جنگ اوکراین، شبکه‌های اجتماعی و تکرار رفتار دوگانه غرب

مجموع رفتارهای غرب از رویکرد سرویس‌های جاسوسی گرفته تا استانداردهای دوگانه شبکه‌های اجتماعی در قبال جنگ اوکراین بیانگر این حقیقت است که معنای آزادی بیان و خصوصی بودن شبکه‌های اجتماعی تنها واژگانی فریبنده برای پیش‌برد اهداف غرب هستند.

به گزارش تحریریه، جنگ اوکراین و تلاش غرب برای طولانی ساختن آن در حالی هر روز ابعاد تازه‌تری می‌یابد که سرویس جاسوسی ایالات متحده (CIA) در اقدامی تامل برانگیز در تلاش برای برقراری ارتباط با مخالفین جنگ در داخل روسیه است.

این سازمان جاسوسی دستورالعمل‌هایی را به زبان روسی در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده تا مخالفان داخل روسیه بتوانند از طریق وب‌سایت‌هایی در «دارک وب» با سیا ارتباط برقرار کنند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که طی هفته‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای از سوی کشورهای غربی برای محدودسازی و حذف مقامات و حامیان روسیه در شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته و این شبکه‌ها عملا تعهدات خود مبنی بر آزادی بیان و انتشار آزاد دیدگاه‌ها را زیر پا گذاشته‌اند.

به عنوان مثال؛ توییتر روز ۱۶ فروردین طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تمهیدات جدیدی را علیه حساب‌های کاربری دولت روسیه به کار گرفته تا از گردش تبلیغات رسمی این کشور در این شبکه اجتماعی جلوگیری کند.

بر اساس این تصمیم، دیگر دنبال کردن و بازدید از حساب‌های کاربری رسمی مقامات روسیه در توییتر به کاربران این شبکه اجتماعی در هیچ بخشی از سایت و اپلیکیشن حتی در صورت جستجو توصیه نخواهد شد.

گوگل نیز اعلام کرده کانال‌های یوتیوب رسانه‌های دولتی روسیه را در اروپا مسدود می‌کند. متا که مالک فیس‌بوک و اینستاگرام است نیز اعلام کرده دسترسی به سرویس‌های شبکه راشا تودی و اسپوتنیک روسی را در اروپا محدود می‌کند.

این اعلام موضع پس از آن صورت گرفت که «اورزولا فون‌درلاین» رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد این اتحادیه در تلاش است سایت‌های مربوط به این رسانه‌ها را در سراسر اروپا ممنوع کند.

در همین حال مایکروسافت هم اعلام کرده که محتوا و تبلیغات مربوط به راشاتودی و اسپوتنیک را نمایش نمی‌دهد، ضمن اینکه دیگر اپلیکشین راشادتودی را در فروشگاه برنامه‌های خود ارائه نخواهد داد.

یوتیوب نیز می‌گوید رسانه‌های دولتی روسیه را از کسب درآمد از سایت‌ این شرکت که از طریق تبلیغات به دست می‌آید، محروم می‌کند.

اینگونه محدودیت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که همین شبکه‌های اجتماعی بدون توجه به تبعات سهمگین تداوم جنگ بر مردم جهان، آتش بیارِ جنگ غرب علیه روسیه شده‌اند، چنانچه «متا»، شرکت مادر فیس‌بوک به کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام در برخی کشورها این اجازه را داده تا درباره حمله روسیه به اوکراین، علیه روسیه و نیروهای این کشور «خشونت» را ترویج دهند.

این کاربران همچنین مجاز شده‌اند در فیس‌بوک و اینستاگرام شعار «مرگ بر پوتین» سر بدهند، حال آنکه؛ که هر دوی این اقدامات بر خلاف قوانین این دو شرکت است، چنانچه مبتنی بر همین قوانین و با ادعای مقابله با ترویج خشونت همواره اقدام به حذف عکس‌ها و پست‌های مربوط به سردار سلیمانی و دیگر رهبران و گروه‌های مقاومت مانند حزب‌الله، انصارالله و... کرده‌اند.

بهره‌گیری غرب از شبکه‌های اجتماعی در جنگ اوکراین به‌گونه‌ای است که حتی «ایلان ماسک» بنیانگذار شرکت «اسپیس‌ایکس»، اینترنت ماهواره‌ای را برای اوکراین فعال کرده تا کاربران بتوانند به راحتی از فضای اجتماعی و اینترنتی برای جنگ علیه روسیه استفاده کنند.

مجموع این رفتارها از رفتار سازمان سیا گرفته تا استانداردهای دوگانه شبکه‌های اجتماعی در قبال جنگ اوکراین بیانگر این حقیقت است که معنای آزادی بیان و نیز خصوصی بودن شبکه‌های اجتماعی تنها واژگانی فریبنده برای پیش‌برد اهداف غرب هستند.

به بیان دقیق‌تر؛ خط قرمز این آزادی بیان ادعایی فقط منافع غرب است و در غیر این صورت معنا و مفهومی ندارد و با شدیدترین اقدامات سرکوب خواهد شد.

درباره غیر مستقل بودن شبکه‌های اجتماعی، «جولیان آسانژ» صاحب سایت افشاگر ویکی‌لیکس می‌گوید؛ شبکه‌های ارتباط جمعی در فضای اینترنت بزرگترین و خطرناک‌ترین شبکه جاسوسی و اطلاعاتی است که انسان آن را ابداع کرده است.

در همین چارچوب مطالعه شورای مطالعات اطلاعاتی مدیترانه در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌های اجتماعی به مثابه ابزاری پیش‌رو و جدید در جمع‌آوری اطلاعات تاکتیکی از منابع آشکار است.

«هنری کسینجر» از مهمترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌های آمریکایی نیز می‌گوید که انقلاب در دنیای ارتباطات و اطلاعات اولین اتفاق در تاریخ است که می‌تواند این تعداد گسترده عناصر را به ابزاری برای طراحی، پیگیری و رصد تحرکات با یک زبان فناورانه تبدیل ‌کند.

در همین راستا؛ بر اساس اسنادی که روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر کرده؛ سرویس‌های امنیتی آمریکا روزانه میلیون‌ها تصویر از سایت‌های ارتباط جمعی دریافت می‌کنند تا بتوانند ویژگی‌ها و چهره‌های موجود در این تصاویر را بشناسند.

 نکته قابل توجه آنکه دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا حتی به متحدان خود نیز رحم نمی‌کنند چنانچه اطلاعات افشا شده نشان داد که سیا با همکاری دانمارک اقدام به جاسوسی از «آنگلا مرکل» صدر اعظم پیشین آلمان کرده بود.

نمودی دیگر از این رویکرد، بدافزار صهیونیستی پگاسوس است که طراحات آمریکایی-اسرائیلی آن حتی به دوستان اروپایی خود نیز رحم نکردند و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز که از اهداف حمله این بدافزار بود مجبور به تغییر شماره و گوشی تلفن همراه خود شد.

با این تفاسیر؛ رسیدن کشورهای مستقل به شبکه‌های اینترنتی و فضای مجازی بومی و البته با امکانات و کیفیت دسترسی بالا برای کاربران امری گریزناپذیر است، چه، بخش قابلی توجهی از جنگ‌ها در دنیای امروز به سمت جنگ‌های «موج چهارم» گام برداشته که برای مقابله با آن باید به ابزار روز مجهز شد.

منبع: نورنیوز

پایان/

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 18835

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =