رقابت زوج فرزین - علی آبادی با زوج صالح آبادی - فاطمی امین برای تخریب بازار خودرو!

رقابت زوج فرزین - علی آبادی با زوج صالح آبادی - فاطمی امین برای تخریب بازار خودرو! با بهانه تکراری تخصیص ارز مورد توجه رسانه های مستقل و غیررانتی قرار گرفته است.

به گزارش تحریریه، رقابت زوج فرزین - علی آبادی با زوج صالح آبادی - فاطمی امین برای تخریب بازار خودرو ایران! با جلوگیری از واردات خورو به بهانه تکراری تخصیص ارز مورد توجه رسانه های مستقل و غیررانتی قرار گرفته است.

دولت سیزدهم وارد سومین سال از دوران چهار ساله خود شده و در دو سال اخیر در برابر قانون واردات خودرو سنگ اندازی کرده و وضعیت اسفناکی را رقم زده است که عملا این کالا را از دسترس مردم خارج کرده و باعث شده است تا بازار خودرو ایران به انگشت نمای جهانیان به دلیل قیمت های حیرت انگیز آن تبدیل شود که نشان دهنده سطح مدیریت اقتصاد ایران در دولت سید ابراهیم رئیسی است.

سیاست اعمالی دولت سیزدهم در صنعت و بازار خودرو از قاعده نانوشته ایجاد بی ثباتی و اتخاذ سیاست های متناقض تبعیت می کند که اجازه نمی دهد هیچگونه نظمی شکل بگیرد. پایه های این سیاستگذاری متناقض از سال 1400 تاکنون را می توان به شرح زیر دسته بندی کرد:

  1. حذف قرعه کشی برای خودروهای تولید داخل
  2. ادامه قرعه کشی خودروهای تولید داخل
  3. تعمیم قرعه کشی به محصولات خودروسازان خصوصی
  4. ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو
  5. رفتن خودرو به بورس کالا
  6. خروج خودرو از بورس کالا
  7. بررسی ورود مجدد ورود خودرو به بورس کالا
  8. آزادسازی واردات خودرو پس از 6 ماه از مهر 1400
  9. وعده واردات خودرو در 3 ماهه نخست سال 1401
  10. وعده واردات خودرو در 6 ماهه نخست سال 1401
  11. وعده واردات خودرو تا دی ماه 1401
  12. وعده واردات 600 هزار دستگاه خودرو تا تیر ماه سال 1402
  13. پلاک گذاری صفر دستگاه خودرو معمولی وارداتی در 2 سال اخیر!
  14. خروج دولت از مدیریتی خودروسازان
  15. فرمان 8 ماده ای رئیس جمهور
  16. بقای دولت در مدیریت خودروسازان

بهانه های مختلفی برای بقای دولت در مدیریت خودروسازان و عدم واردات خودرو اعلام شده است که عدم وجود ارز برای واردات در راس آنها قرار دارد. اگرچه همین مساله هم با خلاف گویی و دروغ آغشته شده است و از آن بوی صداقت به مشام نمی رسد.

علی صالح ابادی در 16 آذر سال 1401 گفت: در حال حاضر تدارک مالی و ارزی واردات خودرو دیده شده است و هیچ مشکلی از این بابت نیست.

اگرچه در زمان صالح ابادی این مساله حل نشد و صرفا وعده ای تکراری و بدون محتوا بود، اما یک دلار ارز هم تخصیص پیدا نکرد و خودرویی وارد نشد، و حالا عباس علی آبادی وزیر جدید صمت اظهارات عجیبی درباره ارز دارد و پا را فراتر از فاطمی امین و صالح آبادی نهاده است.

علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات و واردات دو اهرم برای توازن تولید و مصرف هستند که این سیاست در وزارت صنعت، معدن و تجارت در این دوره به صورت جدی برای تنظیم بازار اتفاق خواهد افتاد و تنها نگرانی که وجود دارد تامین ارز مورد نیاز برای واردات خودرو است.

ظاهرا فرزین و علی آبادی هم در حال طی کردن راه صالح آبادی و فاطمین امین هستند که در موقع گزارش از خنثی سازی تحریم ها به منابع مطمئن ارزی اشاره می کنند و به 500 میلیون دلار تا 1 میلیارد دلار ارز واردات که می رسند فریاد تحریم و مشکل ارزی سر می دهند.

تردیدی نیست که سیاست واقعی دولت سیزدهم در صنعت و بازار خودرو بر پایه های مدیریت دولتی در خودروسازان و عدم واردات و یا در نهایت واردات قطره چکانی خودرو استوار شده است تا قیمت ها کاهش معنی داری پیدا نکند که انگیزه های آن چیست را نمی توان اظهارنظر قطعی کرد اما با هر تغییری در سطح رئیس کل بانک مرکزی و وزارت صمت از آن عدول نمی شود. حتی اگر ناگزیر از واردات قطره چکانی شوند، با افزایش شدید سود بازرگانی تا 171 درصد و تعرفه موثر تا 200 درصد بر سر راه کاهش قیمت ها سرعت گیر نصب می کنند.

پایان/

۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 26938

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =