اتحادیه اروپا خاورمیانه را جایگزین روسیه کرد

درحالی که روسیه محموله های بیشتری را به چین و هند می فرستد صادرات نفت خاورمیانه به اتحادیه اروپا تا دوبرابر افزایش یافته است.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی با استناد به داده های ردیابی کشتی عنوان کرد که محموله های نفت خام از کشورهای خاورمیانه به اتحادیه اروپا از ژانویه تا کنون ۹۰ درصد افزایش یافته است، زیرا این اتحادیه اروپا نفت روسیه را به دلیل تحریم ها کنار می گذارد.

بر اساس این گزارش، تحویل نفت خاورمیانه به اروپا در مقایسه با سال گذشته تاکنون نزدیک به دو برابر شده است.

بلومبرگ تخمین می زند که در سه هفته اول جولای، بیش از یک میلیون بشکه در روز به وسیله خط لوله سومد ( Sumed) از طریق مصر از خاورمیانه به اتحادیه اروپا ارسال شده است. بیشتر این نفت صادراتی از عربستان سعودی پمپاژ شد. همچنین ۱.۲ میلیون بشکه نفت دیگر به صورت عمده از عراق و از طریق کانال سوئز صادر شده اند.

این خبرگزاری تخمین می‌ زند که سطح کنونی ۹۰ درصد بیشتر از چیزی است که اتحادیه اروپا در ژانویه ۲۰۲۲ یعنی آخرین ماه قبل از شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین، از منطقه دریافت کرده است. بعد از شروع جنگ اروپا به سرعت تحریم‌ها علیه مسکو از جمله در زمینه تامین انرژی از طرف روسیه را در دستور اجرا گذاشت.

اوایل ژوئن، این بلوک دور دیگری از تحریم‌ها، از جمله تحریم ممنوعیت تحویل نفت از طریق دریا را نیز به اجرا در آورد.

مسکو در واکنش به این تحریم ها برای نفت خود تخفیف هایی را ارائه کرده است و به همین دلیل نفت این کشور به سرعت توسط هند و چین جذب می شود. هر دو کشور فوق خرید خود از مسکو را در چند ماه گذشته افزایش داده اند.

در حالی که اتحادیه اروپا ممکن است جایگزینی برای نفت روسیه در خاورمیانه پیدا کرده باشد، تحلیلگران درباره پیامدهای اجرای تحریم های نفتی تا پایان سال جاری هشدار می دهند. بخشی از این نگرانی به ممنوعیت بیمه محموله های نفت روسیه برای خریداران در سراسر جهان ارتباط دارد که می تواند به مشکلی برای کل محموله های نفت تبدیل شود و رقابت برای عرضه نفت از خاورمیانه را بیشتر کند.

پایان/

۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 20609

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =