۱۵ دام ذهنی معامله‌گری که باید بدانید!

برخی معامله‌گران ممکن است اشتباهاتی را انجام دهند که باعث زیان‌های مالی آنها در بورس شود. بنابراین نیاز در آموزش بورس و معامله‌گری نیاز است که از خطاهای احتمالی معامله‌گران آگاهی داشته باشیم و سعی کنیم به آن اشتباهات دچار نشویم.

دام ذهنی

برخی معامله‌گران ممکن است اشتباهاتی را انجام دهند که باعث زیان‌های مالی آنها در بورس شود. بنابراین نیاز در آموزش بورس و معامله‌گری نیاز است که از خطاهای احتمالی معامله‌گران آگاهی داشته باشیم و سعی کنیم به آن اشتباهات دچار نشویم.

دام ذهنی اول: عدم پذیرش اشتباه

قبول نکردن اشتباه، تنها لجبازی با خود و وارد کردن زیان بیشتر به سرمایه خود است. تفاوتی ندارد که معامله‌گر یک معامله اشتباه را قبول نکند و از آن درس نگیرد یا از یک سیستم معاملاتی اشتباه پیوسته استفاده کند. بازار محل قدرت نمایی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نیست. این تریدرها هستند که باید خود را با شرایط بازار هماهنگ کنند و اشتباهات خود را بشناسند و در نهایت پس از پذیرش اشتباهات خود از آنها درس بگیرند. اولین گام برای موفقیت، شناسایی اشتباهات است.

نداشتن دانش

یکی دیگر از دام‌های ذهنی در سرمایه‌گذاری و معامله‌گری، کمبود یا نداشتن دانش و آگاهی لازم نسبت به شرایط و وضعیت بازار است. معامله کردن در بازار فارکس نیز مانند هر فعالیت دیگری، به دانش و تجربه‌ی کافی نیاز دارد، علاقه‌مندان می‌توانند با شرکت در دوره آموزش فارکس کلینیک اقتصاد دانش فاندامنتال خود را افزایش دهند.

معاملات متعدد

معاملات متعدد معمولا به این دلیل انجام می‌شود که معامله‌گر تمایل پیدا می‌کند از تمام تغییرات قیمت در بازار کسب سود کند. این کار در نهایت منجر به ثبت زیان و از دست دادن سرمایه خواهد شد.

دام ذهنی چهارم: عدم رعایت حجم

حجم بالای معاملات، ریسک سرمایه‌گذاری و احتمال زیان را افزایش می‌دهد. زمانی که یک معامله‌گر با حجم بالا وارد معاملات می‌شود، با ضرر کردن در تعداد کمی معامله می‌تواند کل سرمایه خود را از دست بدهد.

انتقام گرفتن

انتقام احساسی است که بعد از هر شکست می‌تواند به سراغ هر انسان بیاید. باید این نکته را در نظر داشت که معاملات زیان‌آور شکست نیستند. بدون تحلیل و از روی احساس سعی در پس گرفتن سرمایه از دست رفته خود نکنید. تنها معامله‌گران تازه‌کار بعد از شکست برای جبران زیان به حجم معامله خود اضافه می‌کنند و درگیر چهارمین دام ذهنی در معامله‌گری می‌شوند. اگر زیان کردید آن را قبول کنید، سپس سعی کنید دلیل آن را پیدا کنید.

استفاده نکردن از حد ضرر

نداشتن استاپ لاس به این معنی است که معامله‌گر برای خود احتمال خطا قائل نیست، هر انسانی امکان اشتباه دارد و حد ضرر برای جلوگیری از تداوم آن اشتباه است. قبل از شروع معامله حد ضرر خود را مشخص کنید. در زمان معامله اغلب معامله‌گران تحت تاثیر معامله خود قرار می‌گیرند و از لحاظ روانی برایشان بسیار سخت است که حد ضرری را قبول کنند. در زمان معامله تغییر حد ضرر معمولا منجر به زیان‌های بیشتر می‌شود و باید از تغییر آن اجتناب کرد.

ساعات نامناسب بازار

نداشتن آشنایی با میزان نوسان بازار در ساعت‌های مختلف بازار که در آموزش فارکس رایگان به بررسی آن در جلسات معاملاتی مختلف پرداختیم، برای هر جفت‌ارزی می‌تواند باعث تخمین‌های اشتباه توسط معامله‌گران شود. ارزهای اروپایی در مقابل دلار، در ساعات بازار توکیو معمولا نوسانات زیادی ندارند و نباید برای معاملات در این زمان تغییرات قیمت خاصی را در نظر گرفت. همچنین در ساعات اولیه بازار لندن و نیویورک نباید نوسانات کم منجر به لحاظ نکردن نوسانات بزرگی شود که بازار احتمالا در پیش خواهد داشت.

دام ذهنی هشتم: شانسی معامله کردن

سپردن معاملات به شانس برگرفته از رفتار قماربازانه است. معاملات خود را مدیریت کرده و برای بهبود آنها تلاش کنید. احتمال موفقیت با شانس در بازارهای مالی بسیار کم است. دانش، تجربه و مدیریت معاملات از مهم‌ترین عوامل موفقیت در معاملات است.

سیستم معاملاتی نادرست

نداشتن برنامه، روش یا سیستم معاملاتی از مهم ترین دلایل زیان می‌تواند باشد. نداشتن برنامه و روش عموما باعث معاملات احساسی می‌شود در حالی که روش معاملاتی به معامله‌گر دیدگاهی برای تجزیه‌وتحلیل می‌دهد. نیازی نیست که حتما سیستم و روش معاملاتی به صورت معاملات الگوریتمی انجام شود ولی لازم است که مرحله به مرحله و مکتوب ثبت شده باشد. برنامه باید در گذشته بازده مناسب داشته باشد و بک تست شود. نقصان در هر کدام از این شرایط می‌تواند به سیستم معاملاتی نادرست و زیان در بازار منجر شود.

دام ذهنی دهم: معامله خلاف روند بازار

معمولا بیشتر برنامه‌ها و روش‌های معاملاتی برای استفاده در روند حرکت بازار هستند. هم جهت بودن معاملات با حرکت اصلی، احتمال کسب سود بیشتر و ریسک کمتر را افزایش می‌دهد. تا زمانی که برنامه و روش بک تست شده شما معاملات خلاف جهت را تایید نکند، باید از معامله در خلاف روند اصلی بازار خوداری کرد.

ترس و خارج شدن از معامله

معامله‌گران تاره کار عموما با سود و یا ضررهای کم، از ترس زیان‌های بیشتر از معاملات خود خارج می‌شوند و برنامه‌ای غیر از سیستم معاملاتی خود را اجرا می‌کنند. در بیشتر موارد پتانسیل سود خود را با سود کم یا زیان از دست می‌دهند و پس از حرکت بازار خود را سرزنش می‌کنند که می‌توانستند سود بیشتری کسب کنند یا زیان نکنند.

در نظر گرفتن اهداف کوچک

معامله‌گرانی که برای اهداف کوچک وارد می‌شوند حد ضرر و سود کوچکی در اغلب موارد در نظر می‌گیرند و معمولا حد ضررشان بیشتر از حد سودشان است. این معامله‌گران به این نکته توجه ندارند که بازار در کوتاه‌مدت، تحت تاثیر نوسانات لحظه‌ای قادر است خارج از روند اصلی خود حرکت کند و همین تغییر جهت کوچک امکان دارد موجب زیان آنها شود. معاملات با اهداف کوچک ریسک حد سود را نسبت به تغییرات اسپرد هم افزایش می‌دهد. اگر یک معامله‌گر برای معامله‌ای ده پیپ حد سود و حد ضرر را در نظر داشته باشد با احتساب اسپرد، احتمالا تنها با هفت پیپ حرکت بازار در خلاف جهت، ضرر خواهد کرد در حالی که برای رسیدن قیمت به حد سود، باید بازار سیزده پیپ به نفع شما حرکت کند، درحالی‌که اگر اهداف بزرگتر در نظر گرفته شوند این ریسک کمتر می‌شود.

ترس از زیان

ترس احساس طبیعی انسان است که او را از آسیب دیدن محافظت می‌کند. اما همین احساس اگر بیش از حد باشد مانع پیشرفت و موفقیت می‌شود. در صورتی که از سیستم معاملاتی خود پیروی کرده‌اید با وارد شدن معامله خود به زیان نترسید. زمانی که با برنامه و روش مشخص تست شده به معامله‌ای وارد شده‌اید، ترس معنا ندارد و تنها می‌تواند مانع سودهای بیشتر شود.

لحاظ نکردن پیچیدگی‌ها در معاملات

اینکه روش‌های ساده، اصولی و کاربردی می‌توانند بازده خوبی داشته باشند بر کسی پوشیده نیست اما ساده انگاشتن بیش از حد معاملات، می‌تواند منجر به زیان شود. باید توجه داشت بازار با شرایط و دلایل گوناگونی شروع به حرکت می‌کند. ساده‌انگاری و بی‌توجهی به عوامل تاثیرگذار بازار معمولا موجب زیان خواهد شد و باید نسبت به آنها حتما آگاهی داشت.

دام ذهنی پانزدهم: معامله در نزدیکی اخبار

معامله در نزدیکی زمان اعلام اخبار مهم اقتصادی بیشتر مواقع برای کسب سود انجام می‌شود. حرکات سریع و ناگهانی قیمت در زمان اعلام خبر قادر است هر معامله‌گری را وسوسه کند اما معمولا در نهایت با نوسانات شدید باعث زیان معامله‌گران خواهد شد.

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 29373

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =