اوکراین و حرکت ثروت عربی به روسیه

تحلیلگران مسائل اقتصادی معتقدند با وجود تحریم های شدید غرب علیه روسیه، سرمایه گذاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در بازارهای این کشور بسیار امن هستند و از تحریم ها تاثیر نمی گیرند؛ روسیه هم سعی کرده است تا با اعطای امتیاز و جلب سرمایه های عربی، با فشار غرب برخود مقابله کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «خلیج آنلاین» در گزارشی درباره تاثیر جنگ اوکراین بر روی سرمایه گذاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در روسیه نوشت، پس از آنکه روسیه به دنبال جنگ در اوکراین با تحریم کشورهای غربی روبرو شد برای خنثی سازی آثار این تحریم ها به دنبال جایگزین بر آمد. این کشور به امید جذب سرمایه ها به سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تمایل پیدا کرد. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در جنگ اوکراین اعلام بی طرفی کردند و مخالفت خود را برای تحریم روسیه نشان دادند و این موضوع به روسیه در جذب سرمایه گذاری کشورهای عربی کمک کرد.

قطر در میان کشورهای عربی بزرگترین سرمایه گذار در روسیه است. این کشور با طرف های بحران اوکراین روابط یکسانی دارد. این کشور در شرایطی که با تامین انرژی کشورهای اروپایی از درد و رنج های اروپا کاسته است در روسیه هم بیشترین سرمایه گذاری را داشته است.

«دیمتری دوجادکین» سفیر روسیه در قطر موضع قطر درباره جنگ اوکراین را ستود و گفت که قطر با وجود فشارهای خارجی بزرگترین سرمایه گذار خارجی در روسیه است. وی حجم سرمایه گذاری مستقیم قطر در روسیه را بیش از ۲۰ میلیارد دلار بر آورد کرد و گفت این اطمینان وجود دارد که همکاری دوجانبه در آینده افزایش خواهد یافت.

پس از جنگ اوکراین خبرگزاری «بلومبورگ» هم در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲ اعلام کرد قطر میلیاردها دلار سرمایه گذاری راهبردی و بلند خود را در روسیه حفظ خواهد کرد.

اوکراین و حرکت ثروت عربی به روسیه

این تارنما درباره سرمایه گذاری عربستان در روسیه هم نوشت، فعالیت سرمایه گذاری عربستان در روسیه طی مدت بحران اوکراین در عرصه های انرژی، نقل و انتقال هوایی و دریایی، خدمات تکنولوژی، فناوری اطلاعات ادامه داشته است و این تداوم نشان می دهد تحریم های غربی نتوانسته است بر روی سرمایه گذاری عربستان در روسیه تاثیر گذارد.

شرکت هلدینگ پادشاهی عربستان در تایید ادامه روند سرمایه گذاری عربستان به سمت روسیه در ۱۴ آگوست ۲۰۲۲ اعلام کرد که سرمایه گذاری های جدیدی را در سه شرکت بزرگ انرژی روسیه به ارزش دو میلیارد ریال (۵۲۰ میلیون دلار) تزریق کرده است. روابط عربستان با روسیه از زمان سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به مسکو در اکتبر ۲۰۱۷ تقویت شده است و در این سفر توافق شد در همه عرصه ها همکاری شود و یک صندوق سرمایه گذاری مشترک به ارزش ۱۰ میلیارد دلار تشکیل شود.

در مارس سال جاری «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه در دیدار با «فیصل بن فرحان» گفت مسکو با ریاض در همه عرصه ها به ویژه در بخش های تجارت، اقتصاد و سرمایه گذاری هماهنگ است.

Why Would Arab Leaders Pursue Strategic Partnerships With Russia? | Council  on Foreign Relations

تارنمای خلیج آنلاین درباره سرمایه گذاری امارات در روسیه نوشت، امارات هم یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در روسیه است. سرمایه گذاری مشترک امارات و روسیه در سال ۲۰۱۸ به ۱.۸ میلیارد دلار رسیده است.

خبرگزاری بلومبورگ هم در اواخر فوریه گذشته اعلام کرد امارات قصد خارج کردن سرمایه های خود از روسیه را ندارد. شرکت «مبادله» به عنوان بازوی سرمایه گذاری امیر نشین ابوظبی، حداقل ۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری مشترک با روسیه دارد.

اگرچه کویت آمار دقیقی درباره سرمایه‌گذاری‌های خود در روسیه بیان نکرده است، اما هیات کل سرمایه‌گذاری کویت، در اواخر مارس ۲۰۲۲ اعلام کرد پول سرمایه‌گذاری‌شده این کشور در روسیه و اوکراین «ناچیز» است و از ۰.۲۹ درصد کل ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌های صندوق ذخیره نسل‌های آینده فراتر نمی رود.

«سعید خلیل العبسی» تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با خلیج آنلاین عنوان داشت که با وجود تحریم های بسیار علیه روسیه، سرمایه گذاری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در بازارهای روسیه بسیار امن هستند و از این تحریم ها تاثیر نخواهند پذیرفت. هنوز هم رشد اقتصادی روسیه ادامه دارد و این کشور به طور گسترده ای در کشورهای عربی برای جلب سرمایه ها تلاش می کند.

وی افزود این سرمایه گذاری ها منافعی متقابلی را به دنبال خواهد داشت. روسیه برای جذب سرمایه ها مشوق های بسیاری می دهد تا موفق شود با استفاده از آن ها با فشارها و تحریم ها و پیامدهای جنگ مقابله کند.

پایان/

۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 26145

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =