منافع عربستان درتقویت ائتلاف با چین، روسیه و ایران است

روزنامه رای الیوم نوشت، عربستان با درک درست تحولات جهانی منافع کنونی و آینده خود در گرو داشتن روابط با ائتلاف اقتصادی، راهبردی و نظامی روز افزون با چین و روسیه و ایران می بیند. این ائتلاف نظام جهانی جدیدی را ایجاد خواهد کرد که علیه نظام جهانی فرسوده آمریکایی - اروپایی است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت، «جیک سالیون» مشاور امنیت ملی آمریکا با هدف تقویت روابط و بازیابی نفوذ از دست رفته آمریکا در منطقه خاورمیانه و احیای طرح ائتلاف سازی منطقه ای علیه ایران روز شنبه به عربستان سفر می کند. قرار است این سفر تکمیل کننده سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به عربستان باشد. پس از این سفر هم «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا با هدف های ذکر شده به عربستان سفر خواهد کرد.

آمریکا دچار حجم عظیمی از حماقت، گستاخی و کوته فکری شده و متوجه شده است که در حال از دست دادن عربستان به عنوان متحد سنتی 80 ساله خود است. آمریکا اکنون به دنبال ترمیم روابط خود با عربستان است. زیرا رهبران عربستان به آمریکا پشت کرده اند و به سوی روابط با چین و روسیه و از سرگیری روابط با ایران گرایش پیدا کرده اند. رهبران عربستان با این اقدام خود بزرگ ترین برگ برنده باج خواهی آمریکا یعنی پاشیدن بذر اختلاف سیاسی و دامن زدن به جنگ مذهبی میان ریاض و تهران را از واشنگتن گرفته اند.

به نوشته روزنامه رای الیوم، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا هیچ پیشنهاد وسوسه انگیزی برای بازگرداندن روابط با آمریکا و وابستگی به واشنگتن در آستین ندارد. او هیچ ابزار فشاری برای اینکه عربستان را مجبور به چشم پوشی از ادامه روابط با چین و روسیه کند و جلوی پیوستن ریاض به گروه «بریکس» و سازمان اقتصادی «شانگهای» را بگیرد در اختیار ندارد. از این رو، سالیوان و بلینکن در سفرهای خود به عربستان هیچ دستاورد ملموسی را نخواهند داشت و آنها تنها در ریاض با تعارفات سنتی و لبخندهای سرد روبرو می شوند.

عربستان سعودی به سرعت در حال تغییر است. این کشور دیگر اسیر ائتلاف های سنتی با غرب نیست و منافع خود را بر منافع دیگران ترجیح می دهد. «خالد الفالح» وزیر سرمایه گذاری عربستان این واقعیت را در حاشیه نشست بین المللی ائتلاف کرد. او گفت روابط عربستان با آمریکا به حساب روابط این کشور با دیگر کشورها نخواهد بود و تصمیم های عربستان در این زمینه با منافع این کشور در ارتباط خواهد بود.

منافع عربستان درتقویت ائتلاف با چین، روسیه و ایران است

رهبران عربستان با درک درست تحولات جهانی به این موضوع پی برده اند که منافع کنونی و آینده آنها در گروه داشتن روابط با ائتلاف اقتصادی و راهبردی و نظامی روز افزون چین و روسیه است. این ائتلاف نظام جهانی جدیدی را ایجاد خواهد کرد که به زیان نظام جهانی آمریکایی و اروپایی فرسوده است. هماهنگی عربستان با چین در عرصه های انرژی مانع از پایین آمدن قیمت نفت و گاز شده است. روابط عربستان با چین هم سبب افزایش صادرات نفت عربستان به چین شده است. بسیاری از شاخص ها بیانگر آن هستند که عربستان جدید با عربستان گذشته که روابط خود با آمریکا را بر اساس نظریه نفت در برابر حمایت بنا کرده بود، متفاوت خواهد بود.

در بخشی از گزارش روزنامه الکترونیکی رای الیوم می خوانیم: رژیم اشغالگر اسرائیل از طریق افشاگری های مطبوعاتی اینگونه تبلیغ می کند که هدف مقامات آمریکا از سفر به عربستان احیای طرح عادی سازی روابط این رژیم با عربستان و پیوستن عربستان به طرح «معامله قرن» است. این در حالی است که آمریکا دیگر نمی تواند روابط خود با عربستان را هم به حالت گذشته برگرداند. رژیم اسرائیل هم با جنگ سیاسی داخلی و عملیات مسلحانه مقاومت روبرو است و ثبات و امنیت داخلی آن از بین رفته است. گنبد آهنین آن با شکست های خود در رهگیری موشک های مقاومت خواری به بار آورده است و سرمایه گذاران اموال خود را از سرزمین های اشغال شده خارج می کنند و به دنبال پناهگاه امنی برای سرمایه های خود در خارج هستند.

پایان/

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 25443

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =