کشورهای اروپا برای تقویت روبل روسیه به صف شدند

اقدامات روسیه در مقابله با تحریمهای غرب موجب شده است که کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری مجبور به تن دادن به خواسته روسیه شوند.

به گزارش تحریریه، اواخر ماه مارس بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورهایی که اقدامات محدودکننده علیه روسیه را اعمال کرده‌اند، کشورهای غیردوست مسکو نامید و تاکید کرد این دولت ها باید بهای گاز دریافتی را به روبل پرداخت کنند و نباید از دلار و یورو در محاسبات خود استفاده کنند.

چندی قبل نیز شرکت دولتی گاز رسانی روسیه اعلام کرد که عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را به دلیل پرداخت نکردن به روبل روسیه متوقف کرده است.

شبکه المیادین به نقل از شرکت انرژی آلمان اعلام کرد که شاید در آینده هزینه گاز روسیه را به روبل پرداخت کنیم. اما نخست‌وزیر لهستان این اقدام روسیه را انتقامی از کشورش در پاسخ به تحریم‌ها اعلام کرد. پس از این اتفاق قیمت گاز در اروپا 16 درصد افزایش یافت.

اکنون اسپوتنیک در گزارشی مدعی شد مجارستان و 9 کشور دیگر بر اساس طرحی که توسط مقامات روسیه پیشنهاد شده است، حساب های بانکی خود در روسیه را برای پرداخت هزینه گاز طبیعی باز کرده اند.

رئیس دفتر نخست وزیر مجارستان گرگلی گویاش اعلام کرد که این کشور برای پرداخت هزینه گاز در بانک های روسیه حساب باز کرده اند.

وی گفت: "مجارستان حسابی به یورو افتتاح کرده است که قیمت گاز به یورو به آن واریز می شود و سپس بانک آن را به روبل تبدیل می کند."

به گفته این سیاستمدار، کشورهای اتحادیه اروپا تحریم هایی را اتخاذ نکرده اند که پرداخت هزینه گاز را به روبل غیرممکن کند.

پیش از این گازپروم تعلیق گاز به لهستان را تایید نکرده بود. این شرکت خاطرنشان کرد که ورشو موظف است طبق روش پرداخت جدید هزینه گاز را پرداخت کند.

در پی تحریم های غرب، فدراسیون روسیه از انتقال انرژی با کشورهای غیردوست برای تامین انرژی به روبل خبر داد. مکانیسم تسویه حساب جدید از اول آوریل شروع به کار کرد. رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: در صورت امتناع از پرداخت هزینه گاز به روبل، قراردادهای قبلاً منعقد شده فسخ می شود.

در نتیجه تحریمهای غرب علیه روسیه و نیز اقدامات اخیر روسیه در مقابله با تحریمها، قیمت گاز سه برابر شده و روسیه به عنوان نخستین صادر کننده گاز در جهان در نتیجه این افزایش قیمت، خزانه خود را با میلیاردها دلار پر کرد. قیمت روبل روسیه نیز نسبت به گذشته در برابر دلار افزایش یافت و اکنون روبل روسیه و یوان چین در آستانه برتری نسبت به دلار آمریکا قرار دارند.

پایان/

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 18699

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =