۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
گاز هلند قطع شد

به دلیل پرداخت نکردن بهای گاز به روبل، «گازپروم» روسیه گاز هلند را قطع کرد.

به گزارش تحریریه، «گازپروم» روسیه اعلام کرد شرکت انرژی دولتی هلند GasTerra نتوانست پرداخت مورد نیاز را به روبل انجام دهد.

اکنون هلند به چهارمین کشوری تبدیل شده است که از دریافت گاز طبیعی روسیه محروم می شود زیرا تصمیم گرفته است از پرداخت هزینه گاز تحویلی روسیه به روبل خودداری کند.

در مقابل «گازپروم» غول انرژی روسیه هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که عرضه گاز به عمده‌ فروش دولتی انرژی هلندی GasTerra را به طور کامل متوقف کرده است.

این شرکت روسی در بیانیه ای اعلام کرد: تا پایان روز کاری در ۳۰ می، گازپروم اکسپروم برای تامین گاز در ماه آوریل از سوی GasTerra B.V. پرداخت روبلی را دریافت نکرده بود.

شرکت GasTerra  هلند پیش از این گفته بود که اقداماتی را برای جبران کمبود گاز انجام داده است.

توقف عرضه گازپروم به این معناست که تا اول اکتبر ۲۰۲۲، تاریخی که قرارداد پایان می‌یابد، تقریباً ۲ میلیارد متر مکعب گاز قراردادی خود را عرضه نخواهد شد. این شرکت هلندی در بیانیه‌ای اعلام کرد که GasTerra با خرید گاز از دیگر منابع این موضوع را پیش‌بینی کرده بود.

اواخر آوریل، گازپروم صادرات گاز به بلغارستان و لهستان را به حالت تعلیق درآورد و در ماه می گاز صادراتی به فنلاند نیز قطع شد. علاوه بر این دانمارک نیز پس از رد تقاضای پرداخت روبل روسیه با توقف عرضه مواجه است.

طرح جدید مسکو برای پرداخت بهای گاز دریافتی روسیه به روبل، برای خریداران گاز کشورهای «غیر دوست» که روسیه را تحریم کرده اند اجرا می شود. این کشورها باید در گازپروم‌بانک حساب باز کنند. سپس آنها می توانند وجوهی را به واحد پول مورد نظر خود سپرده گذاری کنند و این بانک آن مبالغ را به روبل تبدیل کرده و به تامین کننده گاز در روسیه انتقال می دهد.

اوایل ماه جاری آلمان و ایتالیا به شرکت‌های ملی خود اجازه دادند تا حساب روبلی را در گازپروم بانک روسیه باز کنند تا از طرح پرداخت گاز طبیعی جدید پیروی و از قطع عرضه جلوگیری کنند.

به گفته وزارت انرژی روسیه، در مجموع، بیش از ۲۰ شرکت اروپایی از کشورهای مختلف  تاکنون حساب روبلی باز کرده اند.

پایان/

۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 19470

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =