بحران بی‌آبی در کشورهای عربی اوج می‌گیرد

زنگ خطر کمبود منابع آبی در کشورهای عربی به صدا در آمده است و ۱۷ کشور عربی در خط فقر و زیر خط فقر منابع آبی به سر می برند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن درباره کمبود منابع آبی در کشورهای عربی نوشت، کشورهای خاورمیانه و سازمان های بین المللی، زنگ خطر را دربار کمبود منابع آب به صدا در آورده اند. سازمان های بین المللی دلیل کمبود آب در این کشورها را به مسائل جغرافیایی و تغییرات آب و هوایی در خاورمیانه ارتباط می دهد. 

اندیشکده «پوتسدام» آلمان نوشت، ۴۰ درصد از ساکنان جهان به زودی به دلیل تغییرات آب و هوایی از کمبود منابع آبی رنج خواهند برد.

گزارش های سازمان ملل هم نشان می دهد که ۱۷ کشور از ۲۲ کشور عربی در خط فقر آبی یا حتی زیر آن به سر می برند. ۱۲ کشور عربی در زیر خط فقر آبی به سر می برند. ۱۶ کشور جهان هم تا سال ۲۰۴۰ با خطر خشکسالی روبرو خواهند بود. یک سوم جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۵ با کمبود منابع آبی روبرو خواهند شد.

در بخشی از گزارش روزنامه القدس العربی می خوانیم: عمان در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با کمبود آب روبرو است و ۵۰۰ متر مکعب آب در سال نیازهای عادی شهروندان این کشور را تامین می کند.

عربستان هم طی سه دهه متوالی آب های زیر زمینی خود را برای کشاورزی مورد استفاده قرار داده است و اما این موضوع سودی به دنبال نداشته و سبب فرشایش منابع آبی این کشور شده است و سهم هر فرد از ۱۶۶ متر مکعب در سال ۱۹۸۷ به ۷۱ متر مکعب در سال ۲۰۱۸ رسیده است.  

اردن هم دومین کشور جهان از نظر کمبود منابع آبی است. پیش بینی می شود سهم سالانه هر شهروند اردنی تا سال ۲۰۴۰ به ۶۰ متر مکعب برسد.

مصر هم با کمبود منابع آبی روبرو است. سهمیه سرانه سالانه هر فرد ۶۳۰ متر مکعب است. بیش از ۶۲ درصد از ساکنان نیز یمن با کمبود منابع آبی قابل آشامیدنی روبرو هستند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هم احتمال داد که حدود ۴ میلیون شهروند لیبیایی در دسترسی به منابع آبی قابل آشامیدن با مشکل روبرو شوند.

پایان/

۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 20776

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =