۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع توسط CNNMoney توسعه داده شده است تا دو مورد از اصلی‌ترین احساسات بازار را به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه را ارزیابی کند.

شاخص ترس و طمع

شاخص ترس و طمع توسط CNNMoney توسعه داده شده است تا دو مورد از اصلی‌ترین احساسات بازار را به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه را ارزیابی کند. ترس و طمع (Fear and Greed) بیانگر این هستند که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران چه مقدار تمایل دارند تا برای دارایی‌هایی شامل ارز دیجیتال، کالا، سهام و غیره ریسک کنند.

تغییر این احساسات در میان اکثر فعالان بازار، باعث نوسانات می‌شود؛ درحالی‌که سرمایه‌گذاران معدودی مانند وارن بافت بر این باورند که «بترسید هنگامی که دیگران طمع می‌کنند و طمع‌کار باشید، زمانی که دیگران می‌ترسند»، اما این شیوه امکان دارد رویکرد مناسبی برای همه نباشد، چراکه سبب می‌شود سرمایه‌گذاران سرمایه‌ کمتری به بازار بیاورند. اگر از سرمایه‌گذارانی هستید که به‌دلیل نگرانی از نوسانات، استرس دارید، پیشنهاد ما این است از شاخص ترس و طمع برای مدیریت سرمایه خود استفاده کنید.

همچنین با استفاده از این شاخص در زمانی که بازار روند نزولی پیدا می‌کند، می‌توانید از سرمایه خود محافظت کنید و ریسک خود را کاهش دهید. در این مقاله به معرفی شاخص ترس و طمع، نحوه کارکرد آن، مزایا، معایب و اهمیت آن در بازارهای مالی می‌پردازیم.

تاییدیه خرید و فروش با استفاده از شاخص ترس و طمع

راه دیگر برای استفاده از احساسات بازار، در نظر گرفتن تغییر از ترس به طمع و یا بالعکس است. تغییر در احساسات یا تداوم روند در یک جهت (مانند ترس) برای تایید فرصت‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. این به ویژه در زمانی که اصلاحات بزرگ یا ریزش در بازار رخ می‌دهد، کاربرد دارد. اگر یک روند میان‌مدت یا بلندمدت از بالا به پایین حرکت نماید، سرمایه‌گذاران باید برای برای ورود به موقعیت خرید بهتر است منتظر تاییدیه باشند. این تاییدیه به کاهش ریسک نزول بیشتر قیمت کمک می‌کند.

چرخه احساسات در بازار

زمانی ‌که احساسات بازار خنثی یا نزدیک یکدیگر باشند، تصمیم‌گیری‌ها بسیارمنطقی‌تر خواهد بود و برعکس زمانی ‌که بازار جهت‌گیری خاصی دارد، ترس و طمع باعث می‌شوند تصمیم‌گیری‌ها، بیشتر بر پایه احساسات انجام شوند. باید توجه کرد که ترس، قیمت بازار را به پایین‌تر از ارزش منصفانه و درمقابل طمع، قیمت را به بالاتر از آن می‌رساند.

شاخص ترس و طمع در بازار و اندازه‌گیری آن

معمولا سرمایه‌گذاران نمی‌توانند چشم‌انداز خود را واضح بیان کنند و به این نتیجه می‌رسند که احساسات بازار قابل اندازه‌گیری نیست. درواقع احساسات بازار را می‌شود به‌طور غیرمستقیم با اندازه‌گیری آثار این دو احساس در بازار محاسبه کرد. اما این رویکرد کامل و دقیقی نیست و به همین دلیل است که باید همیشه این شاخص در کنار شاخص‌های دیگر استفاده کرد.

برخی از شاخص‌ها، عملکرد دارایی‌های امن یا پرخطر و برخی دیگر از آن‌ها، نوسانات را اندازه‌ می‌گیرند. تحلیل گزارش‌های خبری و تفسیر رسانه‌های اجتماعی یکی از همین شاخص‌هایی است که باید محاسبه شود؛ بنابراین شما می‌توانید متن‌هایی را از این منابع جمع‌آوری و با استفاده از فناوری‌های پردازش زبان طبیعی (NLP) آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید.

اندیکاتور Fear and Greed

این اندیکاتور بر این اساس است که ترس مفرط می‌تواند قیمت را به پایین‌تر از حد واقعی خود سوق دهد و طمع زیاد، قیمت رمزارز یا سهام را به بالاتر از ارزش ذاتی افزایش می‌دهد و حباب مثبت یا منفی در قیمت ایجاد می‌کنند.

در وبسایت BTCTools شاخص ترس و طمع بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال هر ۸ ساعت آپدیت می‌شوند (تقریبا ساعت ۴:۳۰ صبح، ۱۲:۳۰ ظهر و ۲۰:۳۰). برای محاسبه این اندیکاتور، این سایت داده‌ها را از ۴ منبع مختلف جمع‌آوری می‌کند؛ هر منبع یک وزن مشخص دارند و نشان‌دهنده اهمیت‌شان در تخمین احساسات بازار هستند.

مزایا و معایب شاخص Fear and Greed

مزایا

طمع قدرت تاثیرگذاری قابل توجهی بر مغز دارد.اثری که باعث می‌شود فرد به دور از منطق و با هیجان تصمیم بگیرد. بنابراین طمع و همچنین ترس تاثیر مهمی بر سرمایه‌گذاران دارند. این احساسات توسط اقتصاددانان برجسته و طبق شواهد جمع‌آوری شده، تبدیل به شاخص‌های مهمی برای بازار شده‌اند. بنا بر داده‌های تاریخی اندیکاتور Fear and Greed بیشتر اوقات قابل اعتماد بوده است. برای نمونه، این اندیکاتور در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۸ عدد ۱۲ (ترس شدید) را نشان می‌داد؛ یعنی زمانی که شاخص S&P 500 پس از ورشکستگی بانک Lehman Brothers به کمتر از حداقل سه سال گذشته‌اش نزول کرد.

به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که برای خرید در قیمت مناسب، ورود شاخص به ناحیه ترس را در نظر بگیرند و برای این که بدانند ارزش یک رمزارز یا سهام احتمالا به قیمتی بیش از ارزش ذاتی خود رسیده است، میزان شاخص و رسیدن آن به ناحیه طمع را لحاظ کنند.

معایب

شاخص ترس و طمع، شاخص مفیدی است، به شرط آنکه که تنها ابزار برای تصمیم‌گیری در سرمایه‌گذاری نباشد. چرا که احساسات به تنهایی قادر به نتیجه‌گیری و پیش‌بینی بازار نیست. کنترل ترس و طمع خواهد توانست به سرمایه‌گذاران در تشخیص فرصت‌های مناسب خرید یا اجتناب از ورود به سهام بیش‌ارزشی کمک کند. برخی از منتقدین این استدلال را دارند که شاخص ترس و طمع امکان دارد باعث تشویق سرمایه‌گذاران به انجام معاملات مکرر در زمان کوتاه شود و این رفتار یکی از چند دام ذهنی معامله‌گران است.

کاربرد شاخص ترس و طمع

ترس شدید می‌تواند فرصت خوبی برای خریدان باشد و هنگامی که سرمایه‌گذاران طمع زیادی دارند، بازار احتمالا نزدیک به زمان اصلاح است، پس شاید موقعیت مناسبی برای فروش ایجاد شود.

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 29327

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =