ریشه های ترس و اشتیاق در معامله‌گری چیست؟

هورمون‌های سروتونین و آدرنالین در انسان‌ها، غریزی تولید می‌شوند. عامل اصلی ایجاد ترس و اشتیاق در معامله‌گری برای فعالان بازار بورس همین هورمون‌ها هستند. در این مقاله به توضیح ریشه ترس و اشتیاق در معامله‌گری می‌پردازیم.

هورمون‌های سروتونین و آدرنالین در انسان‌ها، غریزی تولید می‌شوند. عامل اصلی ایجاد ترس و اشتیاق در معامله‌گری برای فعالان بازار بورس همین هورمون‌ها هستند. در این مقاله به توضیح ریشه ترس و اشتیاق در معامله‌گری می‌پردازیم.

علاوه بر این، دو هورمون یاد شده می‌توانند باعث ایجاد اعتیاد در معامله‌گری و معاملات مکرر شوند. روش‌های مختلفی برای مقابله با این مشکل وجود دارد که مهم‌ترین آن ورزش است.

به علت وجود هورمون سروتونین، معامله‌گرانی که از نظر جغرافیایی، زمان معاملاتشان ابتدای صبح است، معمولا موفقیت بیشتری در معاملات خود کسب می‌کنند.

بالاترین سطح این هورمون در هنگام صبح است و در طول روز به تدریج کم می‌شود. بنابراین ساعات ابتدایی صبح برای معامله در بازارهای سرمایه بهتر است. زیرا این هورمون باعث بهبود عملکرد معامله‌گران شده و به تصمیم‌گیری موفق‌تر آنها کمک می‌کند.

برخی از ترس‌های رایج در معامله‌گری

۱- آغاز فعالیت جدید
۲- از دست دادن تمام دارایی‌ها
۳- پایان بازار سودده
۴- عدم خوش‌شانسی
۵- مواجهه با خبرهای گوناگون
۶- آینده نامعلوم و نامعین
۷- قضاوت دیگران
۸- زیان
۹- سودآوری کم و کاهش تدریجی آن

هورمون سروتونین چگونه سبب ایجاد اعتیاد در معامله‌گری می‌شود؟

انسان‌ها مانند موجودات دیگر غرایزی دارند. اما منظور از غریزه دقیقا چیست و چگونه شکل می‌گیرد؟ یکی از علل ایجاد غریزه، ترشح هورمون سروتونین است که باعث ایجاد احساسی خوشایند برای فرد می‌شود. حال وقتی این حس با احساسات دیگر مانند احساس امنیت، سیری، سلامت، رفاه و … همراه شود تاثیرش به شدت افزایش می‌یابد. چنین شرایطی باعث می‌شود تا آن فرد به تجربه دوباره آن حس میل پیدا کند. بنابراین میل به تجربه مجدد چنین احساس خوشایندی به تدریج باعث اعتیاد به انجام آن عمل خاص در فرد می‌شود.

هورمون سروتونین در بدن

این هورمون از عوامل ایجاد ترس و اشتیاق در افراد است که باعث شادی می‌شود. علت ترشح این هورمون در بدن می‌تواند ماندگاری اثر آن را تغییر دهد. برای مثال، خرید یک ویلای ساحلی در کیش درجه‌ی متفاوتی از ماندگاری چنین حسی را در قیاس با خرید یک جعبه شیرینی مورد علاقه در بدن فرد ایجاد می‌کند.

در معاملات بازارهای مالی و بورس، با هر دفعه کسب سود، این هورمون به میزان خاصی ترشح شده که منجر به همان حس خوشایند برای معامله‌گر خواهد شد.

تا جایی که معامله‌گر ناخودآگاه به دنبال رسیدن به چنین حسی باشد و در وضعیتی قرار بگیرد که علی‌رغم ضررهای متعدد به معاملات مکرر برای رسیدن به سودهای ناچیز و تجربه مجدد آن حس مشغول شود.

در حالی که همه می‌دانیم چنین وضعیتی درست نیست و معامله‌گر باید سیستم معاملاتی خود را بررسی کرده اشکال کار را برای جلوگیری از ضررهای متوالی پیدا کند. چنین رفتاری که بدون توجه به برآیند معاملات، فرد صرفاً به‌دنبال خرید و فروش و معامله‌گری فارغ از زیان‌های بسیار آن است از نمونه‌های اعتیاد به معامله‌گری محسوب می‌شود.

راه حل مقابله با چنین مشکلی چیست؟

می‌توان گفت دو راهکار اساسی برای اصلاح این وضعیت وجود دارد. اولین راهکار مسئولیت‌پذیری و دومین آن مدیریت ریسک است که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم. با مسئولیت‌پذیری و مدیریت ریسک می‌توان اعتیاد به معامله‌گری در سهام را کاهش داد و حذف کرد.

مسئولیت‌پذیری در خرید و فروش سهام در بورس چیست؟

در صورتی که معامله‌گر در معامله‌ای زیان کند، مسئولیت آن را برعهده می‌گیرد، آن را با دلایل مختلف توجیه نمی‌کند و می‌پذیرد که در نتیجه رفتار و تصمیم خود آن نتیجه را کسب کرده است. به تدریج با تداوم این رفتار چارچوبی صحیح در ذهن معامله‌گر ایجاد می‌شود.

این چارچوب ذهنی به او کمک می‌کند که اگر در معاملاتش به سود رسید، در حدی منطقی و معقول از این موفقیت لذت ببرد. در واقع احساسات خود را کنترل کرده و با ترشح بیشتر سروتونین موجب نشود که آدرنالین نیز ترشح شود. این موضوع باعث می‌شود در کوتاه‌مدت و به صورت ناخودآگاه تصمیماتش تحت تاثیر هیجان و احساسات قرار نگیرد.

چنین رفتاری نتیایج مثبت دیگری نیز به همراه دارد. معامله‌گر مسئولیت معاملات خود را به طور کامل قبول می‌کند. و به مرور به تقویت خود پرداخته، علت شکست‌هایش را بررسی کرده تا نقاط ضعف را برطرف کند. اینگونه می‌تواند به شکل بهتری ترس و اشتیاق در معامله‌گری را در خود مدیریت کند. در واقع ترس و اشتیاقی که در معامله‌گری کنترل نشده باشد باعث کم‌اثر شدن دانش معامله‌گر می‌شود.

مدیریت ریسک در معاملات بازار بورس چیست؟

زمانی که یک معامله‌گر آشنایی مناسبی با انواع ریسک های مالی و روش‌های مدیریت آنها داشته باشد، می‌تواند برای کاهش آسیب‌پذیری سبد دارایی خود از آنها استفاده کند. با این کار خود به خود سودهای دور از انتظار و غیرمنطقی از عملکردش حذف خواهد شد. در نتیجه لذتی که از سود کسب شده‌ی خود می‌برد، لذتی منطقی و متعادل و قابل‌انتظار است.

این موضوع از هیجان و احساسات شدید که عامل ترس و اشتیاق در معامله‌گری هستند جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر مدیریت ریسک چارچوب مشخصی برای حجم ورود به هر معامله و نحوه مدیریت سود و زیان آن ارائه می‌دهد و کمک می‌کند تا معامله‌گر با لحاظ کردن منطق معاملاتش را انجام دهد.

جمع‌بندی

اعتیاد به معامله‌گری معمولا می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه افراد شود و چنین وضعیتی بسیار خطرناک است. البته در معاملات امکان اشتباه وجود دارد اما نباید این اشتباهات تکرار و زیان‌های متوالی برای افراد عادی شود.

برای مقابله با این مشکل معامله‌گران باید مدیریت ریسک را در معاملات خود لحاظ کنند. علاوه بر این با پذیرفتن مسئولیت در خرید و فروش باید خطاهای رفتاری و سیستم معاملاتی خود را شناسایی و سپس اصلاح کنند.

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۲۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 29344

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =