مفهوم پول هوشمند در بورس چیست؟

پول هوشمند (Smart Money) به سرمایه‌های کلانی اطلاق می‌شود که توسط موسسات مالی بزرگ یا سرمایه‌گذاران عمده در بازارهای مالی وارد می‌شود.

پول هوشمند چیست؟

سرمایه‌گذاران همواره به دنبال یافتن موقعیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند. بازار بورس یکی از مقاصد سرمایه‌گذاری است که افراد با روش‌های تحلیلی مختلف شامل روش‌های تحلیل بنیادی یا تحلیل تکنیکال به دنبال گزینش سهام شرکت‌های موفق در بازار هستند.

با وجود این، گاهی اوقات یک سرمایه‌گذار موفق خود را محدود به تحلیل نمی‌داند. معامله‌گر باید در زمان مناسب اقدام به خرید سهام کند. در غیر این صورت ممکن است سرمایه او همزمان با رشد سایر سهام درجا بزند و یا حتی متحمل ضرر شود. یکی از راه‌های تشخیص زمان مناسب سرمایه‌گذاری، تحلیل رفتار و عملکرد پول هوشمند در بازار است. اما پول هوشمند چیست؟

مفهوم پول هوشمند

پول هوشمند (Smart Money) به سرمایه‌های کلانی اطلاق می‌شود که توسط موسسات مالی بزرگ یا سرمایه‌گذاران عمده در بازارهای مالی وارد می‌شود.

نکته مهم

واژه پول هوشمند در ابتدا برای سفته‌بازانی به کار می‌رفت که سابقه طولانی در پیروزی در بازی‌ها داشتند.

بازیگران این موج افراد باتجربه و خبره‌ای هستند که با سرمایه‌های هنگفتی که در دست دارند قادرند تا در روند قیمت سهام تغییر ایجاد کنند. از این رو، چنین تصور می‌شود که پول هوشمند شانس بیشتری در موفقیت در بازارهای سهام دارد و همراه شدن با آن می‌تواند سودده باشد.

پول هوشمند چگونه عمل می‌کند؟

پول هوشمند در چهار مرحله در بازارهای مالی حرکت می‌کند:

در ابتدا هنگامی که سهام شرکتی از دید فعالان بازار جا مانده، بازیگران این موج با شناسایی موقعیت‌های از دست رفته، به خرید سهام همزمان با غفلت دیگر فعالان بازار اقدام می‌کنند. به اصطلاح، پول هوشمند در خاموشی اقدام به جمع‌آوری سهام می‌کند. در مرحله دوم، فعالان بازار متوجه رفتار حرکت پول هوشمند می‌شوند و آگاهی نسبت به سهام خاص افزایش می‌یابد. از این رو دیگر فعالان بازار نیز به سراغ چنین موقعیت‌های از دست رفته‌ای می‌روند.

در گام سوم، شور و اشتیاق نسبت به سهام آن شرکت خاص میان اغلب فعالان بازار افزایش می‌یابد و معامله‌گران به‌طور گسترده اقدام به خرید سهام می‌کنند. این حرکت منجر به افزایش قیمت سهام در بازار می‌شود. معامله‌گرانی که سهم را در قیمت‌های پایین‌تر خریداری کردند از رشد قیمت سود کسب می‌کنند.

در مرحله آخر، در حالی که پول هوشمند در دوران فعالیت کمتر بازار مقدار زیادی از سهام خاص را خریداری کرده، در قیمت‌های بالا اقدام به شناسایی سود کرده و روند فروش سهام آغاز می‌شود. بنابراین، افرادی که دیرتر با این موج همراه شده‌اند با سود کمی از معامله خارج می‌شوند و یا حتی محتمل ضرر می‌شوند. در نتیجه، حرکت Smart Money در بازارهای مالی در چهار مرحله خلاصه می‌شود:

۱- شناسایی سهم هدف در زمان غفلت بازار
۲- افزایش آگاهی نسبت به سهام توسط معامله‌گران
۳- شور و اشتیاق و رشد قیمت سهام
۴- خارج شدن از معامله پس از رسیدن به هدف قیمتی.

همگامی با پول هوشمند

همگامی با این موج به خودی خود نمی‌تواند یک استراتژی قابل قبول و مطمئن برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران باشد زیرا پیش‌فرض هر معامله‌گر، متفاوت است و افراد با دلایل و نیازهای متفاوت در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند.

با وجود این، پس از انجام تحلیل‌های دقیق، شامل تحلیل بنیادی سهام که شامل بررسی صورت‌های مالی، نسبت‌های مالی و موقعیت شرکت در صنعت است و تحلیل تکنیکال که شامل بررسی نمودار قیمت سهام شرکت و مقایسه با روند گذشته آن با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله خطوط حمایت و مقاومت، کانال‌های صعودی و نزولی، فیبوناچی و دیگر ابزارهاست، سرمایه گذار می‌تواند با زمان‌بندی مناسب و تشخیص حرکات پول هوشمند با موج همراه شود و احتمالا از تلاطمات قیمت سهام بهره ببرد. بنابراین، صرفاً دنبال کردن Smart Money راهکاری مناسب برای فعالیت در بازار سرمایه نیست.

راه‌های تشخیص فعالیت پول هوشمند

راهکارهای متعددی برای شناسایی پول هوشمند وجود دارد. سرمایه‌گذران در ابتدا باید به روند معاملات سهام دقت کنند و آن را زیر نظر داشته باشند. بازیگران این موج تمام تلاش خود را می‌کنند تا زمانی که بازار هنوز متوجه موقعیت‌های مناسب سرمایه‌گذاری نشده بدون جلب توجه اقدام به خرید سهام کند.

با این وجود، از آنجا که بازیگران پول هوشمند سرمایه‌های کلان در اختیار دارند، ممکن است ردپایی در روند معاملات به جای بگذارند. همچنین، سرمایه‌گذار ابتدا باید بتواند از میان تمام شرکت‌های بورسی، لیستی از سهام با پتانسیل رشد پیدا کند و در میان آن‌ها به دنبال موقعیت و زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد.

از این رو، فیلتر کردن سهام بهترین راهکار برای جدا ساختن سهام باپتانسیل از سهام معمولی یا بد است. با انجام فیلترنویسی صحیح و اصولی، سرمایه‌گذاران می‌توانند سهامی که احتمالا برای پول‌های هوشمند جذاب هستند را شناساسی کنند و در ادامه منتظر اولین نشانه‌ها از حرکات این موج باشند.

جمع‌بندی

پول هوشمند به سرمایه‌های کلانی گفته می‌شود که به ایجاد تغییر در روند معاملات سهام منجر می‌شود. این نوع بازیگران حرفه‌ای بازار در موقعیت‌های مناسبی سرمایه‌گذاری می‌کند که از دید عمده فعالان بازار پنهان مانده است. مادامی که آگاهی و شور و شوق نسبت به آن سهام خاص میان فعالان بازار افزایش می‌یابد، قیمت سهام متعاقباً رشد کرده و پول هوشمند از این روند حرکتی منتفع می‌شود. پس از رسیدن به قیمت هدف، سرمایه‌گذاران اولیه با پول هوشمند اقدام به شناسایی سود می‌کنند.

افرادی می‌توانند از این حرکت بهره ببرند که در ابتدا توانایی تشخیص جابه‌جایی پول هوشمند را دارند و با موج همراه می‌شوند. تعلل در همراهی با موج سودآوری را کاهش می‌دهد و یا سرمایه‌گذاران را متحمل ضرر می‌کند. یکی از راه‌های مناسب برای شناسایی این حرکت، فیلترنویسی بنیادی است. با انجام فیلترنوسی صحیح، سرمایه‌گذار لیستی از سهام با پتانسیل مناسب را خواهد داشت که با دیدن نشانه ورود پول هوشمند می‌تواند به آن‌ها ورود کند.

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 29297

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =