چرا تجارت با آفریقا مهم است؟

معاون ارتقاء کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران در یادداشتی که در روزنامه شرق منتشر شد، به تبیین چرایی اهمیت تجارت با آفریقا برای ایران پرداخت.

به گزارش تحریریه، معاون ارتقاء کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت ایران در یادداشتی که در روزنامه شرق منتشر شد، به تبیین چرایی اهمیت تجارت با آفریقا برای ایران پرداخت.

سیداحمدرضا علائی طباطبایی در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: تجارت با آفریقا به علت وسعت آن و مشکلات زیرساختی در حمل و نقل و همینطور فقدان شناخت کافی از بازار کشورهای آفریقایی آنطور که باید توسعه نیافته است.

متاسفانه نگاه ما به همه ۵۵ کشور آفریقایی یکسان است و همه این کشورها را آفریقا میدانیم در صورتی که هر کشور این قاره فرهنگ خاص خود را دارد و برای شناخت این فرهنگ نیاز به مطالعه میدانی داریم. اتفاقی که تاکنون به سبب مشکلات موجود تاکنون رخ نداده است.

برای حل مشکلات زیرساختی در موضوع حمل و نقل تصمیم گرفته شد تا در چهار نقطه شرق، غرب،شمال و جنوب این قاره کشورهایی انتخاب و با مرکزیت آنها به تجارت با سایر کشورها بپردازیم. در این راستا کنیا در شرق، الجزایر در شمال، آفریقای جنوبی در جنوب و نیجریه در غرب انتخاب شدند و سفر هیأت نیجریه ای به تهران نیز در جهت توسعه روابط تجاری با این کشور و کشورهای غرب آفریقا صورت می گیرد.

در هفته جاری هیأت نیجریه ای به ریاست وزیر امورخارجه به تهران سفر میکنند تا ششمین کمیسیون مشترک ۲ کشور بعد از وقفه طولانی برگزار شود. در جریان این نشست ۱۴ قرارداد و تفاهمنامه همکاری میان ایران و نیجریه امضا می رسد که مهمترین آنها را می توان ایجاد خط هوایی مستقیم و خط کشتیرانی به نیجریه عنوان کرد.

با راه اندازی این خطوط امید داریم که تجارت با کشورهای غرب آفریقا رونق پیدا کند. همسایگان نیجریه ظرفیت تجاری خوبی دارند که می توانند با مرکزیت این کشور به شرکای تجاری خوبی برای ما تبدیل شوند. در مورد تجارت با خود نیجریه نیز باید به این حقیقت اعتراف کنیم حجم مبادلات مبادلات ما با این کشور ناچیز است. این کشور به علت دارا بودن منابع گازی و نفتی نمیتواند مقصدی برای ارسال این محصولات باشد اما در حوزه خدمات فنی و مهنسی این کشور مقصد خوبی محسوب می شود علی الخصوص در حوزه تاسیسات نفتی و گازی و زیربنایی .

همچنین در حوزه کشت فراسرزمینی نیجریه به علت داشتن شرایط ایده آل آب و هوایی و دارا بودن زمین های حاصلخیز می تواند شریک مناسبی برای موضوع کشت فراسرزمینی برای ما محسوب می شود.

در کنار همه این موارد نوع نگاه ما به تجارت با آفریقا در گذشته سبب شده بود تا آفریقا را تنها به عنوان مقصدی برای صادرات ببینیم در حالی که نیمی از ۱۱۰۰ میلیارد دلار حجم مبادلات جهان با کشورهای آفریقایی می شود. این نگاه در دوره جدید در حال بازنگری است و ما باید میزان صادرات و واردات خود با این کشورها را متوازن کنیم.

البته این نکته نیز حائز اهمیت است که بدانیم کشورهای آفریقایی، کشورهای ثروتند اما فقیر از نظر منابع مالی و پولی هستند. بنابراین تجارت با این کشورها یک تجارت خاص محسوب می شود.

در سیاست های تعیین شده در دولت سیزدهم قرار نیست به علت این مشکل از تجارت با آفریقا صرف نظر کنیم. دولت به این منظور سیاست تهاتر را در پیش گرفته و مقرر است در ازای ارائه خدمات و صادرات به این کشورها، محصولات مورد نیاز را وارد کنیم. همین سیاست در قبال نیجریه نیز به مانند سایر کشورها اجرا می شود.

همین موضوع اهمیت سفر هیأت نیجریه ای به تهران را دوچندان می کند چرا که اکنون نیجریه دروازه ورود ایران به غرب آفریقا محسوب می شود.

پایان/

۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰
کد خبر: 19653

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =