افزایش تقاضای جهانی برای ال.ان.جی

غول انرژی«شل» پیش بینی کرد که چرخش رو به افزایش کشورها از زغال سنگ به سمت گاز به ویژه از طرف مصرف کنندگان صنعتی در آسیا باعث می شود که تقاضای جهانی برای گاز مایع در کمتر از دو دهه آینده بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش تحریریه، بر اساس گزارش LNG Outlook 2024 که چند روز قبل از سوی غول انرژی «شل» منتشر شد، تقاضای جهانی برای گاز طبیعی مایع در کمتر از دو دهه آینده بیش از ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

طبق این بررسی، افزایش تقاضا تا سال ۲۰۴۰ به دلیل رشد اقتصادی قابل پیش بینی برای چین و همچنین در کشورهای جنوب آسیا و آسیای جنوب شرقی که به سرعت در حال تغییر الگوی مصرف از زغال سنگ به گاز در بخش های صنعتی خود هستند، انتظار می رود.

بر اساس این گزارش، تجارت جهانی سوخت فوق سرد سال گذشته به ۴۰۴ میلیون تن رسید که از ۳۹۷ میلیون تن ثبت شده در سال ۲۰۲۲ بیشتر بود. این گزارش تاکید دارد که عرضه محدود گاز طبیعی مایع یا LNG رشد اقتصادی را محدود می‌ سازد و در عین حال قیمت‌ها را بالاتر از میانگین‌های تاریخی حفظ می‌کند و حتی موجب نوسان بیشتر قیمت‌ می شود.

افزایش تقاضای جهانی برای ال.ان.جی

بررسی های شل همچنین خاطرنشان می کنند که تقاضا برای گاز طبیعی در برخی مناطق به اوج خود رسیده است اما همچنان در سطح جهانی در حال افزایش است. انتظار می رود تقاضای جهانی برای گاز مایع LNG تا سال ۲۰۴۰ به ۶۸۵ میلیون تن در سال برسد.

«استیو هیل» معاون اجرایی شل انرژی، در تشریح این برآورد شرکت عنوان داشت «وضعیت چین احتمالاً بر رشد تقاضای LNG در این دهه تاثیر چشمگیری خواهد داشت، زیرا صنعت آن به دنبال کاهش انتشار کربن با تغییر از زغال‌ سنگ به سمت مصرف گاز است».

او اضافه کرد با توجه به اینکه بخش فولاد مبتنی بر زغال‌ سنگ در چین بیش از مجموع کشورهای انگلستان، آلمان و ترکیه گازهای گلخانه‌ ای منتشر می‌کند بنابراین مصرف گاز نقش اساسی را در مقابله این کشور با یکی از بزرگترین منابع انتشار کربن و آلودگی هوای محلی در جهان برعهده دارد.

افزایش تقاضای جهانی برای ال.ان.جی

انتظار می‌رود کاهش تولید گاز در برخی از بخش‌های جنوب و جنوب شرق آسیا منجر به افزایش تقاضا برای LNG در دهه آینده شود، زیرا این اقتصادها به طور فزاینده‌ای به سوخت برای تولید برق در نیروگاه‌ ها یا استفاده در صنعت نیاز دارند. این درحالی است که همزمان کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا به سرمایه گذاری قابل توجهی در زیرساخت های واردات گاز نیاز دارند.

شل همچنین عنوان داشت با وجود عرضه خوب گاز مایع کشورها به بازار جهانی در سال ۲۰۲۳، نبود عرضه گاز از سوی خط لوله روسیه به اروپا و میزان محدود رشد عرضه گاز مایع در سال گذشته به این معنی است که بازار جهانی گاز از نظر ساختاری در تنگنای شدیدی قرار دارد.

پایان/

۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28904

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =