بحران انرژی در اردن

نیمی از درآمد مردم اردن بابت تامین هزینه انرژی صرف می شود، برخی کارشناسان معتقدند ادامه این وضعیت خیزش مردمی و تکرار بهار عربی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش تحریریه، اردن مدتی است اعتراضات گسترده را در چند استان در مخالفت با افزایش قیمت سوخت شاهد است. کامیون‌داران اردنی مدتی قبل دست به اعتصابات گسترده زدند. خواسته اصلی معترضان و اعتصاب کنندگان اردنی «کاهش قیمت فرآورده‌های نفتی» به ‌ویژه گازوئیل و بنزین است که فعالیت کامیون‌ها و اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها به آن وابسته است.

تارنمای شبکه «الحرة» آمریکا در بخشی از گزارش خود درباره اعتراض ها و اعتصاب های گسترده در اردن نوشت، شبح اعتراض ها و اعتصاب بر اردن سایه افکنده است. نگرانی هایی وجود دارد که اعتصاب کامیون داران اردنی که به دلیل افزایش قیمت انرژی آغاز شده است مقدمه ای برای خیزش مردمی و نافرمانی مدنی شود که کنترل آن سخت باشد.

Striking Jordanian bus drivers sit next to a banner reading "dignity" in Arabic

مجلس نمایندگان اردن با «احمد الصفدی» رئیس جدید آن در نخستین آزمون خود برای جلوگیری از انفجار اوضاع باید وارد عمل شود. الصفدی دولت را زیر فشار قرار داد تا با این بحران مقابله کند و برای رسیدن به یک راه حل مشترک به توافق برسد. این در حالی است که مردم اردن به وعده ها و اظهارات دولت توجهی ندارند.

«عامر الشویکی» کارشناس مسائل نفت و انرژی پس از اعتراض مردم اردن در صفحه خود در «توییتر» نوشت، ای دولت قیمت سوخت را پایین بیاور. لجبازی و بحران آفرینی کافی است. دولت بازیچه و محل آزمون شما نیست. دولت از سال ۲۰۱۲ به بنزین و گازوئیل سوبسید نمی دهد و اظهارات دولت درباره دادن سوبسید درست نیست.

Jordan: Police officer shot dead during protests over fuel prices

بخش عربی زبان روزنامه «ایندیپندنت» هم نوشت، اردن یکی ۱۰ کشور جهان و نخستین کشور عربی در زمینه افزایش قیمت انرژی است. دولت این کشور از سال ۲۰۱۹ میلادی به ازای هر لیتر، مالیات ثابتی را بر مشتقات نفتی اعمال می کند. تفاوتی ندارد که قیمت انرژی افزایش یابد یا کاهش یابد. این موضوع سبب می شود که فقرا و افراد کم در آمد نتوانند مشتقات نفتی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

حال مردم این کشور از حل معمای افزایش روز افزون قیمت انرژی در کشور خود ناتوان هستند. آنها در شرایط اقتصادی دشوار کنونی بیش از نیمی از حقوق خود را هزینه انرژی می کنند. فقر و بیکاری هم در این کشور رکورد تازه ای شکسته است. دولت اردن بر روی درآمدهای ناشی از فروش مشتقات نفتی تکیه کرده است. طبق آمارهای رسمی درآمدهای دولت از اعمال مالیات بر مشتقات نفتی حدود ۲ میلیارد دلار در سال است.

پایان/

۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 23290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =