عبور ریاض از ایالات متحده؟

تحلیلگران خریدهای تسلیحاتی تازه ریاض را دلیلی برای دوری و کاهش بیشتر وابستگی عربستان سعودی به آمریکا می دانند.

به گزارش تحریریه، مرکز مطالعات خلیج فارس نوشت، در چند روز گذشته اخباری مبنی بر تمایل سعودی برای خرید تعداد زیادی ناوشکن موشکی هدایت شونده چینی Type-۰۵۲D منتشر شده است.

در نمایشگاه بین المللی دفاعی ابوظبی ماه گذشته، چین نسخه تجاری صادراتی این ناوشکن که نسخه صادراتی ناوشکن اصلی ۰۵۲D ارتش آزادیبخش خلق چین است را در نمایشگاه ابوظبی عرضه کرده بود.

گزارش شده که ارتش سعودی در حال مذاکره با چین برای خرید تا ۱۲ کشتی از این نوع است. قیمت ۰۵۲D بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است و اگر سعودی واقعاً خرید تسلیحات در مقیاس بزرگ انجام دهد، رکورد فروش تسلیحات چینی را به ثبت خواهد رساند.

عربستان علیرغم سواحل طولانی در خلیج فارس و دریای سرخ، ناوشکن بزرگی ندارد و درحال حاضر تنها ۸ ناوچه دارد و خرید کشتی جنگی اقیانوس پیمای بزرگی مانند Type-۰۵۲D نیروی دریایی سعودی را به ناوگانی با قابلیت‌های اقیانوس پیمایی ارتقا می‌دهد که بسیار فراتر از نیاز سعودی است.

عبور ریاض از ایالات متحده؟

ایالات متحده پس از اطلاع از این احتمال، توسط پنتاگون واکنش نشان داد و آستین وزیر دفاع آمریکا گفت که ایالات متحده به این موضوع توجه جدی خواهد کرد و اقدامات لازم را برای حفظ امنیت و منافع ملی آمریکا صورت خواهد پذیرفت!

ایالات متحده به چنین معاملاتی میان چین و سعودی با رضایت نمی نگرد. هرچند که ایالات متحده نمی خواهد شاهد رونق در فروش تسلیحات چینی باشد اما هنگامی که پای سعودی در میان باشد قضیه متفاوت و مهمتر خواهد بود و آن حفظ کنترل عربستان سعودی و از دست ندادن این شریک راهبردی چند ده ساله است.

عربستان کشوری است که ۷۵ درصد سلاح ارتش آن آمریکایی است و ایالات متحده با کنترل آن خاورمیانه و انرژی جهان را کنترل می کند. بنابراین، همکاری نظامی چین با سعودی باعث خواهد شد این کشور به تدریج از وابستگی خود به آمریکا در حوزه امنیتی و نظامی خلاص شود.

پایان/

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25411

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =