چرا اسرائیل حامی هر نوع توافق هسته‌ای با ایران است؟

اسرائیلی ها با این شعار که هر قراردادی بهتر از عدم توافق هسته ای با ایران است، همچون مقامات کشورمان به دنبال اجرای نیم بند برجام هستند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت، مقامات امنیتی اسرائیل بر سر توافق هسته ای ایران اختلاف نظر دارند. اگرچه دولت اسرائیل با هرگونه توافق با ایران مخالفت کرده است، اما مقامات ارتش اسرائیل و شاخه های اطلاعاتی آن امضای یک قرارداد را مطلوب می دانند.

از زمان دستیابی به توافق برجام در سال ۲۰۱۵، اسرائیل به شدت با توافق هسته ای با ایران مخالف بوده است. با این حال، اعضای بلندپایه نهادهای دفاعی و اطلاعاتی آن اکنون به طور فزاینده ای می گویند که توافق جدید در راستای این پیمان به نفع تل آویو خواهد بود.

شکاف بر سر توافق هسته ای ایران بین ارتش اسرائیل و شاخه اطلاعاتی آن و موساد که مسئول جاسوسی و جمع آوری اطلاعات و عملیات های مخفیانه در خارج می باشد، بالا گرفته است.

شکاف بر سر توافق هسته ای ایران بین ارتش اسرائیل و شاخه اطلاعاتی آن و موساد که مسئول جاسوسی و جمع آوری اطلاعات و عملیات های مخفیانه در خارج می باشد، بالا گرفته است.

از سال ۲۰۱۸، زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، از توافق هسته ای خارج شد، این بحث تا حد زیادی مطرح بوده و با افزایش تلاش بایدن برای احیای توافق، این امر برجسته تر  شده است.

«رونن برگمن» تحلیلگر مسائل هسته ای ایران در این روزنامه آمریکایی اعتقاد دارد در حالی که پیش از دستیابی به توافق باید بر موانع بسیاری غلبه کرد، مقامات ارشد اسرائیلی معتقدند که هم ایالات متحده و هم ایران منافع قابل توجهی در انعقاد آن دارند. تهران مشتاق رهایی از تحریم‌ های شدید اقتصادی است و واشنگتن، علاوه بر نگرانی‌های امنیتی، مایل است نفت ایران را وارد بازار کند تا قیمت جهانی انرژی را کاهش دهد.

به نوشته نیویورک تایمز، در هفته‌های اخیر، مقام های نظامی اسرائیلی استدلال می‌ کنند که با توجه به پیشرفت های هسته ای سریع ایران انعقاد هر توافقی بهتر از وضعیت موجود خواهد بود. آنها می گویند که این امر فعالیت های تهران را در سطوح فعلی متوقف می کند و به اسرائیل زمان می دهد تا ظرفیت خود را برای حمله به زیرساخت های هسته ای ایران بازسازی کند.

مقام های نظامی اسرائیلی اعتقاد دارند که با توجه به پیشرفت های هسته ای سریع ایران انعقاد هر توافقی بهتر از وضعیت موجود خواهد بود زیرا ظرفیت ایران را ثابت نگاه می دارد.

از سوی دیگر، مقام های اسرائیلی که اطلاعات دقیقی از عملیات و دیدگاه‌های سیاست موساد دارند، می‌گویند که رهبران موساد متقاعد شده‌اند که ایران هرگز بدون ترکیبی از تحریم‌ های اقتصادی، فشار دیپلماتیک و کارزار خرابکاری و ترور از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود دست نخواهد کشید. این مقامات می گویند که توافق هسته ای همه این تلاش ها را کاهش می دهد و میلیاردها دلار را به خزانه جمهوری اسلامی سرازیر می کند.

مقامات نظامی اسرائیل اما این رویکرد را رد می کنند و می گویند که عملیات خرابکارانه مخفیانه در سال‌های اخیر نتوانسته مانع توسعه هسته‌ای تهران شود. هیچ کس مسئولیت این عملیات ها را بر عهده نگرفته است، اما ایران، با اطمینان از اینکه اسرائیل پشت حملات است، به تنهایی یا از طریق شبه نظامیان وابسته به خود انتقام می گیرد.

در بخش دیگری از گزالرش این روزنامه آمریکایی آمده است، نه نخست وزیر «یائیر لاپید» و نه سلف او «نفتالی بنت»، به اندازه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق، به شدت با توافق هسته ای مخالف نیستند. اما آن ها نمی خواهند مخالفت طولانی مدت اسرائیل را کاهش دهند.

بنت و لاپید سعی کرده اند اختلافات با ایالات متحده را به پشت درهای بسته اتاق ها محدود کنند. اما آنها لحن خود را علیه ایران و رهبری آن تندتر کرده‌اند و گفته‌اند که اگر احساس کنند امنیت اسرائیل در خطر است، برای انجام اقدامی آشکار و پنهان علیه ایران تردید نخواهند کرد.

مقامات نظامی اسرائیل می گویند که عملیات خرابکارانه مخفیانه در سال‌های اخیر نتوانسته مانع توسعه هسته‌ای تهران شود.

در مقابل، مقامات اطلاعات نظامی اسرائیل استدلال می کنند که اگر توافق هسته ای جدید حاصل نشود، ایالات متحده و اروپا این موضوع را رها خواهند کرد. در این صورت، اسرائیل می‌تواند در عرصه بین‌المللی تنها بماند و با ایران در حال تلاش در پروژه هسته‌ای خود روبرو شود. به گفته تحلیلگران ایران اکنون هفته‌ ها تا انباشت اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت کلاهک هسته‌ای فاصله دارد.

نیویورک تایمز افزود: اسرائیل یک بار برای ارسال بمب‌افکن‌ها برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران آماده شد، اما در آخرین لحظه در مواجهه با مقاومت دولت اوباما، عملیات را متوقف کرد. نتانیاهو در مصاحبه ای با نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۹ گفت «این یک بلوف نبود، واقعی بود.» اما برخی از مقامات فکر می کنند که این تهدید اگرچه در واشنگتن واقعی تلقی شد اما برای آقای نتانیاهو نتیجه معکوس داشت.

«تامیر پاردو» رئیس وقت موساد در مصاحبه ای اظهار داشت «در آن زمان این تصور را داشتم که تهدید اسرائیل برای حمله به ایران، با هدف وادار کردن ایالات متحده به اقدامات تهاجمی تر علیه تهران باشد اما این رویکرد نتیجه کاملاً معکوسی داشت. مصاحبه اخیر دولت اوباما نشان داد وی مذاکرات برای توافق هسته ای را آغاز کرد تا شرایطی بین المللی ایجاد کند که در آن اسرائیل به خود اجازه اقدام نظامی ندهد.

پایان/

۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: 20943

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =