هزینه اقتصادی ورود ایران به بحران غزه

«بلومبرگ» هزینه اقتصادی درگیری ایران و اسرائیل را رکود اقتصاد جهانی و کاهش یک تریلیون دلاری از تولید ناخالص داخلی جهان پیش بینی کرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» در پی تحولات هفته گذشته در خاورمیانه در گزارشی نوشت که اگر ایران به درگیری اسرائیل و فلسطین ورود کند، اقتصاد جهانی با افزایش سرسام آور قیمت نفت روبرو می شود و همین امر رکود اقتصاد جهانی را به همراه دارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ اکونومیکس، تحلیلگران تاثیر این اتفاق بر رشد و تورم جهانی را در سه سناریو بالقوه مورد بررسی قرار داده اند که عبارتند از درگیری ها عمدتاً به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی محدود باشد؛ درگیری فقط به لبنان و سوریه محدود باشد و در نهایت رویارویی مستقیم اسرائیل و ایران.

تحلیلگران می گویند در حالی که هر سه سناریو احتمالاً باعث افزایش قیمت نفت، تورم بالاتر و کاهش رشد اقتصادی جهانی می شوند، یک جنگ تمام عیار بین ایران و اسرائیل بیشترین خسارت را برای جهان به همراه خواهد داشت.

این تحلیلگران اعتقاد دارند: «هرچه درگیری گسترده‌تر شود، تأثیر آن بیشتر می شود و از سطح منطقه‌ای به حیطه جهانی گسترش می یابد ... درگیری در خاورمیانه می‌تواند لرزه‌هایی را در سراسر جهان ایجاد کند، زیرا این منطقه یک تامین‌کننده حیاتی انرژی و گذرگاهی کلیدی در حوزه کشتیرانی است».

طبق برآورد بلومبرگ، در این سناریو قیمت جهانی نفت به بشکه ای ۱۵۰ دلار خواهد رسید و تورم جهانی احتمالاً از ۵.۸ درصد پیش‌بینی شده فعلی صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۴ به ۶.۷ درصد افزایش می یابد. همچنین رشد جهانی احتمالاً ۱ درصد از پیش بینی های فعلی برای سال آینده کمتر می شود و به ۱.۷ درصد می رسد. این بدترین رقم از سال ۱۹۸۲ خواهد بود و از نظر پولی، حدود یک تریلیون دلار برای اقتصاد جهانی هزینه در بر خواهد داشت.

هزینه اقتصادی ورود ایران به بحران غزه

تحلیلگران هشدار می دهند اگر ایران تصمیم بگیرد که تنگه هرمز را که یک پنجم مصرف روزانه نفت جهان از آن عبور می کند ببندد، ظرفیت تولید مازاد عربستان سعودی و امارات هم قادر به نجات اقتصاد جهان نخواهد بود و یک ریسک شدیدتری در بازارهای مالی رخ خواهد داد.

طبق تحلیل کارشناسان، تأثیرات این اتفاق به سرعت احساس می شود، زیرا بسیاری از کشورها هنوز با تورم ناشی از تحریم های غرب مربوط به جنگ اوکراین علیه روسیه دست به گریبان هستند. این تصمیم غرب علیه روسیه تجارت جهانی از جمله جریان نفت و گاز را تغییر داده است.

تحلیلگران تاکید دارند که وقوع یک جنگ دیگر در این منطقه به شدت تاثیرگذار در تولید انرژی می تواند اقتصاد جهانی را به سمت رکود سوق دهد.

با این حال، بلومبرگ خاطرنشان می کند که درگیری مستقیم بین ایران و اسرائیل همچنان "سناریویی با احتمال اندک" است.

خصومت‌های ماه جاری میان گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس، که کنترل غزه را در دست دارد، با نیروهای اسرائیلی، هم‌اکنون باعث افزایش قیمت جهانی نفت شده است. قیمت شاخص بین‌المللی نفت خام برنت برای تحویل در دسامبر به ۹۰.۸ دلار در هر بشکه در روز جمعه بسته شد که از حدود ۸۴ دلار در هر بشکه در هفته گذشته افزایش داشته است.

پایان/

۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27856

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =