وزارت صمت قفل بزرگی بر دَرب رشد معادن زده است/ 110 هزار میلیارد تومان صرفه جویی از دست می رود

دبیر انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات سنگین ایران گفت: واردات ماشین آلات صفر منجر به کاهش هزینه تولید و بهره وری بیشتر می شود. کاهش هزینه ی سوخت و مصرف کمتر عواید واردات ماشین آلات نو است اما وزارتخانه فقط خرید ماشین آلات مستعمل با عمر 18 ساله را مجوز می دهد.

عبدالرضا صالحی، دبیر انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات سنگین ایران گفت و گو با تحریریه درباره زیان های وارده به بخش صنعت و معدن کشور به دلیل مقاومت های وزارت صمت در برابر واردات ماشین آلات و ابزارهای سنگین این بخش گفت: ماشین آلات رکن اساسی کار در بخش صنعت و معدن به شمار می رود. به طوری که در دسترس بودن ماشین آلات به روز و مدرن منجر به ایجاد ارزش افزوده بسیار بالایی در بخش معدن می کند.

وی در این باره توضیح داد: اگر ماشینی برای استخراج سنگ آهن معدن نداشته باشیم و استخراج نشود این معدن کمترین ارزشی ندارد در حالی که استفاده ازماشین آلات سنگین منجر به برداشت بیشتر و باکیفیت بالاتر می شود و ارزآوری قابل توجهی برای کشور دارد.

صالحی در این باره خاطر نشان کرد: کار کردن در معدن به صورت سنتی و با ماشین آلات مستعمل به معنای از بین بردن سرمایه و ثروت کشور است. خصوصا برای بخش صنایع معدنی که در بخش صادرات فعال هستند. واردات ماشین آلات به روز با فناوریهای جدید رمز بهره وری کار صنعت و معدن است.

وی در ادامه با انتقاد به نوع نگاه وزارت صمت به واردات ماشین آلات سنگین بخش صنعت و معدن گفت: وزارت صمت به هیچ وجه راضی به واردات ماشین آلات نو نمی شود بلکه واردات ماشین آلات مستعمل را به فعالان این بخش تحمیل می کند، موضوعی که به خروج بی فایده ارز منتهی می شود.

صالحی در این باره تاکید کرد: واردات ماشین آلات صفر منجر به کاهش هزینه تولید و بهره وری بیشتر می شود. کاهش هزینه سوخت و مصرف کمتر عواید واردات ماشین آلات نو است اما وزارتخانه فقط خرید ماشین آلات مستعمل با عمر 18 ساله را مجوز می دهد.

وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: حدود 37 هزار ماشین آلات مستعمل در کشور داریم که اگر اینها با ماشین های نو جا به جا شوند تفاوت مصرف سوخت سالانه نزدیک به 110 هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور ایجاد می کند. درآمدی که می تواند تامین کننده یارانه نان و گندم مردم باشد، اما وزارتخانه با ایجاد محدودیتهای مختلف قفل بزرگی بر در رشد اقتصاد کشور زده است.

پایان/

۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 22245

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =