واکنش آمریکا به حضور ایران در اجلاس بریکس و ترس از گسترش رابطه ایران با چین و روسیه

آمریکا تعداد زیادی از شرکتهای چینی که با ایران و روسیه همکاری می کنند را تحریم کرد تا در مسیر گسترش روابط بین این سه کشور سنگ اندازی کرده باشد.

به گزارش تحریریه، پس از شروع جنگ اوکراین کشورهای غربی و در راس آن آمریکا شدیدترین تحریمها را بر علیه روسیه اعمال کردند. بطوریکه روسیه در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها و مجازات‌های گسترده اقتصادی با پیشی گرفتن از ایران عنوان «تحت تحریم‌ترین کشور دنیا» را از آن خود کرده است. 

حتی سوئیس که به شکل سنتی کشوری بی‌طرف شناخته می‌شود با نزدیک به ۶۰۰ مورد تحریم بیشترین سهم را در این کارزار بی سابقه علیه کرملین به خود اختصاص داده است.

اکنون از آمریکا خبر رسیده است که وزارت بازرگانی این کشور ۲۳ شرکت چینی -از جمله پنج شرکت مرتبط با فروش تسلیحات به روسیه و ۱۲ شرکت چینی که با ایران همکاری نظامی دارند- را به بهانه همکاری نظامی با روسیه و ایران تحریم کرد.

به موجب این تحریم‌ها این شرکت‌ها که در چین مستقر هستند در فهرست سیاه این وزارتخانه که به عنوان «لیست نهادها» (entity list) --شرکت‌هایی که از دسترسی به کالاها و خدمات در داخل آمریکا محروم شده‌اند-- اضافه و با محدودیت مواجه شدند؛ معاملات شرکت‌های فناوری آمریکایی با آن‌ها ممنوع نیست، ولی باید با مجوز دولت آمریکا صورت پذیرد.

وزارت بازرگانی آمریکا در توجیه این محدودیت‌ها مدعی شد فعالیت این شرکت‌ها مغایر با امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا است. در بخشی از بیانیه این وزارت خانه آمده است: از ۲۳ شرکت تحریم شده ۱۲ شرکت مستقر در چین به دلیل انجام فعالیت‌های فریبکارانه به دلیل عرضه قطعات الکترونیکی به ایران و حمایت از بخش نظامی آن تحریم شده اند.

البته بنظر می رسد این حرکت آمریکا در واکنش به اجلاس اخیر بریکس است.

چند روز قبل چهاردهمین اجلاس سران پنج قدرت نوظهور اقتصادی «بریکس» بامحوریت تقویت همکار تجاری و اقتصادی میان اعضا و شرکای این گروه برگزارشد و جمهوری اسلامی ایران درقالب دیپلماسی پویا و به سبب برخورداری از قابلیت های فراوان درحوزه های انرژی، ترانزینی، تجاری و اقتصادی، از مهم‌ترین کانون های توجه در این نشست بود.

ایران و آرژانتین خواستار عضویت در بریکس هستند که چین و روسیه در تازه ترین موضع گیری های رسمی، از تمایل عضویت هر دو کشور حمایت کرده اند.

غرب و خصوصا آمریکا خوب می دانند که در صورت گسترش روابط قدرتهای نوظهور اقتصادی و ایران زهر تحریمها علیه روسیه و ایران بشدت گرفته و حتی می تواند تحریمها را کاملا بی اثر کند. در نتیجه سعی دارد با اعمال مجازات های مختلف در مسیر گسترش این روابط سنگ اندازی کند.

پایان/

۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 20176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      4 1
      مرگ بر دولتمردان پست آمریکا.آمریکا و سلطه و استثمارش رو به پایان است تا پنج سال دیگر خواهیم دید به امید خدا