آینده روشن همکاری‌های چین و ایران درچارچوب «کمربند و جاده»

«چانگ هوآ» سفیر چین در ایران در مقاله ای با بیان اینکه در سال های اخیر، چین همواره بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است. نوشت: همکاری های دو کشور زیر چارچوب «کمربند و جاده» پرثمر و دارای آینده روشن است.

به گزارش تحریریه، چانگ هوا در این مقاله نوشته است: در سال های اخیر، چین همواره بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است. دو کشور تفاهمنامه همکاری کمربند و جاده را امضا کردند و به طور مداوم همکاری زیر چارچوب کمربند و جاده را ترویج می کنند. در فوریه سال جاری، آقای شی جین پینگ در دیدار با جناب آقای رئیسی گفت که چین مایل است که به همکاری با طرف ایرانی در ساخت مشترک کمربند و جاده، ارتقاء اتصال متقابل و گسترش تبادلات مردمی و فرهنگی ادامه بدهد. جناب آقای رئیسی نیز اشاره کردند که طرف ایرانی قاطعانه از ابتکار کمربند و جاده چین حمایت و فعالانه در آن شرکت می کند. معتقدم که تحت هدایت راهبردی سران دو کشور، همکاری های چین و ایران زیر چارچوب کمربند و جاده قطعا فرصت‌های جدید بیشتری برای هر دو کشور ایجاد خواهد کرد و خبرهای خوب بیشتری را به همراه خواهد داشت.

سومین مجمع همکاری بین‌المللی کمربند و جاده جلسه ای برای اتحاد، همکاری برد-برد و توسعه است و نقطه عطف مهم دیگری در روند ساخت مشترک کمربند و جاده است. در نقطه شروع جدید، ما مشتاقانه منتظر همکاری با همه طرف ها، از جمله ایران، در سفری جدید هستیم تا آینده بهتری ایجاد کنیم که همه کشورها با هم به مدرنیزاسیون دست یابند.

سومین مجمع کمربند و جاده برای همکاری های بین المللی (BRF) از ۱۷ تا ۱۸ اکتبر در پکن برگزار شد. در این BRF بیش از ۱۰۰۰۰ نماینده ثبت شده از ۱۵۱ کشور و ۴۱ سازمان بین المللی حضور داشتند. مقیاس این مشارکت نشاندهنده جذابیت فوق‌العاده و تأثیر جهانی همکاری کمربند و جاده است. موفقیت BRF اثبات می کند که چین مسیر درستی را در پیشبرد همکاری کمربند و جاده در پیش گرفته است، شرکای BRI تعهد قاطع خود را به مشارکت نشان داده اند، و همکاری با کیفیت بالای کمربند و جاده از چشم اندازهای روشنی برخوردار است.

واضح ترین پیام این انجمن اتحاد، همکاری، گشایش و نتیجه برد-برد است.

رئیس جمهور شی جین پینگ در سخنرانی اصلی خود اشاره کردند که بشریت جامعه ای با آینده مشترک است. همکاری برد-برد راهی مطمئن برای موفقیت در شروع ابتکارات بزرگی است که به نفع همه باشد. و روح جاده ابریشم، صلح و همکاری، گشودگی و فراگیری، یادگیری متقابل و سود متقابل مهمترین منبع قدرت برای همکاری کمربند و جاده است. دنیای امروز با انبوهی از بحران ها و چالش ها مواجه است. ذهنیت جنگ سرد و مقابله توده ای دوباره ظاهر شده است. با این حال، همه شرکت کنندگان روشن کردند که برای دوستی، همکاری و توسعه آمده اند. واقعیت ثابت می کند که همکاری کمربند و جاده همیشه ثبات و انرژی مثبت را برای جهان به ارمغان خواهد آورد.

مهمترین اجماعی که در این مجمع به دست آمد، شروع مرحله جدیدی از ساخت مشترک ”کمربند و جاده“ با کیفیت بالا است. جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین خاطرنشان کرد که چین مایل است مشارکت و همکاری ”کمربند و جاده“ را با همه طرف ها تعمیق کند و ساخت مشترک ”کمربند و جاده“ را به مرحله جدیدی از توسعه با کیفیت بالا ارتقا دهد که مورد حمایت طرف ها واقع شده است. جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین همچنین به طور رسمی هشت اقدام چین برای حمایت از ساخت مشترک ”کمربند و جاده“ با کیفیت بالا را اعلام کرد، از جمله ساخت یک شبکه اتصال متقابل سه بعدی در امتداد ”کمربند و جاده“، حمایت از ساختن اقتصاد جهان باز، انجام همکاری های عملی، ترویج توسعه سبز، ترویج نوآوری های علمی و فناوری، حمایت از مبادلات مردم با مردم، ایجاد جاده فسادناپذیر و بهبود مکانیسم همکاری بین المللی ”کمربند و جاده“. این اقدامات نه تنها مسیر جدیدی را برای ساخت ”کمربند و جاده“ روشن کرده، چشم انداز جدیدی را ایجاد کرده و نیروی محرکه جدیدی را به ساخت ”کمربند و جاده“ تزریق می کند، بلکه عزم و قدرت چین را برای ترویج ساخت مشترک ”کمربند و جاده“ در مرحله جدیدی از توسعه با کیفیت بالا نشان می دهد.

بلندپروازانه ترین چشم انداز پیشنهاد شده توسط این مجمع، همکاری با یکدیگر برای تحقق مدرنیزاسیون جهانی است. جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین برای اولین بار در این مجمع اعلام کرد که چین مدرنیزاسیون را به تنهایی دنبال نمی کند، بلکه منتظر دستیابی مشترک سایر کشورها از جمله کشور های در حال توسعه به مدرنیزاسیون است. کشورها باید دست به دست هم دهند تا مدرنیزاسیون جهانی با توسعه مسالمت آمیز، مشارکت سودمند متقابل و رفاه مشترک را تحقق ببخشند. جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهور چین وعده داد که چین دسترسی به بازار را بیش از پیش گسترش خواهد داد، اصلاحات را در حوزه شرکت های دولتی و غیره تعمیق خواهد کرد و با کشورهای بیشتری در مورد تجارت آزاد و حمایت از سرمایه گذاری مذاکره و توافقنامه هایی امضا خواهد کرد. موسسات مالی چین یک پنجره جدید تامین مالی RMB را برای حمایت از پروژه های ساخت ”کمربند و جاده“ بر پایه تحقیقات علمی راه اندازی خواهند کرد. چین همچنین برای ارتقای اشتغال محلی با استفاده از همکاری پروژه ۱۰۰۰ پروژه کوچک را برای کمک معیشتی اجرا می کند. ابتکار ”کمربند و جاده“ با ایجاد یک سکو همکاری برای توسعه مشترک به کشورهای در حال توسعه بیشتر کمک می کند تا سرعت مدرنیزاسیون این کشورها را تسریع کند.

واضح ترین ویژگی که این مجمع به آن پایبند است، اقدام گرایی، کارآمدی و عملگرایی است. طرف ها در این مجمع به ۴۵۸ نتیجه رسیدند که بسیار بیشتر از تعداد نتایج دومین مجمع است، از جمله ابتکارات مهم همکاری و ترتیبات نهادهایی مانند «ابتکار پکن برای تعمیق همکاری در زمینه اتصال متقابل»، «ابتکار پکن برای توسعه سبز زیر چارچوب کمربند و جاده»، «ابتکار پکن برای همکاری بین المللی در اقتصاد دیجیتال زیر چارچوب کمربند و جاده»، برنامه مشارکت سرمایه گذاری و تامین مالی توسعه سبز، «اصول سطح بالا برای ساخت و ساز کمربند و جاده فسادناپذیر» و همچنین اهداف خاصی مانند برگزاری آموزش های توسعه سبز برای صد هزار نفر از کشورهای شریک تا سال ۲۰۳۰ و افزایش تعداد آزمایشگاه های مشترک به ۱۰۰ میباشد. علاوه بر این، در این مجمع همچنین تصمیم گرفته شد که یک دبیرخانه مجمع تشکیل شود که در پیشبرد ساخت سازوکار و اجرای پروژه ها نقش داشته باشد. این نتایج ملموس نیروی محرکه جدیدی را برای ارتقای رشد اقتصادی جهان و ترویج توسعه مشترک جهانی ایجاد خواهد کرد.

همکاری های چین و ایران زیر چارچوب کمربند و جاده پرثمر و دارای آینده روشن است. در سال های اخیر، چین همواره بزرگترین شریک تجاری ایران بوده است. دو کشور تفاهمنامه همکاری کمربند و جاده را امضا کردند و به طور مداوم همکاری زیر چارچوب کمربند و جاده را ترویج می کنند. در فوریه سال جاری، جناب آقای شی جین پینگ در دیدار با جناب آقای رئیسی فرمودند که چین مایل است که به همکاری با طرف ایرانی در ساخت مشترک کمربند و جاده، ارتقاء اتصال متقابل و گسترش تبادلات مردمی و فرهنگی ادامه بدهد. جناب آقای رئیسی نیز اشاره کردند که طرف ایرانی قاطعانه از ابتکار کمربند و جاده چین حمایت و فعالانه در آن شرکت می کند. معتقدم که تحت هدایت راهبردی سران دو کشور، همکاری های چین و ایران زیر چارچوب کمربند و جاده قطعا فرصت‌های جدید بیشتری برای هر دو کشور ایجاد خواهد کرد و خبرهای خوب بیشتری را به همراه خواهد داشت.

سومین مجمع همکاری بین‌المللی کمربند و جاده جلسه ای برای اتحاد، همکاری برد-برد و توسعه است و نقطه عطف مهم دیگری در روند ساخت مشترک کمربند و جاده است. در نقطه شروع جدید، ما مشتاقانه منتظر همکاری با همه طرف ها، از جمله ایران، در سفری جدید هستیم تا آینده بهتری ایجاد کنیم که همه کشورها با هم به مدرنیزاسیون دست یابند.

منبع: ایرنا

پایان/

۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 27921

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =