افزایش تورم در مصر

تورم مصر در ماه ژانویه گذشته به رقم ۳۶.۸ درصد رسید که عوامل مختلف به ویژه افزایش سرسام آور قیمت مواد غذایی در آن نقش داشت.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» قطر درباره افزایش تورم در مصر نوشت، تورم مصر در ماه ژانویه به رقم ۳۶.۸ درصد رسید. این در حالی است که این رقم در ماه ژانویه سال گذشته میلادی ۱۴ درصد بود.

عوامل مختلفی در افزایش تورم نقش داشت که مهمترین آنها افزایش قیمت مواد غذایی است.

براساس گزارش مرکز آمار مصر، قیمت مواد غذایی و نوشیدنی ها ۶۴.۹ درصد افزایش یافت. قمیت غلات و نان هم نسبت به سال گذشته ۵۸.۹ درصد افزایش داشت. انواع گوشت قرمز و مرغ هم ۹۲.۱ درصد نسبت به سال گذشته گرانتر شدند. قیمت انواع ماهی و غذاهای دریایی به میزان ۸۳.۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته افزایش یافت.

گفتنی است قیمت لبنیات، شیر، پنیر و تخم مرغ هم هم ۶۷ درصد و قیمت گروه های مختلف روغن ها ۳۱.۱ درصد، انواع میوه ها ۳۶.۵ درصد و قیمت شکر و شیرینی ها به میزان ۳۵.۵ درصد افزایش یافتند.

افزایش تورم در مصر

به نوشته الجزیره، مصر بزرگترین وارد کننده گندم در جهان است این کشور سالیانه بیش از ۱۲ میلیون تن گندم وارد می کند. برپایه گزارش سازمان سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد «فائو»، مصر سالیانه حدود ۲۳ میلیون تن گندم مصرف می کند.

تورم در مصر طی سال های گذشته به طور پرشتابی افزایش یافته است. ضمن آنکه ارزش پوند این کشور در برابر دیگر ارزها به ویژه دلار بسیار پایین آمد. اکنون قیمت یک دلار برابر با ۳۰.۹ پوند است.

این رسانه قطری در پایان گزارش خود آورد: مصر برای دریافت ۳ میلیارد دلار تسهیلات اعتباری از صندوق بین المللی پول تلاش می کند. صندوق بین المللی پول در ماه دسامبر با این درخواست موافقت کرده است، اما پرداخت قسط اول این تسهیلات از سوی صندوق بین المللی پول عملی نشده زیرا این سازمان می گوید در زمینه مقدار پاینبدی مصر به تعهدات خود در اجرای نظام انعطاف پذیری قیمت پوند، ابهاماتی وجود دارد.

پایان/

۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 26484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =