چشم طمع ایلان ماسک به لیتیوم آرژانتین

«ایلان ماسک» از جمله میلیاردهایی است که پیروزی رئیس‌جمهور جدید آرژانتین را تبریک گفت. پس از خبر «خاویر میلی» مبنی بر ایجاد بازار جدید فروش لیتیوم به تسلا و شرکت‌های آمریکایی علاقه‌مند به این ماده، دلیل همراهی ماسک با راست افراطی آرژانتین مشخص شد.

به گزارش تحریریه، آرژانتین بعد از استرالیا (با تولید ۴۸.۸ درصد)، شیلی (با تولید ۲۲ درصدی) و چین (با تولید ۱۷.۱ درصدی)، چهارمین تولیدکننده لیتیوم در جهان است ضمن اینکه بیش از ۵۶ درصد منابع لیتیوم جهان در مثلث لیتیوم واقع در سه کشور آرژانتین، شیلی و بولیوی قرار دارد.

این کشور از نظر دارابودن منابع لیتیوم با داشتن ۱۹.۳ میلیون تن لیتیوم بعد از بولیوی با ۲۱ میلیون تن در جایگاه دوم قرار دارد و بنا دارد به لطف سه معدن فعال و ۳۸ پروژه در دست توسعه خود تا سال ۲۰۲۷ به سومین تولیدکننده برتر دنیا تبدیل شود.

سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش معادن آرژانتین تا سال ۲۰۲۰ در مجموع به رقم ۱۰.۲۳۱ میلیارد دلار بالغ شده که عمده آن در استخراج سه ماده معدنی مس با ۴.۶۰۸ میلیارد دلار، لیتیوم با ۴.۲۹۹ میلیارد دلار و طلا ۱.۲۹۳ میلیارد دلار و ۳۰ میلیون دلار در استحصال نقره بوده است.

در همین زمینه سرمایه‌گذاری در بخش معدن برای سال ۲۰۲۲ بیش از ۹ میلیارد دلار بوده است. سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش‌های مذکور آرژانتین را به یکی از بزرگ‌ترین تولید و صادرکنندگان مس، لیتیوم و طلا تبدیل کرده و آینده نویدبخشی را برای این بخش اقتصاد رقم زده است تا آنجا که این کشور در حال حاضر ۲۳ پروژه تولید معدنی در حال فعالیت، ۱۰ پروژه در دست احداث و ۶۲ پروژه اکتشاف در دست اجرا دارد.

حال که یک اقتصاددان به‌شدت دست راستی به نام «خاویر میلی» با آرای ۵۶ درصدی سکان ریاست‌جمهوری آرژانتین را بر عهده گرفته است، حرف و حدیث‌های تازه‌ای از تحول اقتصادی و وابستگی بیشتر این کشور به آمریکا شمالی سخن به میان می‌آید. میلی به‌تازگی در مصاحبه‌ای تلویزیونی افشا کرد که ایلان ماسک کارآفرین برجسته آمریکایی با وی تماس گرفته و اعلام کرده که همچون دولت ایالات متحده و بسیاری از شرکت‌های آمریکایی، به‌شدت به لیتیوم آرژانتین علاقه‌مند است.

وی افزود که برای پیشبرد مذاکرات، دولت وی در حال کار بر روی یک چارچوب قانونی برای محافظت حقوق مالکیت از سرمایه‌گذاری‌های آمریکای شمالی است.

سلام پرطمع ماسک به آرژانتین/ همدردی با راست افراطی باهدف لیتیوم برای باطری

سلام گرگ بی طمع نیست

شنیدن خبر علاقه‌مندی ایلان ماسک و شرکت‌های آمریکایی به ذخایر لیتیوم آرژانتین از زبان رئیس‌جمهوری جدید و جنجالی این کشور، واکنش‌های کاربران آرژانتینی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. این کاربران عنوان کردند با درنظرگرفتن این موضوع که لیتیوم یک ماده خام کلیدی برای صنعت روبه‌رشد خودروهای الکتریکی جهانی است، به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری به مدیرعامل تسلا و شرکت‌های آمریکایی نسبت به برداشت از این منبع استراتژیک کلیدی برای کشور، امتیاز می‌دهد.

تارنمای سی‌ان‌ان در گزارشی به چرایی علاقه‌مندی ایلان ماسک به لیتیوم آرژانتین پرداخته و آن را سلام طمع‌کارانه ماسک خوانده که از زمان پیروزی قاطع خاویر میلی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین، آغاز شده است؛ آن هنگام وی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) پیروزی میلی را تبریک گفت و یادآور شد که آرژانتین جدیدی در راه است.

ELON MUSK ANUNCIÓ EL DESEMBARCO DE STARLINK EN ARGENTINA LUEGO DEL DNU DE  JAVIER MILEI

به نوشته سی‌ان‌ان، این اولین باری نبود که ماسک علاقه خود را به رئیس‌جمهور منتخب آرژانتین نشان می‌داد. وی پیش از این هم در واکنش به مصاحبه تاکر کارلسون مجری سابق راست افراطی فاکس نیوز با میلی، در ایکس نوشت: "بسیار جالب بود"! و تیم مطبوعاتی رئیس‌جمهوری جدید هم از این همه توجه ماسک قدردانی کرد.

این تارنما در بخشی از گزارش خود، دو دلیل هم‌راستا بودن ایدئولوژی راست افراطی میلی و ماسک و تجارت و نیاز وی به باطری‌های لیتیوم خودروهای برقی را دلایل علاقه‌مندی و توجه وی به رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش مرکز ملی اطلاعات مواد معدنی سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده (USGS) که در ژانویه ۲۰۲۳ منتشر شد، نمک‌زارهای آند در آرژانتین، بولیوی و شیلی بیش از ۵۰ درصد از ذخایر لیتیوم جهانی را در اختیار دارند که برای تأمین باطری و سازندگان خودروی برقی حائز اهمیت است. به همین دلیل به اولویت اصلی شرکت‌های فناوری در آسیا، اروپا و آمریکای شمالی تبدیل شده است.

تسلا هم که یکی از شرکت‌های پیش‌گام در توسعه خودروهای الکتریکی است، علاقه خود را به مثلث لیتیوم در این سه کشور در آمریکای جنوبی نشان داده است.

سونامی تقاضای بازار برای باطری‌های لیتیومی

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که تقاضا برای لیتیوم تا سال ۲۰۴۰، به‌ویژه برای ساخت باتری برای خودروهای الکتریکی ۴۲ برابر خواهد شد.

ارزش بازار جهانی باطری‌های لیتیومی تا سال ۲۰۱۷ معادل ۲۹.۸۶ میلیارد دلار بود اما برآورد می‌شود این رقم تا سال ۲۰۲۶ به ۱۳۹.۳۶ میلیارد دلار برسد که نشان از رونق شدید این بازار طی سال‌های آینده دارد؛ افزایش تقاضا برای استفاده از خودروهای برقی و دستگاه‌های هوشمند، از مهم‌ترین دلایل رشد این بازار است.

در سال ۲۰۱۹ تولید جهانی لیتیوم بالغ بر ۷۷ هزار تن بوده و پیش‌بینی می‌شود نیاز به این محصول تا ۲۰۲۴ دوبرابر شود. قیمت هر تن لیتیوم طی ۵ سال از ۴ هزار دلار در سال ۲۰۱۵ به ۱۳ هزار دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده که ناشی از سه برابر شدن تقاضا تنها ظرف دو سال (۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷) است. برآورد می‌شود تقاضای بازار تا سال ۲۰۳۵ نزدیک به ۵۰۰ درصد رشد کند.

سلام پرطمع ماسک به آرژانتین/ همدردی با راست افراطی باهدف لیتیوم برای باطری

"طلای سفید" یا همان لیتیوم در آمریکای لاتین به‌عنوان ارزشمندترین ماده معدنی این جغرافیای عظیم به منزله فرصتی طلایی برای حرکت چرخ‌های اقتصاد این منطقه به شمار می رود که در دوره گذار جهان به سمت انرژی‌های پاک اهمیت آن دوچندان شده است.

لیتیوم یک فلز ضروری برای استراتژی کربن‌زدایی اتحادیه اروپا محسوب می شود که طی آن قرار است فروش خودروهای جدید با موتورهای احتراقی از سال ۲۰۳۵ ممنوع شود.

آرژانتین یکی از تولیدکنندگان اصلی این سنگ معدنی در جهان است و انتظار می‌رود صادرات لیتیوم این کشور تا سال ۲۰۲۵ به ۵.۶ میلیارد دلار برسد.

این پیش‌بینی‌ها بر اساس افزایش فروش از دو معدن فعال آرژانتین است، یکی در منطقه نمک Olaroz در استان جوجوی شمال غربی که توسط Sales de Jujuy، یکی از شرکت‌های تابعه Allkem استرالیا ادراه می شود و دیگری در منطقه نمک Hombre Muerto واقع در منطقه جنوبی شمال غربی استان کاتامارکا واقع است که مدیریت آن برعهده شرکت آمریکایی Livent است.

پایان/

۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28445

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =