معامله‌گران حرفه‌ای ها چگونه سود می‌کنند؟

برای کسب درآمدهای بالا در بورس باید مهارت و اطلاعات کافی درباره بازارهای مالی داشت و بتوان روندها را تا حد خوبی پیش‌بینی کرد. موفقیت در چند معامله شاید امکان‌پذیر باشد اما ثبات در کسب نتایج پایدار مهم است.

اصول معامله‌گری افراد حرفه‌ای

برای کسب درآمدهای بالا در بورس باید مهارت و اطلاعات کافی درباره بازارهای مالی داشت و بتوان روندها را تا حد خوبی پیش‌بینی کرد. موفقیت در چند معامله شاید امکان‌پذیر باشد اما ثبات در کسب نتایج پایدار مهم است.

شما می‌توانید با مطالعه آموزش بورس و آموزش فارکس، با مفاهیم بنیادی و اطلاعات لازم در این بازارها آشنا شوید و مسیر تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای را آغاز کنید.

برای پاسخ به سوالاتی شامل چگونگی تصمیم‌گیری معامله‌گران حرفه‌ای، نحوه مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه آنها در بازار، میزان اهمیت پول نقد و زمان لازم برای باقی ماندن در یک معامله و چرایی خرید و فروش پلکانی در این مقاله با ما همراه باشید.

طرز فکر یک معامله‌گر حرفه‌ای

معامله‌گران حرفه‌ای نقاط ضعف خود را در معامله‌گری پیدا کرده و تلاش برای حل آن مسائل می‌کنند تا بتوانند خود را ارتقا دهند و نتایج خود را بهبود دهند. برخی از مسائلی که بین افراد مختلف شایع است شامل معامله بیش از حد، سپردن نتایج به شانس، ترس از ورود به یک معامله، حرص، معامله انتقام جویانه و غیره است که در مقاله جامع ۱۵ دام ذهنی معامله‌گری آنها را بررسی کردیم.

برای شکل‌گیری نحوه توسعه و گسترش یک روش معامله‌گری پربازده لازم است تا به یک معامله‌گر حرفه‌ای تبدیل شد. این همان چیزی است که باید روی آن سرمایه‌گذاری کرد و به تلاش نیاز دارد.

اهمیت مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک

منظور از اصول حرفه‌ای معامله‌گری، داشتن یک برنامه بهینه برای مدیریت ریسک و سرمایه است که امکان پیاده‌سازی در معاملات را داشته باشد. در ادامه به بررسی اهمیت مدیریت ریسک، حفظ سرمایه و لزوم داشتن استراتژی مناسب برای خروج از معامله می‌پردازیم.

یک معامله گر ماهر می‌داند که در بازار سهام نمی‌توان ریسک را کاملا از بین برد. با در نظر گرفتن ریسک در هر معامله می‌توان معاملات را با آرامش بیشتری انجام داد. همچنین مهم است که درصد ریسک از دست رفتن سرمایه در هر معامله را بررسی و آن را راعایت کرد.

اولویت داشتن پول نقد

اگر شما بتوانید سهام‌ با پتانسیل سوددهی مناسب را شناسایی کنید اما سرمایه لازم برای خرید آن را نداشته باشید، در نهایت فایده‌ای نخواهد داشت. در نتیجه در بازارهای مالی بهتر است اکثر اوقات مبلغی را نقد در حساب داشته باشید.

بدین ترتیب می‌توان اقدام به خرید سهم‌هایی کرد که ریسک نقدینگی کمی داشته باشند و در صورت لزوم بتوان به سرعت آنها را به فروش رساند و به پول نقد تبدیل کرد.

زمان خروج مناسب از معاملات

بخش عمده‌ای از معامله‌گران حرفه‌ای معامله‌گران کوتاه‌مدت نیستند. چراکه موفقیت و سودآوری در معاملات کوتاه‌مدت بسیار مشکل است. اکثر معامله‌گران حرفه‌ای به بازه‌های بلندمدت علاقه‌مند هستند. آیا این معامله در مرز قوانین و برنامه‌های معاملاتی قرار دارد؟ اگر پاسخ مثبت باشد سپس طرح معامله را اجرا می‌کنند.

اختلاف اصلی در طرز فکر بین یک معامله‌گر مبتدی و حرفه‌ای این مورد است. معامله‌گر حرفه‌ای هیچ بایدی در تغییر رویکرد برنامه معاملاتی‌اش نیست در صورتی که معامله‌گران تازه‌کار این گونه عمل نمی‌کنند. آنها به سادگی و بدون در نظر گرفتن امکان نیاز به تغییر در برنامه معاملاتی وارد موقعیت‌ها شده و توجهی به زمان مناسب برای خروج نمی‌کنند.

اهمیت توجه به روند

اکثر اوقات بهتر است که در جهت روند بازار معامله کنید و از فرصت‌های پیش رو در روند بازار استفاده کنید. با حرکت در خلاف روند در بازارهای مالی احتمال زیان و از دست دادن سرمایه بیشتر می‌شود.

رفتار معامله‌گران حرفه‌ای هنگام ترس دیگران

ویژگی یک معامله‌گر حرفه‌ای این است که آنها وقتی دیگران می‌ترسند و معامله نمی‌کنند، توجه بیشتری به سهام و دارایی‌ها دارند. چراکه امکان دارد دارایی‌هایی با قیمت پایین‌تر از ارزش ذاتی آنها را بتوانند پیدا کنند.

خرید پلکانی

با توجه به این که کف قیمت یک سهم را کسی نمی‌داند، می‌توان در زمانی‌که این سهم روند نزولی دارد در زمان‌های مشخص مبلغی از آن را به صورت پله‌ای خریداری کرد. در این صورت می‌توان هر زمان که این سهام به روند صعودی برگشت، اقدام به فروش آن کرد و سود خوبی را به دلیل این که متوسط قیمت در خریدهای پله‌ای کاهش یافته است، دریافت کرد.
فروش پلکانی

پیش‌بینی این که سهام خریداری شده که در روند صعودی قرار گرفته است چه زمانی مجدد وارد روند نزولی می‌شود برای اکثر افراد غیرممکن و مشکل است، در نتیجه برای کاهش ریسک از دست دادن سود روند صعودی می‌توان در بازه‌های زمانی مشخص مقداری از آن را فروخت. با انجام این کار حتی اگر آن سهم روند نزولی را آغاز کند، مبلغی برای خرید مجدد آن در اختیار خواهد بود.

اهمیت صبر برای معامله‌گران حرفه‌ای

یک معامله‌گر برای پیشبرد یک استراتژی معامله‌گری باید صبور باشد. برخی از متخصصان فقط هنگامی که شرایط بازار خوب است برای ورود اقدام می‌کنند این همان صبر هوشمندانه است. شرایط ورود به معامله امکان دارد ترکیبی از روش‌های تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال یا یکی از آن دو باشد.

آگاه بودن از نوسانات فعلی بازار

حرفه‌ای‌ها آگاهی نسبتا بیشتری نسبت به نوسانات بازار سهام دارند و همچنین تغییرات در نوسانات را بهتر درک می‌کنند. آنها به خوبی می‌دانند که امکان دارد به تنظیم یک استراتژی جدید نیازمند باشد. به‌عنوان مثال می‌توان فاصله حد ضرر [۴] و یا رسیدن به هدف سود را هنگامی که بازار نوسان بیشتری دارد در فاصله بیشتری قرار داد و استراتژی را به‌طور موقت تغییر داد.

طرح معامله‌گری

یک معامله‌گر حرفه‌ای ستاپ معاملاتی خود را در قالب اصول محکم متشکل از سه نقطه اصلی شامل طرز فکر، روش و پول تنظیم می‌ند. این مبحث با عنوان ۳M شناخته می‌شود (Mind, Method & Money). بدون درک ۳M موفقیت در معاملات سخت است. اگر مدیریت سرمایه را به درستی انجام ندهید، حتی اگر استراتژی خود را در وضعیت مناسبی قرار داده باشید احتمال شکست بالا خواهد بود. همین‌طور درباره بخش‌های دیگر اگر یکی از این ۳ مورد نباشد نهایتا با احتمال شکست بیشتری مواجه خواهید شد.

بررسی پیوسته تحلیل‌ها

پیگیری مداوم نظرات تحلیل گران تکنیکال و بنیادی به تقویت مهارت‌های معامله‌گری کمک می‌کند. همچنین شما از طریق پیگیری نظرات فعالان بازار بورس به دیدگاه اجماعی بازار می‌رسید.شناسایی سهام‌ محبوب و پرطرفدار

در زمان‌های مختلف، تعداد خاصی از سهم‌ها وجود دارند که در میان اکثر فعالان بورس محبوبیت ویژه‌ای دارند. شناخت این سهم‌ها می‌تواند به پیش‌بینی و تحلیل‌های شما کمک کند.

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 29366

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =