بازی امارات با بازار تراشه روسیه

ادامه همکاری امارات با غرب در تحریم روسیه به ویژه در زمینه صادرات تراشه های الکترونیکی بستگی آینده مبهمی دارد. اگر این اقدام امارات را با تحریم های آمریکا روبرو کند در صادرات این کالا به مسکو تجدیدنظر خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» نوشت، آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا تلاش می کنند با امارات به توافق برسند تا این کشور به صادرات تراشه های الکترونیکی، نیمه رساناها و دیگر موادی که کاربرد دوگانه دارند به روسیه خودداری کند. زیرا آنها نگرانند که روسیه از این مواد در موشک های خود و در جنگ اوکراین استفاده کند.

در این زمینه روزنامه «وال استریت ژورنال» فاش کرد که مقامات آمریکا، انگیس و اتحادیه اروپا در چارچوب کمپین جهانی برای متوقف ساختن ورود تراشه های کامپیوتری، مواد الکترونیکی و ... به روسیه به امارات سفر می کنند.

برپایه گزارش این روزنامه آمریکایی، با وجود اینکه امارات حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرد، اما این کشور به روابط گرم خود با روسیه ادامه داد و خود را با تحریم های غرب علیه روسیه همراه نکرد.

برپایه گزارش های غربی، امارات از ورود اموال روسیه به این کشور سود زیادی می برد. افزون بر اینکه مقدار زیادی از نفت و طلای روسیه هم از طریق خاک امارات به دیگر کشورها صادر می شود؛ مشتریان روسی املاک هم اموال بسیاری را در بخش املاک دبی سرمایه گذاری می کنند.

بازی امارات با بازار تراشه روسیه

در این زمینه گزارشی که در آوریل گذشته از سوی بنیاد «کارنگی» آمریکا منشتر شد نوشت، امارات برای ثروتمندان روسیه خیلی جذاب است. پیش از یک میلیون روسی در سال جاری از امارات دیدن کردند که نسبت به سال گذشته افزایش ۶۰ در صدی را نشان می دهد. مبادلات تجاری میان دو کشور در سال گذشته به میزان ۶۸ درصد رشد داشت و به رقم ۹ میلیارد دلار رسید. وارات نفت امارات از روسیه هم در سال ۲۰۲۲ سه بربر شد و به ۶۰ میلیون بشکه رسید.
علاوه بر این تزریق پول خارجی به ابوظبی از ماه می گذشته هر ماه ۲۰ درصد افزایش داشته است. طبق گزارش وال استریت ژورنال، دبی به مرکز تجارت طلای روسیه تبدیل شده شد و این کشور از فوریل تا مارس گذشته معادل ۴ میلیارد دلار طلا از روسیه وارد کرده است.

تجارت فناوری های غربی نیز میان روسیه و امارات ادامه دارد. به نوشته این تارنمای اماراتی، گزارشی که از سوی دانشکده اقتصادی «کی اف» منتشر شد، نشان می دهد در ۵ ماه نخست سال جاری میلادی، امارات مواد و قطعات کامپیوتری و ... به ارزش ۱۹۴ میلیون دلار به روسیه صادر کرده است.

در تحلیلی که از سوی شبکه «C N B C» درباره داده های تجاری دوطرف منتشر شده، آمده است مسکو در سال ۲۰۲۲ تعدادی از فناوری های پیشرفته غربی و نیمه رساناها را از طریق کشورهای واسطه وارد کرده است که ارزش آنها ۲.۵ میلیارد دلار بود.

بازی امارات با بازار تراشه روسیه

«اسماعیل ایوب» تحلیلگر مسائل نظامی درباره این تجهیزات نظامی دقیق و حساس می گوید نیمه هادی های حساس در سلاح های بسیار دقیق به ویژه موشک ها، بمب های لیزری، اشعه حرارتی و تلویزیونی استفاده می شوند. آمریکا صادرات این مواد به روسیه را تحریم کرده است، اما چین بزرگترین صادر کننده این تراشه های الکترونیک به روسیه است.

وی افزود آمریکا با تحریم روسیه در این زمینه می خواهد مانع واردات این کالاها از سوی مسکو شود تا نتواند آنها را در موشک های ساخت داخل استفاده نکند زیرا این تراشه ها دقت موشک ها را بالا می برد. اما روسیه از طریق توافق های سری با چین و امارات تلاش می کند این مواد را وارد کند. تداوم همکاری یا همکاری نکردن با تحریم های روسیه در وارد کردن این مواد، بستگی به امارات دارد. اگر امارات احساس کند صادر کردن این تراشه ها به روسیه، کشور را با تحریم های آمریکا روبرو نخواهد کرد به این اقدام خود ادامه خواهد داد. اما اگر این اقدام امارات، آن را با تحریم های آمریکا روبرو کند این کشور از صادر کردن این مواد به روسیه خودداری خواهد کرد.

پایان/

۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 27535

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =