یوآن محبوب‌ترین ارز خارجی در روسیه

اعتماد مردم روسیه به ارزهای غربی پس از اعمال تحریم ها کاهش یافته است و آن ها سعی می کنند به جای یورو و دلار پس انداز خود را به یوان تبدیل کنند.

به گزارش تحریریه، نظرسنجی انجام شده توسط بنیاد افکار عمومی (Public Opinion Foundation) نشان می‌دهد که یوان چین اکنون به محبوب‌ترین ارز خارجی برای پس‌انداز در میان روس‌ها تبدیل شده است.

از پاسخ دهندگان خواسته شد تصور کنند که مقدار زیادی پول به روبل به آنها داده می شود، مشروط بر اینکه باید آن را به ارز خارجی مورد نظر خود تبدیل کرده و به مدت پنج سال در یک حساب پس انداز نگهداری کنند. حدود ۳۲ درصد از مردم از ارز چینی یوآن حمایت کردند. یورو با ۲۶ درصد در رتبه دوم قرار گرفت و پس از آن دلار آمریکا با ۲۳ درصد قرار گرفت.

یوان محبوب ترین ارز در میان اکثر گروه های سنی به جز جوانان می باشد. روس‌های زیر ۳۰ سال با فرائوانی بیشتر خدود ۳۴ درصدی یورو یا ۳۶ درصدی دلار را برای سرمایه‌های خود انتخاب می‌کنند. این در حالی است که تنها ۳۲ درصد از این گروه سنی یوان را می پسندند.

یوان اولین انتخاب برای ۴۱ درصد از روس‌های دارای مدرک دانشگاهی است.

یوآن محبوب‌ترین ارز خارجی در روسیه

دو ارز خارجی برتر دیگر برای پس انداز نیز شامل پوند انگلیس (۳ درصد) و لیر ترکیه (۲ درصد) است. البته سایر پاسخ ها شامل درهم عربی، فرانک سوئیس، ین ژاپن (هر کدام حدود ۲ درصد)، و همچنین شکل اسرائیل و ریال ایران (هر کدام ۱ درصد) آرا را کسب کرد.

البته اکثریت روس ها (۶۱ درصد) اعلام کردند، ترجیح می دهند پس انداز خود را به روبل نگه دارند. تنها ۱۵ درصد از اظهار داشتند که در صورت انتخاب، برای پس انداز خود به جای روبل، ارز خارجی انتخاب می کنند.

این نظرسنجی در اواخر ژوئیه در ۱۵۰۰ شهر و سکونتگاه روستایی روسیه و برای افراد بالای ۱۸ سال سن انجام شد.

نیمی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که روبل در برابر ارزهای غربی تقویت می شود. آنها گفتند که این می تواند به کاهش قیمت ها (۹ درصد) و بهبود استانداردهای زندگی روس ها (۵ درصد) کمک کند. تنها ۱۶ درصد گفتند که کاهش ارزش روبل برای اقتصاد مفیدتر است.

در اوایل این هفته، روبل روسیه در برابر دلار به ۱۰۱ و در برابر یورو به کمترین میزان در ۱۶ ماه گذشته رسید. این اتفاق پس از رخ داد که بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را به ۱۲ درصد رساند، بخشی از سقوط در اواخر هفته جبران شد.

پایان/

۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27066

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =