۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
تریدر منظم

برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر با سودآوری مستمر، نظم یک رکن اساسی است. با این وجود، اکثر معامله‌گران مشتاق هنگام خرید و فروش در حفظ نظم ناتوانند.

معامله گر منظم
تریدر منظم

برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر با سودآوری مستمر، نظم یک رکن اساسی است. با این وجود، اکثر معامله‌گران مشتاق هنگام خرید و فروش در حفظ نظم ناتوانند. معامله‌گری در بازار سهام به نظم زیادی نیاز دارد که سرمایه‌گذاران، از تازه‌کاران تا باتجربه‌ها این موضوع را به خوبی درک می‌کنند. درحالی‌که تمام معامله‌گران می‌دانند که باید نظم بیشتری در معاملات خود داشته باشند، اغلب فکر می‌کنند داشتن نظم را می‌توانند تا زمانی که به مقدار معینی سود دست پیدا کنند به تعویق بیاندازند. این یک اشتباه است که از بی‌نظمی نشأت گرفته و معامله‌گران نامنظم در بلندمدت نمی‌توانند سودآوری پایدار داشته باشند.

نظم: عامل تغییر بزرگ در معامله‌گری

معامله‌گرانی که مدت زمان زیادی در بازار سرمایه حضور دارند اکثرا به دنبال سودآوری مستمر هستند. این دسته معامله‌گران معمولا کسانی هستند که عادت‌های مثبت در نحوه معامله‌گری خود را یافته و آن‌ها را تداوم می‌بخشند.

زمانی که شروع به تغییر عادات معاملاتی خود کردید، استمرار نظم برای شما آسان تر خواهد شد. البته در شروع کار می‌تواند سخت باشد اما با گذر زمان با مشاهده آثار مثبت آن، این کار به بخشی از وجود شما تبدیل می‌شود. مادامی‌که عادات مثبت را در معامله‌گری خود رشد دهید، مشاهده می‌کنید در بازار با ضررهای کمتر مواجه می‌شوید و نتایج مثبت بیشتری را کسب می‌کنید. این عادات نیز در شما تقویت شده و بخشی از وجود شما می‌شوند.

واقعیت این است که هرچه شما بیشتر تلاش کنید تا پول بیشتری را در زمان کوتاه‌تری کسب کنید، بیشتر از نظم و مزایای آن فاصله می‌گیرید. ممکن است در ابتدا خوش‌شانس باشید و تعدادی معامله پرسود انجام دهید، اما در واقعیت شما در حال پرورش عادات منفی در معاملات خود هستید. این عادات می‌تواند در آینده به عملکرد شما آسیب وارد کند.

گام اول در معامله گری منظم

گام اول برای تبدیل شدن به یک معامله گر منظم این است که با توجه به سرمایه موجود در حساب خود یک استراتژی مدیریت سرمایه کارآمد را استفاده کنید. این قابل درک است که احتمالاً بخواهید پول زیادی را در زمان کوتاهی به دست آورید و شغل کنونی خود را ترک کنید. اما اگر سرمایه شما در حساب ۱۰,۰۰۰ دلار باشد، این یک گزینه واقع‌گرایانه در آینده نزدیک برای شما نخواهد بود. با این حال تعداد زیادی از معامله‌گران تازه‌کار فکر می‌کنند که می‌توانند سرمایه کم خود را در مدت کوتاهی تبدیل به مقدار زیادی پول کنند که زندگی آن‌ها را تغییر دهد.

چیزی که در این مورد می‌تواند شما را یاری دهد این است که اگر در چند ماه متوالی سابقه سودآوری مستمر ثبت کنید، برای جذب سرمایه‌گذارانی که سرمایه در اختیار شما بگذارند مشکلی نخواهید داشت، در نتیجه به سابقه حساب معاملاتی خود به عنوان یک رزومه معامله‌گری بیاندیشید. هرچه رزومه شما بهتر باشد، احتمال این که شما با استفاده از توانایی معامله‌گری خود صاحب شغل شوید افزایش می‌یابد.

این مهم نیست که شما با حجم پایین معامله می‌کنید. اگر با پول واقعی خود سابقه سودآوری مداوم داشته باشید این یک سند درخشان و محکم است که شما با آن می‌توانید خود را به سرمایه‌گذاران ثابت کنید.

نحوه تغییر شیوه‌های نادرست معامله‌گری

بر اساس حجم حساب و به‌کارگیری مدیریت ریسک باید مدیریت سرمایه انجام دهید. حال می‌توانید برنامه‌ریزی برای تغییر عادت‌های معامله‌گری خود را انجام دهید. اگر یک معامله‌گر تازه‌کار هستید، می‌توانید از ابتدا عادت‌های مناسب این کار را در خود بپرورانید. اولین گامی که باید برداشت این است که دقیقاً بدانید استراتژی مناسب یا لبه معاملاتی (Edge) شما در بازار چیست و چگونه با آن معامله می‌کنید.

شما در اصل نیازمند این موضوع هستید که یک استراتژی جامع و دقیق را به صورت نوشتاری برای خود تنظیم کنید. این برنامه استراتژی معاملاتی راهنمای شما در تعامل با بازار خواهد بود. با تعریف تمامی جنبه‌های معاملاتی خود می‌توانید آگاهانه امکان انجام رفتارهای اشتباه هنگام معاملات را از بین ببرید. البته به شرطی که به برنامه معاملاتی خود پایبند باشید.

پس به برنامه‌ریزی برنامه معاملاتی خود بر اساس یک استراتژی کارآمد، نیازدارید تا پس از اجرای آن سوابق معاملاتی خود را در یک دفتر یادداشت معاملاتی ثبت کنید. با این کار سابقه کاری درخشانی که درباره‌اش صحبت کردیم را ثبت خواهید کرد. برنامه‌های معاملاتی و یادداشت‌های معاملاتی دو ابزار یک معامله‌گر منظم برای مقابله با معامله بیش از حد و ریسک بیش از اندازه است. برخی از معامله‌گران بیش از دیگران نیاز به این دو دارند. همه معامله‌گران قادرند تا از آنها در جهت نفع خود استفاده کنند.

محافظت از سرمایه معاملاتی

صرفه‌جویی برای تامین پول کافی برای راه‌اندازی حساب معاملاتی خود، زمان و تلاش زیادی می‌خواهد. در صورتی که مجبور شوید دوبار این کار را انجام بدهید، حتی دشوارتر می‌شود. پس برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر منضبط موفق و برنده باید به شدت از سرمایه خود مراقبت کنید.

توجه به این نکته ضروری است که محافظت از سرمایه به معنی تجربه نکردن زیان در یک معامله نیست. همه معامله‌گران بعضی معاملات خود را از دست می‌دهند و با ضرر از آن خارج می‌شوند. منظور این است که حفاظت از سرمایه مستلزم عدم پذیرش ریسک‌های غیرضروری و انجام هر کاری خواهد بود که قادرید برای حفظ سرمایه خود انجام دهید.

رکن اساسی معاملات

نظم یک رکن اساسی برای تبدیل شدن به یک معامله گر منظم با سودآوری مداوم است. با این وجود، اکثر معامله‌گران مشتاق انجام معاملات در بازار، در حفظ نظم ناتوانند. نظم به شما کمک می‌کند ضررها به حداقل برسند.

منبع: کلینیک اقتصاد

پایان/

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 29381

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =