تقابل جدی آمریکا و سعودی در بازار اوراق قرضه

تقابل جدی آمریکا و سعودی در بازار اوراق قرضه به جدال دو کشور در بازار نفت اضافه شده است که نشان می دهد وخامت اوضاع را باید جدی گرفت.

به گزارش تحریریه، تقابل جدی آمریکا و عربستان سعودی در بازار اوراق قرضه به جدال دو کشور در بازار نفت و ماجرای اوپک پلاس اضافه شده است که نشان می دهد وخامت اوضاع را باید جدی گرفت.

وال استریت ژورنال در این باره نوشت: عربستان تهدید به فروش اوراق خزانه‌داری آمریکا کرد. در صورتی که کنگره قانونی مخالف گروه نفتی اوپک پلاس تصویب کند، عربستان اوراقی را که از وزارت خزانه‌داری آمریکا در اختیار دارد، به فروش می‌رساند. این گزینه تنها یکی از گزینه‌های روی میز است که مقامات سعودی در حال بررسی آن هستند.

هشتم اکتبر کنگره آمریکا با بررسی پیش نویس قانون “نوپک” موافقت کرد که به وزارت دادگستری این کشور اجازه می دهد اوپک پلاس را در صورت تاثیری گذاری بر قیمت ها دادگاهی کند. بر اساس داده های وزارت خزانه داری آمریکا، دارایی عربستان از اوراق خزانه داری آمریکا از ۱۱۴.۷ میلیارد دلار در ماه مه به ۱۱۹.۲ میلیارد دلار در ژوئن افزایش یافته است. عربستان سعودی شانزدهمین دارنده اوراق خزانه داری ایالات متحده است.

آمریکا می خواهد تا با مجبور کردن سعودی ها به کاهش قیمت نفت مانع از واگرایی اروپا شود که تحت فشار هزینه های گران انرژی در حال کمر خم کردن است، اما این سیاست به اقتصاد عربستان ضربه وارد می کند و بن سلمان به شدت تحت فشار هزینه های جنگ یمن و نمایش های داخلی قرار دارد. این تضاد منافع سنگین در حال تسری به بازارهای محل همکاری دو کشور مانند بازار اوراق قرضه آمریکا است.

اگر عربستان دست به فروش یک باره اوراق قرضه بزند، باعث صعود سنگین نرخ بهره در آمریکا می شود که رکود را از تعادل مدیریت شده کنونی خارجی می کند و تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت.

پایان/

۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 23103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =