از همت اردنی‌ها تا وحشت اروپا

«عبدالباری عطوان» در تحلیل تحولات فلسطین با اشاره به مدیریت جنگ غزه از سوی رهبران حماس معتقد است: اگر مرزهای اردن باز شوند مردم این کشور رژیم اسرائیل را محو می کنند ضمن آنکه تهدید جریان انصارالله یمن مبنی بر بستن تنگه باب‌المندب، اروپایی ها را در ترس و وحشت فرو برده است.

به گزارش تحریریه «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب پیرامون سه محور اصلی تحولات غزه در «یوتیوب» گفت: محور نخست آن است که «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی جریان حماس در کجا قرار دارد و او چگونه توانسته است با اعصاب اسرائیلی ها بازی کند؟ محور دوم این است که روابط اردن و رژیم اشغالگر بسیار تیره شده است. در محور سوم هم جریان انصارالله یمن تهدید کرده است که تنگه «باب المندب» را خواهد بست و کشتی های رژیم اسرائیل و آمریکا را هدف قرار خواهد داد. این تهدید، ترس و وحشت هایی را در اروپا ایجاد کرده است.

عطوان در تحلیل محور نخست گفت: یحیی السنوار حقیقتا اکنون زمام امور را به طور کامل در اختیار دارد. او چهار یار اصلی دارد. آنها نبرد را با نبوغ خود مدیریت می کنند. نخستین یار او «مروان عیسی» است. او از رهبران سرسخت گردان نظامی القسام است. دیگری ژنرال «محمد الضیف» است. وی یکی از برجسته ترین موسسان گردان های قسام می باشد که تاکنون دو نبرد را مدیریت کرده است. یکی نبرد شمشیر آهنین و دیگری نبردی است که در شهرک های اطراف غزه در جریان است. او این نبردها را در بعد نظامی و سیاسی و اطلاعاتی خیلی خوب و پیشرفته مدیریت کرده است.

 از همت اردنی‌ها تا وحشت اروپا

سومین یاور او «محمد السنوار» برادر یحیی السنوار است. او مغز متفکری است که در قدرت مذاکراتی بسیار بالایی دارد. او نقش مهمی در معاوضه «گعاد شالیت» نظامی صهیونیستی با بیش از ۲ هزار زندانی فلسطینی از زندان های رژیم اسرائیل داشت. یار چهارم وی هم «ابوعبیده» سخنگوی گردان های الاقصی است. او اکنون در میان مردم کشورهای عربی محبوبیت بالایی کسب کرده است.

عطوان افزود: اسرائیلی ها اعتراف کرده اند که قدرت حماس تاکنون در نتیجه جنگ هیچ تاثیری نپذیرفته و حمله ها طی بیش از ۴۰ روز گذشته حتی نتوانسته است ۱۰ درصد از قدرت حماس را تحت تاثیر قرار دهد و زیان های این جریان بسیار اندک بود. این جریان در جنگ زمینی دست برتر را دارد و هر روز حدود ۲۵ تا ۴۰ تانک و رزه پوش رژیم اسرائیل را منهدم می کند.

این کارشناس برجسته جهان عرب تاکید دارد: یحیی السنوار این روزها خوب با اعصاب اسرائیلی ها بازی می کند. او اکنون در موضع قدرت است و هر روز قدرت وی بیشتر می شود. دستگیری اسرائیلی ها از سوی نیروهای حماس هم به بحران بزرگی برای «نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل تبدیل شده است. دستگیر شدگان اسرائیل به برگ برنده ای بزرگ در دست السنوار تبدیل شده اند. اسرائیلی هایی که ادعا می کردند دستگاه اطلاعاتی فوق العاده ای دارند اکنون پس از ۴۰ روز جنگ هنوز نمی دانند که السنوار کجا حضور دارد. این یک معجزه بسیار بزرگ است. شاید السنوار در تونل هایی حضور داشته باشد که تا زیر عسقلان و اشدود هم پیش رفته اند. مهندسی تونل ها هم در آینده در کلاس های تاریخ و در دانشگاه ها علوم نظامی تدریس خواهد شد. این یک اختراع انحصاری فلسطینی ها است که به لطف نوابغ مقاومت به دست آمد.

 از همت اردنی‌ها تا وحشت اروپا

این تحلیلگر فلسطینی تبار در بخش دیگری از اظهارات خود آورد: در کرانه باختری، انقلابی در حمایت از مقاومت و اهالی غزه در جریان است. ارتش رژیم اسرائیل نمی تواند به کرانه باختری، نابلس، جنین، الخلیل و ... وارد شود. همه میدان ها به طور واقعی با نوار غزه یکپارچه و متحد شده اند.

تحلیلگر شناخته شده جهان عرب افزود: محور دیگر درباره اردن است. در اردن خشم مردمی علیه رژیم اسرائیل غیرمعمول است و مقامات اردن هم با این جریان همسو هستند. در سطح رسمی هم اردن نگران است. مردم اردن از رژیم اسرائیل هیچ ترسی ندارند. اگر مرزهای اردن باز شود این مردم برای محو رژیم اسرائیل آماده هستند. اما نظام اردن در این زمینه محاسبات دیگری دارد. البته به نظر می رسد نظام هم خود را با خشم مردمی همراه کرده است.

وی افزود: اردن از دو موضوع نگران است. موضوع نخست مهاجرت فلسطینی ها است زیرا نتانیاهو و اطرافیان وی به دنبال آن هستند که کرانه باختری را از فلسطینی ها تخلیه کنند. دوم اینکه اردنی ها پی برده اند که اسرائیلی ها به دنبال اشغال بخش هایی از خاک این کشور هستند. این موضوع سبب می شود که اردنی ها از زمین هایی که غذای آنها را تامین می کند، محروم شوند. پارلمان اردن هم در حال بازنگری هم توافقنامه های تجاری با اسرائیل است. این نشان می دهد که عادی سازی روابط اقتصادی اسرائیل با اردن در حال از بین رفتن است. تنش های غیر عادی در اردن در جریان است و حتی پادشاه این کشور هم از حمله اسرائیل به نوار غزه به ویژه حمله به بیمارستان ها بسیار عصبانی شده است. اکنون مردم اردن به ویژه همه قبایل و سران آنها و فلسطینی های حاضر در اردن اتفاق نظر دارند که نباید جنایت های رژیم اسرائیل را بدون پاسخ گذاشت.

عطوان در بخش پایانی اظهارات خود گفت: یک تحول بسیار مهم دیگری هم که رخ داده از سرگیری روابط الجزایر و اسپانیا است. پیش از این روابط این دو کشور متشنج شده بود و هر یک از این دو کشور سفیران خود را فراخوانده بودند. دلیل از سرگیری روابط آن است که اکنون ترس و وحشت اروپا را فراگرفته است زیرا اروپا رو به سردی و فصل سرما فکر می کند. آنها نگرانند که تنگه هرمز و باب المندب در مرحله بعد بسته شود. اگر این دو تنگه بسته شوند دیگر خبری از نفت و گاز برای غربی ها نخواهد بود. از این رو، اکنون اسپانیا روابط خود را با الجزایر از سرگرفته است تا بتواند به گاز این کشور دست یابد. کشورهای اروپایی تنها به فکر منافع خود هستند. آنها بویی از اخلاق و ارزش ها نبرده اند. سکوت آنها در برابر به خاک و خون کشیدن کودکان فلسطینی گویای این موضوع است. موضع گیری های جریان انصارالله یمن و تهدید آن به بستن تنگه باب المندب اروپایی ها را در ترس و وحشت فرو برده است.

پایان/

۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28135

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =