آمار عجیب درآمدهای گمرکی که نشان می دهد کشور چگونه اداره می شود!

ابهام عجیب در گمرکات کشور باعث شده است نیازمند یک بازنگری اساسی در قوانین و عملکردها باشیم که نشان می دهد مسئولان کشور به اداره اقتصاد فکر نمی کنند.

به گزارش تحریریه، ابهام عجیب در درآمدهای اخذ شده از گمرکات کشور باعث شده است تا نیازمند یک بازنگری اساسی در قوانین و عملکردها باشیم، زیرا وضعیت کنونی نشان می دهد که مدیریت کلان کشور اصلا نمی داند در تجارت خارجی کشور چه خبر است. 

 بر اساس آمارهای گمرک ایران، طی 3 ماه نخست سال 1401، حدود 5 هزار و 700 میلیارد تومان حقوق ورودی از طریق گمرکات اجرایی در سراسر کشور وصول شده است، درحالیکه طبق قانون باید حدود 80 هزار میلیارد تومان؛ یعنی 3 میلیارد دلار؛ درآمد از محل حقوق ورودی، وصول شود. اما با روند کنونی نهایتا 25 هزار میلیارد تومان یا 1 میلیارد دلار؛ یعنی 30 درصد از رقم تعیین شده در قانون(مبهم و پرایراد) وصول خواهد شد. 

واردات کشور تا پایان سال جاری به حدود 70 میلیارد دلار خواهد رسید که باتوجه به عدد ورودی 25 هزار میلیارد تومانی می توان فهمید که 1.3 درصد از میزان واردات به کشور حقوق ورودی اخذ می شود که رقم بامزه ای است و نشان می دهد که اقتصاد کشور با چه منطقی اداره می شود. 

واردات خودرو!

اگر واردات خودرو به میزان 1 میلیارد دلار به کشور اتفاق بیافتد، در عمل 25 هزار میلیارد تومان درآمد نصیب دولت می شود. یعنی دولت از 70 میلیارد دلار واردات کالا به کشور 1 میلیارد دلار حقوق ورودی دریافت می کند و از 1 میلیارد دلار واردات احتمالی خودرو هم 1 میلیارد دلار؛ که نشان می دهد از نظر سیاستگذاران کشور، فقط باید از تولید خودرو حمایت کرد و سایر کالاها را می توان با تعرفه ورودی طنزآمیز 1.3 درصدی وارد کشور نمود و اهمیتی به تولیدکننده بینوای ایرانی نداد. 

درحالیکه گمرک کشور به طور مشخص با ابهام ها و سوال های عجیب اداره می شوند که هنوز عده ای بر سر اینکه حقوق ورودی باید بر مبنای دلار تاریخی 4200 تومانی وارد شود و یا نرخ (ETS) در حال زد و خورد هستند!

اگر قرار باشد فقط 10 درصد عوارض ورودی اخذ شود که عدد پایینی است و بالا محسوب نمی شود، باید 7 میلیارد دلار و یا 180 هزار میلیارد تومان عایدی نصیب دولت شود که نه دولت متوجه چنین نوع محاسبه ای است و نه نمایندگان مجلس که مشخص نیست دقیقا به چه کاری مشغول هستند و چرا با وظایف نمایندگی خود به این شکل برخورد می کنند، در این اعداد و ارقام مداقه می کنند. 

میانگین تعرفه بر واردات اگرچه به دلیل انبوه قوانین بی ربط و باربط به سختی قابل محاسبه است، اما حدود 28 درصد است که باید درآمدی 20 میلیارد دلاری نصیب دولت کند که بخشی از این رقم بین واردکنندگان قانون شکن و برخی مقام های فاسد تقسیم می شود که هر از گاهی خبر آن به رسانه ها درز می کند، و مابقی به جیب کسی سرازیر نمی شود. 

اگر دولت به طور کلی واردات کالاها به کشور را آزاد کرده و بساط گمرک را جمع کند، از 25 هزار میلیارد تومان درآمد صرف نظر کرده است که احتمالا عددی بیش از این رقم خرج امور جاری گمرکات کشور می شود.

در کدام کشور دنیا غیر از ایران، هزینه اداره گمرک کشور از درآمدهای گمرکی بیشتر است؟

پایان/

۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 20314

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      تعرفه منطقی در حد نیم درصد با دلار ای ای اس باعث درآمد بالا و حذف قاچاق خواهد شود ولی یه عده قلیل دنبال جیب خودشون هستن تا سود مردم