افت شدید سرمایه‌گذاری چین در آمریکا

سیاست های سیاسی و اقتصادی واشنگتن در قبال پکن موجب شده است که سطح سرمایه گذاری مستقیم چین در آمریکا افت شدیدی داشته باشد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «فایننشال تایمز» با استناد به داده های اندیشکده Rhodium Group گزارش داد که کسب و کارهای چینی در مواجهه با بدتر شدن روابط دوجانبه با واشنگتن و شرایط چالش برانگیز تجاری، سرمایه گذاری های خود را در ایالات متحده کاهش داده اند.

بر اساس این گزارش، ورودی مالی از چین به آمریکا در سال ۲۰۲۲ به ۲.۵ میلیارد دلار کاهش یافت که کمترین میزان در یک دهه گذشته و بسیار کمتر از رکورد ۴۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ بود. داده ها نشان می دهند که فعالیت تجاری شرکت های چینی فعال در ایالات متحده نیز در حال کاهش است.

«آدام اسمیت» همکار شرکت حقوقی Gibson Dunn و مشاور سابق خزانه داری ایالات متحده، به FT اظهار داشت: محیط اقتصادی در ایالات متحده برای سرمایه گذاران چینی چالش برانگیزتر شده است.

در نظرسنجی اخیری که اتاق بازرگانی عمومی چین مستقر در ایالات متحده انجام داد مشخص شد که بیش از ۸۰ درصد از شرکت های چینی بدتر شدن روابط دوجانبه و سیاست های بی ثبات ایالات متحده در قبال سرمایه گذاری خارجی را بزرگترین چالش برای خود می دانند.

افت شدید سرمایه‌گذاری چین در آمریکا

«پین نی» رئیس Wanxiang America، شعبه یک قطعه ساز چینی قطعات خودرو که از بیش از ۳۰ سال قبل در بازار ایالات متحده حضور داشته است، به فایننشال تایمز عنوان داشت: ما قبلاً یک پاندا بودیم... ما را همه دوست داشتند. اما پس از آن، ما راسو (منفور) شدیم، و مردم از نزدیک شدن به ما می ترسند... مردم می گویند، "اوه، شما این نام را دارید پس به نظر می رسد چینی هستید. اگر شما چینی باشید، ما نگران می شویم.

مقامات ایالات متحده پکن را به عنوان رقیب اقتصادی اصلی واشنگتن معرفی می کنند و همه نوع اتهامی را علیه شرکت های چینی از سرقت دارایی های معنوی آمریکا تا جاسوسی از شهروندان آمریکایی وارد می کنند. در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» واشنگتن بر روی میلیاردها دلار کالای چینی تعرفه وضع کرد و در واقع جنگ تجاری را به راه انداخت.

جانشین او جو بایدن نیز همین رویکرد را حفظ کرد و ده‌ها شرکت فناوری چینی را در لیست سیاه قرار داده است. وی همچنین سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های استراتژیک اقتصاد ایالات متحده را ممنوع کرد و کنترل‌های صادراتی را بر نیمه‌رساناها اعمال نموده است.

پکن واشنگتن را متهم می کند که از طریق نقض توافقات تجارت جهانی و هدف قرار دادن کسب و کارهای چینی،به دنبال منافع اقتصادی خود است.

در همین حال، کارشناسان بازار هشدار داده اند که قطع روابط با سرمایه گذاران چینی به طور خاص، و سرمایه گذاران خارجی به طور کلی، برای اقتصاد ایالات متحده بد خواهد بود.

اسمیت به این رسانه اقتصادی تاکید کرد: سوال اینجاست که آیا این شرایط فقط در مورد چین برقرار است یا در همه حوزه های دیگر؟ ما تا چه زمانی و چقدر می خواهیم از دنیا عقب نشینی کنیم؟

پایان/

۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28052

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =