روسیه، بهانه غرب برای ایجاد بحران غذایی

یک مقام ارشد روسیه تاکید دارد بحران جهانی غذا نتیجه اشتباهات سیاستی ایالات متحده و اتحادیه اروپا است و نه روسیه؛ زیرا قیمت مواد غذایی مدت ها قبل از عملیات نظامی مسکو در اوکراین شروع به افزایش کرد.

به گزارش تحریریه، «ماکسیم اورشکین» مشاور اقتصادی رئیس جمهور روسیه عنوان داشت که بحران جهانی غذا که از افزایش سرسام آور قیمت مواد غذایی ناشی می شود، با یک سری اشتباهات سیاستی واشنگتن و بروکسل در سال های اخیر ارتباط دارد.

وی تصریح کرد که درگیری در اوکراین به تنهایی نمی تواند باعث ایجاد بحران در چنین مقیاس گسترده ای شود.

شاخص بین المللی قیمت مواد غذایی محاسبه شده توسط سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد نشان می دهد که بین آوریل ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۲، قیمت جهانی مواد غذایی بیش از ۶۰ درصد یا ۶۰ واحد افزایش یافته است. بخش اعظم این افزایش قبل از فوریه ۲۰۲۲ یعنی زمانی که روسیه عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد، رخ داده بود.

در خلال نخستین سال همه‌گیری کووید-۱۹ بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، این شاخص با ۲۷ واحد رشد از ۹۸.۱ به ۱۲۵.۷ رسید.

در سال دوم همه‌گیری، روند افزایش قیمت‌ ها ادامه یافت تا آنکه در فوریه ۲۰۲۲، این شاخص به ۱۴۱.۱ واحد رسید.

در دوره پس از شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین هم شاهد رشد ۱۷ واحدی بیشتر بود که معادل حدود ۱۲ درصد از افزایش کلی قیمت مواد غذایی در دوره دو ساله می شود.

در چهار سال گذشته، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ اما این شاخص کمتر از ۷ واحد رشد داشت و از ۹۱.۹ به ۹۸.۱ رسید.

اورشکین که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ وزیر توسعه اقتصادی روسیه بود، اعتقاد دارد نوسان‌ هایی مانند شرایط کنونی، با چنین افزایش شدید قیمت‌ها، به یک دلیل اتفاق نمی‌افتد و همیشه ترکیبی از عوامل گوناگون منجر به چنین نتیجه‌ای می‌شوند.

به گفته دستیار رئیس جمهور روسیه، واکنش بیش از حد آمریکا به همه گیری کووید-۱۹ یکی از اولین عوامل مهمی بود که باعث افزایش قیمت مواد غذایی شد. او  خاطرنشان کرد که ایالات متحده از فوریه ۲۰۲۰ عرضه پول را تقریباً ۴۰ درصد افزایش داده است. حدود ۶ تریلیون دلاری که ایالات متحده برای حمایت از اقتصاد خود چاپ کرد که به بازارهای سراسر جهان سرازیر شد و نه تنها به افزایش قیمت مواد غذایی منجر شد بلکه قیمت کالا و انرژی را در کل بالا برد.

به گفته اورشکین، یکی دیگر از دلایل این بحران، اتکای بیش از حد اروپا به منابع انرژی تجدیدپذیر است که منابع را از تولید مواد غذایی دور کرده است. همچنین اتکای بیش از حد قاره به قراردادهای کوتاه مدت گاز نیز به افزایش قیمت گاز در اواخر سال ۲۰۲۱ منجر شد.

چند مدت قبل «سونیا شولتز» وزیر همکاری اقتصادی و توسعه آلمان نیز اعتراف کرد که تمرکز برخی کشورها بر انرژی سبز به کمبود مواد غذایی کمک کرده است. 

اورشکین گفت: این عوامل همچنین منجر به کاهش تولید کود شدند که به نوبه خود به برداشت محصول ضربه زد و قیمت مواد غذایی را افزایش داد. امواج تحریم های آمریکا و متحدانش علیه مسکو پس از شروع عملیات نظامی در اوکراین نیز به طور قابل توجهی بحران را تشدید کرد.

به گفته مشاور پوتین، ۲۰ میلیون تن گندمی که گفته می شود در اوکراین مسدود شده است، به اهرم فشار داغی برای سیاستمداران و رسانه های غربی تبدیل شده است اما این میزان تنها ۲.۵ درصد از تولید جهانی گندم را تشکیل می دهد. در همین حین روسیه می تواند و آماده است تا با صادرات ۱۳ میلیون تن گندم بیشتر از سال ۲۰۲۱، کمبودهای احتمالی ماشی از فقدان گندم اوکراین را جبران کند.

وی توزیع نابرابر مواد غذایی در جهان را علت اصلی بحران داشت و تصریح کرد در واقع، غذای کافی در سیاره زمین وجود دارد، اما کشورهای توسعه‌یافته مانند ایالات متحده به سادگی غذای بسیار بیشتری را نسبت به دیگران مصرف می‌کنند. مردم ایالات متحده روزانه بیش از ۵۰ درصد بیشتر از مردم سراسر جهان در روز کالری  مصرف می‌کنند.

این مقام روسی گفت: آمریکا هم پول را چاپ می‌کنند و هم غذای بیشتری را می‌ بلعد، البته این غذا را از دست افرادی می گیرند که توانایی مالی برای چاپ پول و خردی کالا را ندارند.

پایان/

۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 19529

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =