آموزش ترسیم کانال و انواع آن

آشنایی با کانال های نزولی و صعودی یکی از لوازم تحلیل تکنیکال است. همان‌طور که می‌دانید تغییرات قیمت و تشخیص نقاط حمایت و مقاومت در معاملات اهمیت دارد. در این مقاله چگونگی ترسیم محدوده‌ی کاربردی‌تر از سطوح حمایت و مقاومت برای نمودار قیمت را آموزش خواهیم داد. کانال‌های قیمت همانند روند و خط روند، دید دقیق‌تری در تحلیل تکنیکال به ما می‌دهند.

انواع کانال ها و آموزش ترسیم آنها
کانال های نزولی و صعودی را چگونه تشخیص دهیم؟

آشنایی با کانال های نزولی و صعودی یکی از لوازم تحلیل تکنیکال است. همان‌طور که می‌دانید تغییرات قیمت و تشخیص نقاط حمایت و مقاومت در معاملات اهمیت دارد. در این مقاله چگونگی ترسیم محدوده‌ی کاربردی‌تر از سطوح حمایت و مقاومت برای نمودار قیمت را آموزش خواهیم داد. کانال‌های قیمت همانند روند و خط روند، دید دقیق‌تری در تحلیل تکنیکال به ما می‌دهند.

رسم یک کانال چه زمانی مجاز است؟

هر سهام در طول مسیر قیمتی خود، حرکتی را به نمایش می‌گذارد که روند اصلی نمودار را تشکیل می‌دهد. الگوی کانال قیمتی باید در بین دو خط موازی قرار بگیرد در غیر این صورت رسم کانال معنایی نخواهد داشت. رسم کانال زمانی مجاز است که چهار نقطه مهم در روند را شناسایی کرده باشید و این چهار نقطه تشکیل دهنده دو خط موازی باشند که حرکت سهام را مشخص می‌کنند. به طور کلی دو نقطه از سقف‌های قیمتی و دو نقطه از کف‌های قیمتی برای ترسیم کانال ضروری است. سقف‌های قیمتی، خط روند بالایی و اصطلاحاً ناحیه مقاومتی را تشکیل داده و دو نقطه کف قیمتی، خط روند پایینی و معمولا ناحیه حمایتی سهم را تشکیل می‌دهند.

شکست کانال های نزولی و صعودی

با شکست کانال‌های قیمت می‌توان آسان‌تر از قبل معامله کرد. چون زمانی که سهام از کانال به طرف بالا خارج می‌شود، حرکت صعودی است و هدف قیمتی آن به‌اندازه عرض کانال است و هنگامی که سهم از کانال قیمت به سمت پایین می‌شکند، هدف قیمتی به سمت پایین و به‌اندازه عرض کانال تغییر می‌کند.

نکته‌های مهم ترسیم کانال های نزولی و صعودی

۱- هنگام رسم یک کانال هر دو خط روند باید موازی یکدیگر باشند.
۲- کف کانال روند «منطقه خرید» و سقف کانال روند «منطقه فروش» در نظر گرفته می‌شود.
۳- نباید کانال را به شکلی ترسیم کرد که برای لحاظ شدن حد سود یا ضرر اصول دیگر آن نقض شوند.
۴- وقتی که دو خط کانال موازی نباشند دیگر یک کانال ایده‌آل نخواهد بود و می‌تواند منجر به معاملات اشتباه شود و هنگامی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد، این الگو دیگر یک کانال روند نیست بلکه یک مثلث است. با این حال می‌توان با الگوی دیگر هم معامله کرد اما قواعد کانال امکان دارد درباره آن صدق نکند.

درک کانال صعودی

حرکت قیمت همواره داخل دو خط موازی نیست. و امکان دارد نواحی حمایتی و مقاومتی بیرون از این خطوط شکل بگیرد که معامله‌گرها از این حمایت‌ها و مقاومت‌ها می‌توانند برای قرار دادن حد ضرر و حد سود استفاده کنند. شکسته شدن خط سقف کانال صعودی می‌تواند نشانه تداوم روند صعودی باشد. همچنین شکستن خط کف کانال به پایین می‌تواند نشانه تغییر در روند باشد.

معامله با کانال صعودی

حمایت و مقاومت

معامله‌گرها می‌توانند زمانی که قیمت به کف کانال رسید موقعیت خرید بگیرند و پوزیشن خرید خود را زمانی که قیمت به سقف کانال رسید ببندند. حد ضرر بهتر است کمی زیر خط کف کانال، در نقطه‌ای که موقعیت خرید بازشده است قرار بگیرد تا در صورت تغییر روند از زیان زیاد جلوگیری شود. معامله‌گرانی که از این استراتژی استفاده می‌کنند باید مطمئن شوند که فاصله بین کف و سقف کانال به‌اندازه‌ی کافی است و نسبت سود به ضرر قابل تامل باشد.

شکست سقف کانال به بالا

معامله‌گران می‌توانند هنگامی که قیمت سقف کانال را به بالا شکست وارد موقعیت خرید شوند. بهتر است که از اندیکاتورهای دیگر تأیید شکست هم گرفته شود. برای مثال، معامله‌گر می‌تواند یک شکست سقف کانال را برای وارد شدن به پوزیشن خرید مدنظر قرار دهد که با افزایش حجم همراه باشد و مقاومتی قوی در تایم فریم بالا برای بالا رفتن قیمت وجود نداشته باشد.

شکست کف کانال به پایین

قبل از اینکه معامله‌گر در کف کانال صعودی در زمان شکسته شدن موقعیت فروش باز کند، باید دنبال نشانه‌های تضعیف روند باشد. اگر قیمت بارها در رسیدن به سقف کانال ناکام مانده باشد، یک هشدار اولیه و مهم برای ضعیف بودن روند صعودی است. همچنین معامله‌گر بهتر است به دنبال واگرایی بین یک اندیکاتور مانند RSI و قیمت بگردد. به‌عنوان نمونه اگر قیمت در حال ساخت قله‌های صعودی بوداما RSI در حال ایجاد قله‌های نزولی است، این می‌تواند نشانه‌ی تضعیف حرکت صعودی باشد و اینکه این صعود احتمالاً متوقف خواهد شد.

درک کانال نزولی

مطابق با اصول رسم کانال در تحلیل تکنیکال، سقف‌ها و کف‌ها در دو خط موازی باید رسم شوند. همچنین تعداد برخوردها در کانال نشانه‌ی اعتبار بیشتر خطوط موازی سقف و کف است. معمولاً در روندهای نزولی توصیه به خرید سهم نمی‌شود. اما می‌توان در کف کانال خرید کرد و در سقف کانال سهم فروخت. این مسئله به استراتژی معاملاتی شما بستگی دارد.

معامله با کانال های نزولی

پس از رسم کانال نزولی برای یک نمودار قیمت، انتظار داریم که نمودار در بین سقف کانال و کف کانال حرکت کند. توجه کنید که قیمت همیشه در کانال نزولی نمی‌ماند و بالاخره از آن خارج خواهد شد. زمانی که قیمت به کف کانال نزولی رسید، انتظار می‌رود که مجدد افزایش یابد و با رسیدن به سقف کانال نزولی دوباره به حرکت قبلی خود ادامه دهد.

کانال افقی

کانال افقی که کانال رنج هم به آن می‌گویند محدوده معاملاتی است که بین خطوط حمایت و مقاومت قرار دارد. برای رسم کردن یک کانال افقی، باید مراحل مشابه ترسیم کانال‌های صعودی و نزولی که قبلا معرفی کردیم را دنبال کنیم. می‌توان خط روند را کمی پایین‌تر یا بالاتر از قیمت رسم کرد، دقیقاً مشابه اتفاقی که در خطوط حمایت و مقاومت رخ می‌دهد.

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 29389

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =