کورسوی امید الجزایر و تونس برای نجات از بحران

کارشناسان گشایش مرزهای زمینی تونس و الجزایر را نقطه آغاز تحول در روابط اقتصادی میان دو کشور و فرار آن ها از بحران اقتصادی ارزیابی می کنند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در گزارشی به قلم «ایمان الحامدی» تحلیلگر مسائل اقتصادی نوشت، گشایش مرزهای زمینی تونس و الجزائر امیدها را برای بهبودی همکاری اقتصادی میان دو کشور افزایش داده است. پیش بینی می شود نخستین گروه از جهانگردان الجزایری پس از عید قربان وارد تونس شوند.

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهوری الجزایر در سفر اخیر «قیس سعید» رئیس جمهوری تونس به این کشور تصمیم بازگشایی مرزهای زمینی دو کشور را اعلام کرد.

مرزهای زمینی دو کشور در ۱۶ مارس سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته شده بود و برای موارد محدودی باز می شد. در ماه می گذشته مقامات الجزایری مرزهای زمینی این کشور را باز کردند تا کالاها میان دو کشور نقل و انتقال شود و مبادلات تجاری میان دو کشور تسهیل شود. 

 «ظاهر لطیف» تحلیلگر مسائل اقتصادی به روزنامه العربی الجدید گفت سرمایه گذارانی که در زمینه گردشگری فعالیت می کنند از بازگشایی مرزهای زمینی میان دو کشور استقبال کردند و این اقدام را در راستای منافع دو کشور ارزیابی کردند. 

«محمد منصف الشریف» کارشناس مسائل اقتصادی هم اعتقاد دارد بازگشایی مرزهای زمینی دو کشور باید به نقطه آغاز تحول در روابط اقتصادی میان دو کشور تبدیل شود و همه توافق های تجاری میان دو کشور را اجرایی سازد. تعداد ۶۰۰ شرکت کوچک و متوسط تونسی در الجزایر سرگرم فعالیت هستند. این در حالی است ۶۰ شرکت الجزایری در بازارهای تونس فعال هستند.

گزارش هایی که در سال ۲۰۱۹ از سوی بانک بین المللی منتشر شده نشان می دهد فرصت بسیاری برای افزایش تجارت میان دو کشور وجود دارد و تعاملات میان دو کشور می تواند عرصه هایی چون خدمات، حمل و نقل، مواد غذایی، معدنی و پتروشمی را در برگیرد. 

روزنامه العربی الجدید در بخش پایانی گزارش خود درباره سطح معاملات تجاری میان الجزایر و تونس نوشت، پیش از شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای زمینی میان دو کشور حجم مبادلات تجاری میان دو کشور ۱.۷ میلیارد دلار بود که ۱.۳ میلیارد دلار مربوط به صادرات الجزایر به تونس بود. صادرات تونس به الجزایر هم ۴۰۰ میلیون دلار بود.

پایان/

۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: 20346

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =