کشورهای عربی چرا دنبال جایگزین کردن روسیه و چین به جای آمریکا در ائتلاف سازی های خود هستند؟

گزارش ها و تحلیل های بسیار نشان می دهد که مخالفت امارات و عربستان برای افزایش تولید نفت با وجود پافشاری غربی ها بیانگر کاهش هزینه های ائتلاف سازی های این کشورها با آمریکا و تمایل این کشورها برای ائتلاف سازی با روسیه و چین است. زیرا ائتلاف سازی سیاسی با چین و روسیه برای کشورهای منطقه هزینه سیاسی و ایدئولوژی ندارد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در بخشی از گزارش خود نوشت، «جوبایدن» رئیس جمهوری آمریکا از هنگام راهیابی به کاخ سفید در ژانویه سال 2021 به دلیل اختلاف با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان درباره مسائل حقوق بشری از برقراری تماس تلفنی با وی پرهیز کرد.

او همچنین اعلام کرد که کمک نظامی آمریکا به مصر را که حدود 130 میلیون دلار است، تعلیق خواهد کرد.

همچنین قرارداد فروش جنگنده های «اف 35» آمریکا به امارات متوقف شد و روابط امارات و آمریکا هم به دلیل اینکه واشنگتن از امارات در برابر حمله های انصارالله یمن حمایت نکرد، تیره شد.

این در حالی است که پس از حمله روسیه به اوکراین روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا نوشت که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و «محمد بن زاید» ولیعهد امارات تماس تلفنی بایدن را پاسخ ندادند. هدف بایدن از این تماس بهبود روابط با آنها و درخواست از آنها برای کمک به غربی ها در تحریم های ضد روسی بود.

به نوشته العربی الجدید در پانزدهم مارس هم «فرانک مکنزی» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا آمادگی این کشور برای صادرات جنگنده های اف 15 به مصر را اعلام کرد. این در حالی است که آمریکا سال ها از دادن این جنگنده ها به مصر خودداری می کرد و قاهره برای خرید جنگنده سوخو 35 به روسیه پناه برده برد.

آشکار است که هدف آمریکا آن است که مصر را از خرید سلاح های روسی منصرف کند.

گزارش مرکز استکهلم که گزارش های دوره ای درباره فروش سلاح در جهان منتشر می کند هم نشان می دهد صادرات سلاح آمریکا به مصر طی 4 سال اخیر کاهش یافته و روسیه در رتبه نخست فروش سلاح به مصر قرار دارد.

در بخش دیگری از گزارش روزنامه العربی الجدید می خوانیم: گزارش ها و تحلیل های بسیار نشان می دهد که مخالفت امارات و عربستان برای افزایش تولید نفت با وجود پافشاری غربی ها بیانگر کاهش هزینه های ائتلاف سازی های این کشورها  با آمریکا و تمایل این کشورها برای ائتلاف سازی با روسیه و چین است. این رویکرد با چندین عوامل سیاسی در ارتباط است.

نخست اینکه آمریکا هزینه های ائتلاف راهبردی و حضور نظامی خود را در منطقه کاهش داده است. این کشور به مدت دو دهه است که برای کاهش تکیه بر نفت منطقه خاورمیانه و کاهش هزینه های نظامی، امنیتی و سیاسی در منطقه برنامه ریزی می کند و بر روی مقابله با چین و روسیه تمرکز کرده است.

دوم اینکه در برابر عقب نشینی تدریجی آمریکا از منطقه روسیه و چین به تدریج برای پر کردن خلا حضور آمریکا وارد عمل شده اند. به طوری که روسیه در سوریه و لیبی دخالت نظامی کرده است. چین هم با شماری از کشورهای منطقه توافق راهبردی و اقتصادی امضا کرده است.

سوم اینکه ائتلاف سازی سیاسی با چین و روسیه برای کشورهای منطقه هزینه سیاسی و ایدئولوژی ندارد. همپیمانان آمریکا موضع دولت «اوباما» در هنگام انقلاب های بهار عربی را فراموش نکرده است. زیرا آمریکا در برکناری برخی از سردمداران کشورهای عربی از جمله «حسنی مبارک» نقش داشت. این موضع گیری سبب شده که برخی نظام های منطقه روند کاهش ائتلاف سازی با آمریکا را تسریع بخشند و به دنبال همپیمانانی برای خود باشند.

چهارم اینکه با پیشرفت مذاکرات ایران و کشورهای گروه 1+5 و عقب نشینی آمریکا از منطقه، کشورهای عربی همپیمانان آمریکا به شماری از توافق های منطقه ای وارد شده اند که هدف از آن سامان دهی دوباره منطقه و ائتلاف سازی با هدف پر کردند خلا کاهش حضور آمریکا است.

پنجم اینکه کشورهای عضو اوپک در سال 2016 توافق مهمی را با روسیه برای تنظیم بازارهای نفت و تضمین حفظ قیمت نفت در سطح قابل قبول امضا کرده اند و به سود عربستان و امارات نیست که از این توافق چشم پوشی کنند. این عوامل در کنار هم سبب شده اند که کشورهای منطقه به تدریج از همکاری خود با کشورهای غربی به ویژه آمریکا فاصله بگیرند و به چین و روسیه نزدیک تر شوند.

پایان/

۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
کد خبر: 17733

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =