موازنه قدرت جدید در خاورمیانه

تحلیلگران اعتقاد دارند محور اصلی قدرت در جهان به سوی شرق و کشور چین در حال انتقال است و در همین راستا موازنه جدیدی هم در منطقه خلیج فارس با حضور ایران، کشورهای عربی و ترکیه شکل خواهد گرفت؛ ایران در برقراری توازن جدید که پایه های برتری نظامی رژیم اسرائیل را بر هم می زند، نقش اصلی را بازی می کند. 

به گزارش تحریریه، روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در گزارش خود به قلم «ابراهیم نوار» با عنوان «پیامدهای قدرت یابی چین و ایران بر موازنه قدرت در خاورمیانه» نوشت، همان طور که محور قدرت اصلی در جهان به سوی شرق و کشور چین در حال انتقال است، خاورمیانه نیز اکنون در مرحله تاریخی به سر می برد و محور اصلی قدرت از دریای مدیترانه به سوی حاشیه خلیج فارس منتقل می شود تا در منطقه خلیج فارس موازنه قدرت شکل گیرد.

نکته قابل توجه آن است که این انتقال شاهد تغییرات دراماتیکی در نقشه روابط بین الملل خواهد بود که با مجموعه ای از تحولات همچون زلزله از سرگیری روابط ایران و عربستان و انتقال محور تجارت نفت عربستان به چین و پیدایش محور عربستانی- روسی در داخل گروه «اوپک پلاس» و استقبال خاورمیانه از سلاح های چینی و عقب نشینی نظامی ذلت بار آمریکا از افغانستان و پایان ماموریت نظامی نیروهای آمریکا در عراق و عقب نشینی نیروهای آمریکا از سوریه همزمان شد.

به نوشته این روزنامه، پیدایش محور جدید قدرت و موفقیت آن در رسیدن به اهداف، به جنبه های قدرت آن در برابر مولفه های مقاومت دیگر طرف هایی بستگی دارند که تلاش می کند موازنه قدرت کنونی ادامه داشته باشد. در روند انتقال قدرت به شرق، ایران در زمنیه برقراری توازن جدید که پایه های برتری نظامی رژیم اسرائیل را بر هم می زند نقش اصلی را بازی می کند. این نقش ایران، چالش بزرگی برای آمریکا خواهد بود زیرا پس از عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای، ایران برای دستیابی به فناوری هسته ای بسیار تلاش کرده است.

ایران در این زمینه برای به چالش کشیدن هژمونی آمریکا و برتری رژیم اسرائیل در منطقه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و همزمان سامانه های موشکی، تجهیزات نظامی و پهپادهای خود را توسعه داده است.

موازنه قدرت جدید در خاورمیانه

به نوشته القدس العربی، منطقه خاورمیانه تقریبا از سال ۱۹۹۱ تا سال ۲۰۲۲ به مدت ۳۰ سال زیر کنترل آمریکا بود. در ۵ سال گذشته تحولات دراماتیکی در روابط آمریکا و کشورهای منطقه رخ داد. «ترامپ» در سال ۲۰۱۷ در ریاض در کنار پادشاه عربستان رقص شمشیر کرد، اما جانشین وی جو بایدن در سال ۲۰۲۲ در سفر به عربستان با استقبال سردی روبرو شد. او نتوانست عربستان را راضی کند تا تولید نفت خود را افزایش دهد. او همچنین در متقاعد کردن کشورهای عربی برای ایجاد ائتلاف با رژیم اسرائیل ناکام ماند.

در بخشی از گزارش روزنامه القدس العربی می خوانیم: آمریکا در دورانی که کنترل منطقه خاورمیانه را در اختیار داشت برای برپایی صلح منطقه ای تلاش نکرد، بلکه به جنگ های مذهبی و سیاسی و ... در منطقه دامن زد. آمریکا در واپسین سال های حضور خود در منطقه خاورمیانه تلاش کرد اندیشه ائتلاف سازی های نظامی، اقتصادی و سیاسی را با کمک رژیم اسرائیل و یهودیان جهان پیش برد، اما بازاریابی آمریکا برای این ابتکار با مخالفت روبرو شد و کشورهای عربی در نشست آمریکایی -عربی که در ژوئن سال ۲۰۲۲ برگزار شد با این راهبرد آمریکا مخالفت کردند.

به نوشته این روزنامه، موازنه قدرتی که اکنون در خاورمیانه در حال شکل گرفتن است با مولفه های بین المللی و منطقه ای پیش می رود و همزمان برقراری صلح در منطقه را هدف قرار داده است. احتمال دارد ترکیه به همراه کشورهای عربی و ایران یک ائتلاف مبتنی بر صلح را شکل دهند.

موازنه قدرت جدید در خاورمیانه

روند محور موازنه جدید با ۶ مولفه اصلی پیش می رود. نخستین مولفه، قدرت یابی چین در منطقه و مولفه دوم مقاومت روسیه در برابر توسعه طلبی های ناتو در مرزهای روسیه و مولفه سوم قدرت یابی نظامی، اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه است؛ همچنین چهارمین مورد استقلال سیاسی عربستان و بازنگری سیاست بر پایه منافع ملی و کنار گذاشتن سیاست «نفت در برابر دفاع» و مولفه پنجم فرسوده شدن توان رژیم اسرائیل با قدرت‌یابی صهیونیست های افراطی و تضعیف صهیونیست های سیاسی است؛ آخرین مورد نیز از بین رفتن هژمونی آمریکا است.

همه این مولفه ها رژیم اسرائیل را با سیاست کنونی آن به حاشیه خواهد راند و به یک ائتلاف عربی– ایرانی - ترکی با پشتیبانی روسیه و چین شکل خواهد داد.

پایان/

۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 26077

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =