یوآن، ذخیره ارزی جدید مسکو

شبکه خبری آمریکایی نوشت که روسیه خرید یوان چین را از سر گرفته است تا از این طریق با تقویت سبد ارزی خود، پشتوانه قابل اتکایی را برای روبل ایجاد کند.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش داد، روسیه خرید ارز خارجی برای تقویت ذخایر خود را در ماه مه از سر می گیرد، زیرا علی رغم تلاش های غرب برای آسیب رساندن به اقتصاد این کشور، درآمدهای رو به رشد کاخ کرملین از بخش انرژی باعث ثبات مالی عمومی شده است.

به گفته این رسانه آمریکایی، وزارت دارایی روسیه قرار است خرید ارز را در اواخر هفته جاری از سر بگیرد. انتظار می رود حجم اولیه خرید مسکو معادل حدود ۲۰۰ میلیون دلار در شکل یوان برای هر ماه باشد.

اکنون این ارز چینی به عنوان اصلی‌ترین دارایی روسیه در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند برای تراکنش‌ ها جهت پر کردن ۱۵۴ میلیارد دلار صندوق ثروت ملی مسکو استفاده شود.

«ناتالیا میلچاکوا» تحلیلگر شرکت Freedom Holding Corp، گفت: برای بازار مهم است که دولت به جای خرج کردن ذخایر، بار دیگر به جمع آوری ذخایر ارزی روی می آورد. این اقدام حتی ممکن است بر روبل هم تأثیر مثبت داشته باشد.

روسیه در اواخر ژانویه ۲۰۲۲ خرید ارز را متوقف کرد و پس از شروع درگیری در اوکراین، این برنامه را بیشتر به حالت تعلیق درآورد.

یوآن، ذخیره ارزی جدید مسکو

در ابتدای سال جاری، بانک روسیه فعالیت خود را با ارز خارجی در بحبوحه افزایش درآمدهای نفت و گاز از سر گرفت. این حرکت بخشی از یک مکانیسم بودجه ای اصلاح شده بود که برای محافظت از اقتصاد در برابر نوسانات بازارهای کالا طراحی شد و اکنون معاملات به یوان انجام می شود.

مسکو فروش یوان را در دو ماه گذشته کاهش داده است تا کسری بودجه را پوشش دهد و به همین دلیل فروش در آوریل نسبت به فوریه نصف شده بود.

به گفته «الکساندر ایزاکوف» اقتصاددان روس تبار بلومبرگ، حجم خرید ارز در ابتدا کم خواهد بود، اما این کار با خود اثری نمادین دارد زیرا نشان می‌دهد که روسیه به جای اینکه ارزها را مصرف کند، در حال ایجاد ذخایر است.

این رسانه آمریکایی مدعی شد که تغییر رویه از فروش به خرید «توانایی روسیه برای حفظ جریان دلارهای نفتی در مواجهه با تحریم‌ ها و سقف قیمتی تحمیل شده توسط اتحادیه اروپا، G۷ و متحدان آنها» را تقویت و برجسته می‌ کند.

بلومبرگ گزارش داد، با وجود «کسری بی سابقه» که تا پایان سه ماهه اول به ۲.۴ تریلیون روبل (۲۹.۸ میلیارد دلار) رسید، بودجه فدرال روسیه تا حدودی به دلیل تغییر در محاسبه برخی مالیات های نفتی «در حال بهبود است».

پایان/

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25358

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =