پیامد تحولات غزه بر اقتصاد کشورهای عربی

کارشناسان می گویند تحولات اخیر فلسطین و حملات رژیم صهیونیستی بر روی شاخص بورس بیشتر کشورهای عربی تاثیر منفی داشت. این درحالی است که بانک جهانی رشد ۲.۵ و ۳.۲ درصدی را برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ پیش بینی کرده است.

به گزارش تحریریه، شبکه «الجزیره» قطر در بخشی از گزارش خود درباره تاثیرپذیری بورس کشورهای عربی از تحولات غزه نوشت، با افزایش تنش ها در منطقه به دنبال حمله رژیم اسرائیل به بیمارستان المعمدانی در نوار غزه و به شهادت رسیدن بیش از ۵۰۰ تن و تشدید نگرانی ها نسبت به گسترش تنش ها در منطقه خاورمیانه، بیشتر بورس های عربی سقوط کردند.

شاخص اصلی بازار عربستان به میزان ۰.۲ درصد افت داشت. سهام بخش ارتباطات عربستان ۲.۴ درصد و سهام «پتروشیمی صحرای جهانی» هم معادل ۶.۷ درصد کاهش داشت. شاخص اصلی بورس دبی هم ۱.۴ درصد کاهش یافت و سهام املاک این کشور ۳.۵ درصد ریزش کرد. علاوه بر این سهم بانک ملی دبی ۲.۵ درصد و شاخص بورس ابوظبی ۰.۷ درصد سقوط داشت. شاخص بورس قطر هم با تاثیر پذیری از ریزش ۲.۷ درصدی سهام بانک اسلامی قطر به میزان ۰.۸ درصد کاهش یافت.

این تاثیر پذیری ها در شرایطی است که برپایه گزارش خبرگزاری رسمی کویت «کونا»، «جاسم البدیوی» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس چند روز پیش از این تحولات اعلام کرده بود تولید ناخالص ملی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال گذشته به ۲.۴ تریلیون دلار رسید و این شاخص در سال ۲۰۵۰ به ۶ تریلیون دلار خواهد رسید.

پیامدهای تحولات غزه بر اقتصاد کشورهای عربی

بدیوی با اشاره به قدرت اقتصادی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و پیش بینی تولید ناخالص ملی ۶ تریلیون دلاری این کشورها در سال ۲۰۵۰ اضافه کرد، رسیدن به این رقم بیانگر رشد اقتصادی این کشورها خواهد بود. قدرت اقتصادی این کشورها به دلیل بسیاری از مولفه ها از جمله همپوشانی اقتصادی آن ها است که سبب می شود در اقتصاد جهانی جایگاه بالایی داشته باشند.

علاوه بر این، گزارش چند روز قبل بانک جهانی پیش بینی کرد اقتصاد کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تا پایان سال جاری رشد ۲.۵ درصدی را خواهد داشت. همچنین این کشورها برای سال آینده میلادی هم رشد ۳.۲ درصدی را تجربه خواهند کرد.

این درحالی است که صندوق پول عربی اعلام کرد، ارزش سرمایه بازار بورس کشورهای عربی در پایان هفته گذشته حدود ۴.۴۱ ترلیون دلار بوده است.

طبق برآورد هفته نامه صندوق پول عربی، ارزش سرمایه بازارهای مالی عربستان به ۲.۹۲ تریلیون دلار رسید. سرمایه بازار مالی ابوظبی ۷۶۸.۶ میلیارد دلار و بازار مالی دبی هم رقم ۱۸۹.۸ میلیارد دلار را ثبت کرد. ارزش سرمایه بازارهای بورسی قطر ۱۶۳ میلیارد دلار، بورس دارالبیضاء به ۶۱.۳ میلیارد دلار، بازار بورس کویت ۱۳۱.۲ میلیارد دلار و بورس مسقط ۶۲.۳ میلیارد دلار اعلام شد. همچنین ارزش بورس مصر ۴۳.۸ میلیارد دلار و بورس بحرین ۲۰.۴ میلیارد دلار، بیروت ۱۸.۴ میلیارد و بورس فلسطین ۵.۲ میلیارد دلار و بورس دمشق ۳.۳۸ میلیارد دلار ثبت شده است.

پایان/

۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 27890

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =