تصمیم سخت اروپا درباره واردات زغال سنگ از روسیه

اتحادیه اروپا اجرای تحریم واردات زغال سنگ روسیه را پسداز مدت ها کش و قوس شروع کرد.

به گزارش تحریریه، روزنامه اقتصادی «Vedomosti» روسیه گزارش داد کشورهای عضو اتحادیه اروپا در فاصله ماه مارس تا می گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد بیشتر زغال سنگ از روسیه وارد کردند. حال این اتحادیه ممنوعیت واردات زغال سنگ روسیه را از روز چهارشنبه اجرایی کرد.

بر اساس تجزیه و تحلیل این روزنامه از داده های Comtrade سازمان ملل، در دوره اشاره شده فوق، ۲۹.۴ میلیون تن زغال سنگ از روسیه به اتحادیه تحویل شده بود. از نظر پولی ارزش صادرات این کالا حدود ۳.۹ برابر شده بود و به مبلغ ۹.۳ میلیارد دلار رسید.

میانگین قیمت زغال سنگ وارداتی این دوره حدود ۳۱۷ دلار در هر تن بود. این در حالی است که بین ماه مارس تا می سال ۲۰۲۱ قیمت این کالا ۱۰۵ دلار در هر تن بود.

طبق گزارش UN Comtrade، واردکنندگان اصلی زغال سنگ آلمان، لهستان، اسپانیا، ایتالیا و هلند بودند.

تحریم اتحادیه اروپا در آوریل مورد توافق قرار گرفته بود و در ۱۰ اوت اجرایی شد. این اقدام بخشی از موج پنجم تحریم ها علیه روسیه است.

قبل از این ممنوعیت، روسیه بزرگترین تامین کننده زغال سنگ اتحادیه اروپا بود و حدود ۴۵ درصد از کل واردات قاره سبز را به خود اختصاص می داد. در سال های گذشته این بلوک سالانه نزدیک به ۴ میلیارد یورو (۴.۴ میلیارد دلار) زغال سنگ از روسیه وارد می کرد.

براساس تحلیل ها، آلمان و لهستان به ویژه در برابر تحریم آسیب پذیر هستند و همین امر می تواند فشار بیشتری را بر این بلوک ۲۷ عضوی که در شرایط کنونی به شدت درگیر کمبود انرژی و قیمت های بالای نفت و گاز است، وارد کند.

پایان/

۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 20994

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =