ابلاغ ۱۹ اقدام برای مهار تورم/ کنترل لنگرگاه‌های انتظارات تورمی جامعه با ثبات ارز

معاون رئیس جمهور اعلام کرد: از فروردین امسال در برنامه مشترک بین بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد ۱۹ تدبیر و اقدام زمانبندی شده را برای مهار تورم ابلاغ کردیم که وظایف هریک از دستگاه‌ها در آن مشخص است.

به گزارش تحریریه، داود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سی‌امین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا پایان امسال به دستاوردهای ارزشمندی در جهت تحقق شعار سال برسیم، تاکید کرد: مهمترین زمینه رشد اقتصادی، ایجاد ثبات اقتصادی و مهار تورم است.

وی افزود: از فروردین امسال در برنامه مشترک بین بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد ۱۹ تدبیر و اقدام زمانبندی شده را ابلاغ کردیم که وظایف هریک از دستگاه‌ها در آن مشخص است.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال جاری تدابیر تدوین شده ساماندهی و اجرا می‌شود که نیاز به همکاری و همراهی تیم اقتصادی دولت دارد. نتایج این اقدامات را در یک ماه اخیر بر بازار ارز شاهد بودیم که به سمت ثبات در بازار ارز حرکت کرده‌ و به تدریج بازار ارز به ثبات رسیده است.

منظور افزود: مرحله بعدی بازار مسکن است که با تدابیر و هماهنگی تیم اقتصادی دولت آن هم به ثبات می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه می‌توانیم با ثبات نرخ ارز لنگرگاه‌های انتظارات تورمی جامعه را کنترل کنیم، ادامه داد: براساس سیاست نادرست ۱۰ سال گذشته و شرطی کردن مردم به بازارارز، انتظارات تورمی هم در این بازار تحریک شد و اقتصاد کشور از بازار ارز تأثیر می‌گرفت.

معاون رییس جمهور ادامه داد: بانک مرکزی با راه‌اندازی مرکز مبادلات طلا و ارز به سمت علامت‌دهی بازار رسمی ارز حرکت کرد.

منظور با تاکید بر اینکه بازار غیررسمی یک بازار حاشیه‌ای و با عمق ناچیز است، گفت: این بازار در فضای مجازی و تلگرامی نرخ ارز را تعیین می‌کرد و به فعالان اقتصادی علامت می‌داد که این نشان از یک نهادسازی نادرست در اقتصاد دارد.

وی گفت: تجربه دنیا نشان می‌دهد که رشد اقتصادی در فضای باثبات انجام می‌شود و براین اساس نرخ تورم باید به حد قابل قبول کاهش پیدا کند و از یک ثبات برقرار شود.

وی تاکید کرد: اینکه بازار حاشیه‌ای با یک عمق بسیار ناچیز در فضای تلگرامی بخواهد نرخ ارز را تعیین و به فعالان اقتصادی علامت‌دهی کند، نشان‌دهنده نهاد سازی نادرستی است که طی سالهای گذشته شاهد آن بوده‌ایم.

جبران یک دهه رشد کم و منفی نیاز به تدبیر دارد

وی افزود: یک دهه کم‌رشدی و رشد منفی می‌بایست با تدابیر عالمانه و اجرای درست به تدریج جای خود را به برقراری ثبات در اقتصاد کشور بدهد و این هدف اصلی است که دنبال می‌کنیم چراکه معتقدیم با ثبات اقتصادی است که رشد تولید شکل می‌گیرد.

منظور اضافه کرد: سرمایه‌گذار باید مطمئن باشد که اقتصاد پیش‌بینی پذیراست تا سرمایه‌گذاری کند، حال چه این سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و چه بلندمدت باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: تورم در سال‌های گذشته همواره وجود داشته و بیشتر شده است و وظیفه ما این است که با آسیب‌شناسی علل و عوامل ایجاد تورم، اثرات آن را کم کنیم، اما مهم‌ترین عامل ایجاد تورم موضوع ناترازی بودجه‌ای دولت است.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: ناترازی بودجه‌ای دولت به صورتهای مختلف خود را نشان می‌دهد و نهایتا ردپای آن در رشد پایه پولی و رشد نقدینگی ظاهر می‌شود. همچنین از مهم‌ترین عوامل ناترازی بودجه‌ای بدهی دولت به بانک مرکزی و افزایش بدهی‌ها است.

کمترین میزان استفاده از تنخواه‌گردان را داشتیم

منظور توضیح داد: دولت وقتی دچار بدهی می‌شود و کسری بودجه دارد، اولین جایی که به سراغ آن می‌رود، بانک مرکزی است. ما سعی کردیم استفاده از تنخواه‌گردان را در بودجه سال جاری کاهش دهیم و امسال کمترین میزان استفاده از تنخواه‌گردان را داشتیم.

وی افزود: باید تمرکزمان را بر پایه‌های مالیاتی و منابع مطمئن برای درآمدهای دولت بگذاریم که طی دو سال گذشته اتفاقات خوبی در نظام مالیاتی افتاده است و هدف‌گذاری ما این است که تا پایان برنامه هفتم توسعه، ۸٠ درصد از هزینه‌های جاری دولت را با مالیات تأمین کنیم، این نسبت در سال گذشته به حدود ۵٠ درصد رسید و دو سال پیش ۳۵ درصد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تشریح کرد: با پایدار کردن منابع مالی دولت، نیازی به استفاده از منابع بانکی نیست و باید میزان انتشار اوراق بدهی را کاهش دهیم، البته برای تحقق این موضوع نیازمند یک دوره گذار هستیم که باید به سرعت این دوره گذار را به پیش ببریم. نظام بانکی نیز باید کمک کند تا رونق به بازار بازگردد و در کنار آن به مشاغل خرد توجه ویژه داشته باشد.

منظور متذکر شد: تمرکز نظام تأمین مالی بر رویکرد بانک پایه است و حرکت به سمت رویکرد بازار محور و بازار سرمایه و بازار بدهی یکی از رویکردهایی است که باید به جد دنبال کنیم.

وی افزود: باید بازار بدهی را فعال کنیم و رأساً باید اوراق بدهی را منتشر کنیم چراکه به این تغییر رویکرد نیاز ضروری داریم. بنابراین باید برای شرکت های کوچک و متوسط یا SMEها و به ویژه شرکتهای متوسط امکان انتشار اوراق بدهی را فراهم کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه جهت گیری ما برای دو سال آینده این است که بتوانیم طرح های کلان و پیشران اقتصاد را به بهره برداری برسانیم، اعلام کرد: تلاش میکنیم تا پایان امسال و سال آینده بخشی از طرح های کلان اقتصادی را که متولی آن خود دولت است، به بهره برداری برسانیم.

وی همچنین گفت: در برنامه هفتم توسعه و در لایحه نهایی آن اختیارات ویژه ای به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران داده ایم و اعتقاد داریم که حتماً بانک مرکزی باید نسبت به نظارت بر بانکهای ناتراز اهتمام بیشتری از خود نشان دهد. خود بانکها نیز باید موضوع انضباط را جدی بگیرند یعنی هم ما باید مراقبت کنیم و بار و فشار را از روی دوش بانکها برداریم و هم خود بانکها باید به سمت انضباط حرکت کنند. همچنین باید تسهیلات راکد را به چرخه اقتصاد بازگردانیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: امیدواریم که با تدابیری رئیس کل بانک مرکزی و با هماهنگی در شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی بتواند با اختیارات کامل نسبت به نظارت و اصلاح وضعیت بانکهای ناتراز اقدامات جدی انجام دهد.

پایان/

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 25971

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =