آمریکا به دنبال تصویب معاهده تسلیحات بدون سرنشین

فاکس نیوز تاکید کرد رقابت تسلیحاتی چین و ایالات متحده در حوزه نیمه هادی ها شدیدتر شده و به تولید و استفاده از سربازان رباتی با هوش مصنوعی رسیده است، به همین دلیل آمریکا باید تلاش کند تا معاهده ای را همچون NPT در زمینه تسلیحات بدون سرنشین به تصویب برساند.

به گزارش تحریریه، «فاکس نیوز» آمریکا نوشت، چین و ایالات متحده در یک مسابقه برای توسعه سلاح های جدید تحت کنترل هوش مصنوعی رقابت می کنند؛ این نبردی است که می تواند توازن قدرت جهان را در آینده تعیین کند.

«کریستوفر الکساندر» مدیر ارشد تجزیه و تحلیل گروه توسعه پایونیر (Pioneer Development Group) به فاکس نیوز دیجیتال گفت: مسابقه با چین برای ساختن سیستم های تسلیحاتی خودمختار، چالش دفاعی تعیین کننده برای ۱۰۰ سال آینده است.

این اظهارات در حالی بیان می شود که ماه گذشته رویترز در گزارشی به تشریح رقابت مداوم بین ایالات متحده و متحدانش و چین بر سر توسعه تسلیحات هوش مصنوعی پرداخت، رقابتی که تنها با مشاهده استفاده موفقیت آمیز از فناوری ها در برابر جنگ اوکراین به ویژه در یک سال اخیر به شدت داغ شده است.

متخصصان اعتقاد دارند ارتش ایالات متحده به وسایل نقلیه هوش مصنوعی به همراه سیستم های تسلیحاتی نیاز دارد تا به عنوان نیروی جهانی برتر شناخته شود.

این گزارش که بر تحقیقات «پروژه مطالعات رقابتی ویژه» تکیه داشت، خاطرنشان کرد که چین به شدت پیشرفت در سلاح‌های هوش مصنوعی خود را دنبال می کند؛ این تحول قادر است باعث تغییر توازن قدرت در سطح جهانی شود که از نظر آمریکا تهدیدی مستقیم برای صلح و ثبات تعبیر می شود. ایالات متحده نزدیک به ۸۰ سال در هند و اقیانوس آرام برای این هدف تلاش می کرد.

آمریکا به دنبال تصویب معاهده تسلیحات بدون سرنشین

اما مانند مسابقه تسلیحات هسته ای قبلی، مسابقه تسلیحاتی در حوزه هوش مصنوعی پیوسته با خطراتی همراه است. این گزارش درباره «روبات‌های قاتل» هشدار می‌دهد؛ آن ها سلاح‌های هوش مصنوعی همچون زیردریایی ها، کشتی‌های جنگی، جت‌های جنگنده، پهپادها و وسایل نقلیه جنگی هستند که می‌توانند به طور مستقل عمل کنند.

در حالی که چنین فناوری قابلیت آن را دارد که یک نیروی چند نفره در میدان نبرد باشد، این توانایی را هم دارد که در تصمیم گیری ها مستقل از دستورات انسانی عمل کند و همین امر خطرات جدی را به همراه خواهد داشت.

هوش مصنوعی (AI) چیست؟

یکی از این سامانه‌ها که توسط نیروی دریایی استرالیا با مشارکت ایالات متحده توسعه می‌یابد، به نام کوسه‌های ارواح (Ghost Sharks)، یک زیردریایی بدون سرنشین مجهز به هوش مصنوعی به اندازه یک اتوبوس مدرسه است که می‌تواند در اقیانوس‌ها گشت زنی کند و در ماموریت هایی که برای دیگر تجهیزات نظامی معمول غیرممکن است، فعالیت کند و سالم باز گردد.

«زیون هیونز» مدیر سیاستگذاری در پروژه Bull Moose به فاکس نیوز دیجیتال اظهار داشت که ایالات متحده در حال حاضر در یک مسابقه تسلیحاتی دیگر قرار گرفته است با این تفاوت که این بار به جای اتحاد جماهیر شوروی، علیه چین در جریان است. ضمن آنکه اینبار فن‌آوری نظامی با استفاده از هوش مصنوعی جنگ ها را برای همیشه تغییر می دهد.

دست برتر آمریکا یا نه چین، در زمینه هوش مصنوعی؟!

هیونز با بیان اینکه مخاطرات نمی توانند بیشتر از شرایط کنونی باشد، اظهار داشت که اجازه دادن به چین برای رهبری در توسعه چنین فناوری می تواند منجر به ایجاد دنیای خطرناک تری برای ایالات متحده و متحدانش شود.

هیونز افزود: وضعیت کنونی جهان، همراه با یک درگیری نظامی بالقوه در تایوان اثبات می‌کند که موفقیت پکن امنیت آمریکا و متحدان آن را کمتر خواهد کرد.

«فیل سیگل» بنیانگذار مرکز آمادگی پیشرفته و شبیه سازی پاسخ به تهدیدات نیز به فاکس نیوز دیجیتال گاظهار داشت که این احتمال وجود دارد که هر قدرت نظامی با یک بودجه مناسب، در مسابقه توسعه تسلیحات هوش مصنوعی وارد شود. با اینحال وی معتقد است که معاهدات بین المللی می تواند منجر به تنظیم مقررات تسلیحات شود.

سیگل اضافه کرد: من همچنین انتظار دارم که استفاده از سلاح‌های بدون سرنشین مانند سلاح‌های هسته‌ای، سلاح‌های شیمیایی و برخی سلاح‌های تاکتیکی، تحت مفاد مقررات بین‌الملل جنگ مورد مذاکره قرار گیرد.»

آمریکا به دنبال تصویب معاهده تسلیحات بدون سرنشین

در این میان، اما مسابقه برای توسعه ادامه دارد و می تواند به قابلیت های کشنده تری هم منجر شود.

در یکی از نمونه‌های ذکر شده در گزارش رویترز، پهپادهای مرگبار با سیستم‌های هوش مصنوعی که قادر به ارزیابی تصاویر نظارتی هستند، می‌توانند «هدف‌گیری خرد» را امکان‌پذیر کنند. با این قابلیت، سلاح به دنبال حمله به گروه‌های خاص مانند کل جمعیت مردان نظامی یک شهر است.

الکساندر استدلال کرد که مرگبار بودن چنین فناوری هایی باعث می شود که ایالات متحده در لبه فناوری باقی بماند؛ بنابراین پیروزی در این مسابقه تسلیحاتی به ایالات متحده شکل جدیدی از بازدارندگی پویا را می دهد.

وی اظهار داشت که در چنین شرایطی ایالات متحده هزینه درگیری را از لحاظ انسانی و مالی به قدری بالا خواهد برد که برای کشورهای نزدیک مانند روسیه یا چین گزینه ای غیرعملیاتی تبدیل می شود.

پایان/

۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27879

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =