چوب روسیه لای چرخ اروپا

قطع دوباره جریان گاز طبیعی از طریق خط لوله نورد استریم ۱ روسیه به اروپا، قیمت گاز را بار دیگر افزایش داد.

به گزارش تحریریه، قیمت گاز طبیعی در اروپا پس از کاهش دوباره عرضه روسیه از طریق خط لوله نورد استریم ۱ در روز چهارشنبه به بالاترین سطح خود از ماه مارس رسیده است.

روسیه حدود ۱۰ روز پیش هم بهانه تعمیرات دوره ای به مدت ۱۰ روز فعالیت این خط انتقال گاز را متوقف کرد و اکنون به بهانه خرابی یک توربین دیگر از انتقال گاز به اروپا سرباز می زند.

تحلیلگران این اقدامات مسکو را به دلیل ممانعت از پرشدن انبارهای ذخیره اروپا تا قبل از زمستان می دانند زیرا در اینصورت به طور قطع وقوع بحران گازی در اروپا تا زمستان حتمی خواهد بود.

صبح روز چهارشنبه، معاملات آتی آگوست در هاب معاملاتی TTF در هلند برای مدت کوتاهی از ۲۵۰۰ دلار در هر هزار متر مکعب یا ۲۳۵ یورو (۲۳۹ دلار) در هر مگاوات ساعت بر حسب خانوار گذشت.

این افزایش به دنبال تایید اپراتور شبکه گاز آلمانی Gascade مبنی بر اینکه عرضه از طریق خط لوله نورد استریم ۱ از روسیه به آلمان به حدود ۲۰ درصد ظرفیت کاهش یافته است، رخ داد.

گازپروم روز دوشنبه اعلام کرد که دومین توربین زیمنس در نورد استریم۱ را به دلیل شرایط فنی آن غیرفعال خواهد کرد. کاهش روز چهارشنبه به دنبال کاهش ۶۰ درصدی جریان گاز در ماه گذشته اتفاق افتاد. گازپروم تاکید دارد به دلیل تأخیرهای ناشی از تحریم‌ها، بازگشت یک توربین دیگر از تعمیرات در کانادا با مشکلات روبرو شده است.

کاهش عرضه از روسیه باعث وحشت آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا شد، زیرا این اتحادیه برای فصل سرد زمستان و تامین گرمایش آماده می شود و تلاش می کند تا قبل از زمستان انبارهای گازی خود را تکمیل کند.

قیمت گاز اروپا در سال جاری تقریباً چهار برابر شده است. در اول ژانویه، گاز طبیعی حدود ۶۴۰ دلار در هر هزار متر مکعب یا ۶۰ دلار در هر مگاوات ساعت معامله می شد. قیمت فعلی همچنان زیر بالاترین رقم تاریخی ۳۹۰۰ دلاری است که در اوایل ماه مارس پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین به دست آمد.

پایان/

۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: 20696

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =