سلاح تازه ریاض و مسکو

حمایت سخنگوی کرملین از تصمیم نفتی اوپک پلاس نشان می دهد که عربستان و روسیه درباره کاهش تولید نفت هماهنگ هستند و از این تصمیم به عنوان ابزاری علیه دولت بایدن استفاده می کنند و تلاش های شورای فدرال آمریکا برای مهار تورم را به چالش خواهند کشید.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات نوشت، هنگامی که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در آغاز ماه جاری میلادی تلاش می کرد با هدف ترمیم روابط پرتنش آمریکا با عربستان به ریاض سفر کند، عربستان و سازمان اوپک پلاس اعلام کردند قرار داد کاهش تولید نفت را تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی ادامه خواهند داد.

روابط عربستان و آمریکا به دلیل اظهارات «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا علیه عربستان و اختلاف این دو کشور درباره مسائل بین المللی از جمله روابط عربستان با ایران، چین، روسیه و همچنین اختلاف درباره قیمت نفت تیره شده است.

سلاح تازه ریاض و مسکو

اعلام کاهش تولید نفت از سوی اوپک پلاس و تمدید قرارداد کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۲۴ سبب واکنش هایی از سوی آمریکا شده و گمانه زنه هایی را درباره مقدار تیره شدن روابط دو کشور به همراه داشته است. این در شرایطی است روابط مسکو و ریاض هر روز در حال تقویت شدن است.

به نوشته الخلیج آنلاین، «عمر الشوبکی» کارشناس مسائل انرژی معتقد است که فشارهای آمریکا به عربستان درباره تصمیم کاهش تولید نتایج معکوسی به دنبال دارد. طرح اوپک پلاس برای تمدید توافق کاهش تولید نفت تا پایان سال ۲۰۲۴ که با پایان دوران ریاست جمهوری بایدن و حزب دموکرات در قدرت همزمان می شود به مفهوم تداوم افزایش قیمت سوخت برای شهروندان آمریکایی طی این مدت است.

سلاح تازه ریاض و مسکو

وی افزود: کاهش تولید نفت نشان می دهد که روابط ریاض و واشنگتن به خوبی پیش نمی روند. این اقدام نشان می دهد که عربستان از افزایش قیمت و همچنین از روسیه در جنگ اوکراین حمایت می کند. این تصمیم افزایش هزینه برای مصرف کننده آمریکایی را به دنبال خواهد داشت و برخلاف تلاش های دولت آمریکا برای مهار تورم است.

به نوشته این رسانه اماراتی، «دیمتری پسکوف» سخنگوی کرملین هم در پاسخ به انتقادهای آمریکا از عربستان درباره تصمیم کاهش تولید نفت از ریاض دفاع کرد و گفت عربستان کشوری دارای حاکمیت مستقل است که به طور مستقل تصمیم می گیرد و نیاز به توصیه آمریکا ندارد.

این اقدام شاخصی است که نشان می دهد عربستان و روسیه در زمینه نفت هماهنگ هستند. در این زمینه «عبدالعزیز بن سلمان» هم در مصاحبه با شبکه «سی ان بی سی» آمریکا گفت عربستان به تعامل خود با روسیه در چارچوب تولید نفت اعتماد دارد.

پایان/

۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 26046

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =