تشابه ریشه بحران اقتصادی مصر و ایران

بحران اقتصادی مصر دلایل مختلفی دارد، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اشتباه های سیاسی از جمله هزینه بسیار برای حمایت از ارز داخلی و تکیه بر سرمایه های پرنوسان خارجی و عدم اجرای اصلاحات ساختاری منجر به بحران اقتصادی شده است.

به گزارش تحریریه روزنامه «عربی ۲۱» مصر نوشت، طی سال گذشته اقتصاد مصر به دلیل کاهش ارزش پوند، کمبود ارز خارجی و افزایش تورم با فشارهای بسیاری روبرو شد.

این روزنامه درباره دلایل بحران اقتصادی مصر نوشت، برخی ریشه مشکلات اقتصادی مصر را در دهه های گذشته می دانند و می گویند مسائلی مانند شکست سیاست توسعه صنایع و صادرات دلیل بحران اقتصادی مصر است.

برخی دیگر افزایش قیمت ارز و ضعف حقوق مالکیت و حضور پررنگ دولت و ارتش در اقتصاد و سنگ اندازی در مسیر سرمایه گذاری در کنار نبود رقابت را دلیل این بحران می دانند. برخی دیگر هم بر این باورند ضعف سرمایه گذاری خارجی در بخش های غیر نفتی و تکیه بر درآمدهای گردشگری و سپرده های مالی و عوارض گمرگی کانال سوئر دلیل بحران اقتصادی مصر است.

بسیاری هم «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر را عامل مشکلات اقتصادی این کشور می دانند.

حکمرانی غلط، ریشه مشکلات اقتصادی

اما تحلیلگران بر این باورند که اشتباه های سیاسی منجر به بحران اقتصادی شده است. از جمله این اشتباه ها صرف هزینه بسیار برای حمایت از ارز داخلی و تکیه بر سرمایه های خارجی پرنوسان و عدم اجرای اصلاحات ساختاری بوده است.

روزنامه عربی ۲۱ افزود، از ماه مارس سال ۲۰۲۲ پوند مصر ۵۰ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار از دست داد. کمبود دلار سبب کاهش واردات و تراکم کالاها در بنادر شد و این موضوع بر روی صنایع بومی تاثیر ناگواری بر جای گذاشت. تورم در برخی شهرهای مصر به ۲۵.۸ درصد رسید که این رقم طی ۵ سال گذشته بی سابقه بود و به همین دلیل قیمت بسیاری از مواد غذایی به سرعت افزایش یافت.

As economic crisis deepens, will Egypt slow megaprojects down? | Business  and Economy News | Al Jazeera

گزارش های رسمی نشان از آن دارد پیش از شیوع کرونا میانگین فقر در مصر به ۳۰ درصد رسیده بود اما اکنون حدود ۶۰ درصد از جمعیت مصر زیر خط فقر به سر می برند.

در بخشی پایانی گزارش روزنامه عربی ۲۱ آمده است، به سبب شوکه های اقتصادی که در نتیجه جنگ اوکراین در مصر ایجاد شد قاهره سپرده ها و سرمایه گذاری هایی به ارزش چندین میلیارد دلار از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات دریافت کرد، اما این کشورها برای تزریق اموال جدید به مصر شرایط سختی را برای قاهره وضع کرده اند.

پایان/

۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
کد خبر: 24850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =