صف طولانی عضویت در بلوک‌های ضدغرب

کشورهای زیادی در جهان تمایل خود را برای پیوستن به بلوک های ضدغربی «سازمان همکاری شانگهای» و «بریکس» ابراز کرده اند.

به گزارش تحریریه، «سرگئی کوزلوف» سفیر روسیه در عربستان سعودی از علاقه مندی ریاض برای پیوستن به گروه بریکس خبر داد. این بلوک شامل پنج اقتصاد بزرگ در حال توسعه جهان است.

در عین حال عربستان سعودی برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای نیز تلاش می کند.

پنج کشور عضو بریکس - برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - در حال حاضر بیش از 40 درصد از جمعیت جهان و نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می دهند. در همین حال، سازمان همکاری شانگهای به رهبری چین و روسیه هم یک بلوک امنیتی منطقه ای است که قدرت های بزرگی همچون هند را در کنار خود قرار داده است.

صف طولانی عضویت در بلوک‌های ضدغرب

کوزلوف در مصاحبه با ریانووستی تصریح کرد عربستان سعودی در راستای تنوع بخشیدن به سیاست خارجی خود مایل به پیوستن به انجمن های بین المللی بزرگ همچون سازمان همکاری شانگهای و بریکس است.
به گفته سفیر روسیه، امکان عضویت این کشور خلیج فارس در سازمان همکاری شانگهای به طور فعال مورد بحث قرار گرفته و ایده پیوستن به بریکس نیز در دست بررسی است.

کوزلوف افزود: به طور کلی، تمایل شرکای عربستانی [ما] برای تبدیل شدن به بخشی پیوسته به این سازمان‌های چندجانبه، در درجه اول سازمان همکاری شانگهای، چشم‌انداز خوبی به نظر می‌رسد.

صف طولانی عضویت در بلوک‌های ضدغرب


«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه هم اوایل سال جاری اظهار داشت که «بیش از ده‌ها» کشور برای ورود به گروه بریکس ابراز علاقه کرده ‌اند.

طبق گزارش‌ها، الجزایر، آرژانتین و ایران خواستار پیوستن به بریکس شده‌اند، در حالی که بنگلادش، مصر، امارات متحده عربی و اروگوئه اعضای بانک توسعه جدید آن هستند. به گفته چندین منبع، چین از الحاق بالقوه آرژانتین حمایت کرده است.

بحرین، بنگلادش، اندونزی، مصر، مکزیک، نیجریه، پاکستان، سودان، سوریه، ترکیه، امارات متحده عربی، ونزوئلا و زیمبابوه نیز تمایل خود را برای عضویت در بریکس نشان داده‌اند.

پایان/

۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 24231

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =