌ها به بانک بازگردد و به این شکل از وقوع یک بحران مالی در روسیه جلوگیری شد.
پیش بینی ها غلط بود، رستگاری اقتصاد روسیه پس از جنگ اوکراین
تحریم‌ها سخت بوده و مشتری‌های روسیه را محدود کرده است؛ اما در بازارهای خاصی روسیه موفق شده است نسبت به سال گذشته حتی افزایش هم داشته باشد. برای مثال در زمینه هیدروکربن، حجم معادلات این کشور دو برابر سال گذشته شده است و به رقم بزرگی مانند ۲۲۰ بیلیون دلار رسیده است.
شرکت‌های مشتری انرژی روسیه نیز تغییر کرده‌اند، بله امروز دیگر شرکت‌های اروپایی و غربی از روسیه چیزی نمی‌خرند و یا چیزی به این کشور نمی‌فروشند. اما شرکت‌هایی از کشورهای دیگر جهان مبادلات خود را با روسیه افزایش دادند و به این کشور در گریز از یک بحران مالی کمک کردند. همکاری چین و روسیه در دوران بعد از جنگ اوکراین افزایش یافت و همچنین کشوری مانند ترکیه روابط خود را با روسیه افزایش داد.
پیش بینی ها غلط بود، رستگاری اقتصاد روسیه پس از جنگ اوکراین
در آخر اکونومیست ادعا کرده است که در حالی که اقتصاد روسیه از حالت تورمی خارج شده است و به شرایط قبل از جنگ برگشته است، اقتصاد اروپا خود را برای بحران‌های مالی و کمبود انرژی در سال آینده آماده خواهد کرد.
منبع: رجانیوز
پایان/
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 24644

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =