یوان از دلار پیشی گرفت

یوان چین، دلار آمریکا را به عنوان ارز برتر معامله شده در روسیه پشت سر گذاشت.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری فرانسه چند روز قبل در گزارشی نوشت، با توجه به برنامه‌های دلارزدایی که در بلوک بریکس در جریان است، یوان چین به صورت رسمی دلار آمریکا را به عنوان بزرگترین ارز مبادله شده در روسیه پشت سر گذاشت.

بر اساس گزارش رویترز، در واقع، این ارز اکنون از دلار آمریکا به عنوان برجسته ترین ارز خارجی در مسکو پیشی گرفته است.

داده ها نشان می دهند که یوان بیش از ۴۲ درصد از مبادلات ارزی در روسیه را به خود اختصاص داده است. از طرف دیگر، این رقم از سهم ۳۹.۵ درصدی دلار آمریکا بیشتر شده است. علاوه بر این، ارقام نشان می دهند که حجم معاملات یوان سه برابر شده و در سال ۲۰۲۳ به ۳۸۵ میلیارد دلار رسیده است.

در طول سال گذشته، دیدگاه جهانی به شدت تغییر کرده است. به صورت ویژه، خط مشی های اتحاد اقتصادی بریکس منجر به افزایش تلاش‌ ها برای تنوع بخشیدن به دیدگاه های اقتصادی اعضای آن شده است. به دنبال این شرایط، جایگاه دلار آمریکا و اعتماد به ادامه وضعیت آن به عنوان یک دارایی ذخیره جهانی به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است.

us dollar chinese yuan currency brics

اکنون، اتحاد کشورهای عضو بریکس به تثبیت اجرای این سیاست ادامه می دهند و شاهد تداوم و موفقیت این رویکرد با پیشی گرفتن یوان چین در تجارت روسیه از دلار آمریکا هستیم. در واقع، یوآن جایگاه دلار را به عنوان ارز خارجی اصلی معامله شده در مسکو تضعیف کرده است. به طور قطع چنین دستاوردی ارتباط مستقیمی با اتحاد اقتصادی بریکس و استقبال اعضای آن از ارزهای محلی دارد.

دور شدن روسیه از دلار آمریکا در واقعیت به دلیل ضرورت ناشی از مقابله با تحریم های اعمال شده توسط غرب به وجود آمد. در همین راستا بود که بسیاری از متحدان بریکس هم دلار را چندان قابل اعتماد نمی بینند زیرا از اتکا به ارزی ترس دارند که ممکن است ایالات متحده و کشورهای غربی بتوانند آن را به عنوان سلاح علیه کشورها استفاده کنند.

یوان از دلار پیشی گرفت

در هر صورت اکنون به نظر می رسد که این امر به دیدگاهی مشترک در سطح جهانی تبدیل شده باشد. در طول سال گذشته، بانک های مرکزی در سراسر جهان خرید طلا را افزایش داده و به توسعه دارایی های دیجیتال روی آورده اند. این اتفاق محصول فرعی دلزدگی از دلار آمریکا است که به دلیل قابلیت تبدیل آن به یک سلاح و شکنندگی آن در شرایط کلان اقتصادی بوده است.

برعکس، روسیه و چین هر دو اتکا به یکدیگر را در میانه های روند رو به رشد اتحاد بریکس افزایش داده اند. در سال ۲۰۲۳ تجارت دوجانبه بین آن ها به ۲۴۰ میلیارد دلار بالغ شد که از افزایش بیش از ۲۶ درصدی آمار نسبت به سال قبل حکایت دارد.

به اعتقاد تحلیلگران امسال هم باید شاهد ادامه رشد روابط تجاری و اقتصادی میان کشورهای عضو بریکس به ویژه تجارت دوجانبه روسیه و چین باشیم.

پایان/

۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29325

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =