تهران ریاض، نزدیک تر از همیشه

برگزاری چند نشست میان مقامات ایران و عربستان و همچنین تقویت روابط عربستان با چین و روسیه شاخص هایی است که تحلیلگران می گویند پیشرفت مثبتی در زمینه ایجاد روابط تهران و ریاض حاصل شده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارش خود درباره روابط ایران و عربستان نوشت، به نظر می رسد ارتباط میان عربستان و ایران در روزهای گذشته از مرحله سری به مرحله آشکار تبدیل شده است. حالتی از آرامش رسانه ابرقرار شده است که با از سرگیری روابط میان دو کشور و بازگشایی سفارتخانه ها و کنسولگری های عربستان و ایران در آینده نزدیک ثمر بخش واقع شود.

نخستین ارتباط این دو کشور در چهار مرحله گفت و گوی سری میان مقامات امنیتی دو کشور در بغداد برقرار شد که آخرین نشست مقامات دو کشور در اوریل گذشته اتفاق افتاد. اما این نشست ها بدون اینکه به اهداف خود برسد متوقف شد.

با این وجود بازهم به نظر می رسد تغییرات اساسی در روابط عربستان و آمریکا و تقویت روابط ریاض با چین و روسیه زمینه را برای از سرگیری دیدارهای رسمی و آشکار میان مقامات ایران و عربستان در هفته های گذشته فراهم کرد که می توان بیشتر این دیدارها را دوستانه نامید.

تهران ریاض، نزدیک تر از همیشه

«حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در حاشیه نشست دوم بغداد که در پایتخت اردن برگزار شد پس از چند سال با «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان دیدار کرد. همچنین یک هیات از ایران در ماه جاری به درخواست عربستان به این کشور سفر کرد و با مقامات آن درباره سفر حج به تفاهم رسید. سید «صادق حسینی» رئیس سازمان حج و زیارت ایران و «توفیق الربیعه» وزیر امور حج عربستان فضای گفت و گو را بسیار دوستانه توصیف کردند. همچنین «محمد حسینی» معاون امور پارلمانی رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه گذشته در مراسم سوگند رئیس جمهوری برزیل با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان دیدار کرد. امیر عبداللهیان همچنین در کنفرانس مطبوعاتی در بیروت با همتای لبنانی خود ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و عربستان از سر گرفته شود.

روزنامه رای الیوم در بخش دیگری از گزارش خود آورد: این نزدیک شدن قریب الوقوع ایران و عربستان نتیجه خود را در برقراری آتش بس در یمن هم نشان داده است. این آتش بس یک سال است که ادامه دارد و بسیاری از اخبار غیر رسمی بیانگر آن است که آتش بس به یک توافق دایم برای پایان دادن به جنگ تبدیل شده است. صنعا و ریاض با وساطت عمان به یک راه حل سیاسی دست یافته اند و یک هیات عربستانی اکنون برای انتقال پیشنهادهای عربستان درباره از سرگیری فعالیت فرودگاه ها و بنادر و تبادل اسرا و کمک های مالی و اقتصادی در پایتخت یمن به سر می برند.

طبق این گزارض، نباید از رویدادها پیشی گرفت و به طور قاطعانه حکم به آشتی ایران و عربستان داد، اما شاخص های دم پیش رو نشان می دهند که یک پیشرفت مثبت حاصل شده است و دور از ذهن نیست که این پیشرفت به گشایشی در روابط این دو کشور منجر شود. احتمال دارد روابط این دو کشور به تدریج و با توجه به تغییرات جهانی و منطقه ای پرشتاب، جنگ اوکراین و تضعیف هژمونی آمریکا و شکل گیری نظام چند قطبی به رهبری روسیه و چین گسترش یابد.

پایان/

۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 23789

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =